سفیر عربستان سعودی در واشنگتن در ادامه سریال تحرکات ضد ایرانی مقامات سعودی علیه ایران پس از شلیک ماه گذشته موشک بالستیک از یمن به سمت فرودگاه «ملک خالد» ریاض، با ارسال نامه‌‏ای از نمایندگان آمریکایی خواست تا اقداماتی علیه ایران انجام دهند.

درخواست سفیر سعودی از سناتورهای آمریکایی برای تشدید اقدامات ضدایرانی

به گزارش قدس آنلاین، با وجود گذشت حدود یک ماه از شلیک موشک از یمن به سمت ریاض، مقامات آمریکایی و سعودی همچنان به ادامه جنجال در این رابطه ادامه می‌دهند.

روزنامه «الاخبار» لبنان ابراز نگرانی «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل برای غیرنظامیان سعودی، نمایشی به عنوان پیش‌پرداخت تعهدات دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی در قبال جنگ یمن باشد و از همین روی است که ترامپ اعضای دولتش را برای همراهی کردن با جنجال سعودی‎ها درباره این موشک بسیج کرده است.

هیلی دو روز گذشته در یک نشست خبری در حالی که بقایای موشک بالستیک شلیک شده یمن به ریاض را نمایش می‏داد، تاکید کرد که «انصارالله» این موشک را در چهارم نوامبر شلیک کرده است.

روزنامه الاخبار چاپ لبنان در این باره نوشت: «هیلی در این نمایش هالیوودی بدون ارائه هیچ سند و مدرکی و بدون اشاره به بومی‎سازی موشک‎‎های یمن مدعی شد که ایران در قاچاق موشک بالستیک یمن برای ضربه زدن به عربستان "دخالت" داشته است.»

روزنامه لبنانی افزود: «اما این را باید گفت که شرایط کنونی منطقه به هیچ‌وجه شبیه به گذشته نیست و نه حتی نیکی هیلی شبیه "کالین پاول" وزیر خارجه اسبق آمریکا است که با وجود نخبه بودن در بخش نظامی، اطلاعات جعلی و دروغین درباره سلاح کشتار جمعی عراق قبل از جنگ آمریکا علیه این کشور جمع‎آوری کرده بود.»

یگان موشکی ارتش یمن چهارم ماه گذشته میلادی یک فروند موشک بالستیک را به سمت فرودگاه بین المللی «ملک خالد» در ریاض شلیک کرد و روز بعد از آن، آمریکایی‎ها تعطیلات پایان هفته را سپری کرده بودند، اما سعودی‎ها وقت را تلف نکردند و کارشناسان آنها بلافاصله به بررسی بقایای موشک شلیک شده اقدام و سپس ایران را به ساختن این موشک متهم کردند.

طبق سند رسمی آمریکا که «الاخبار» نسخه‌‏ای از آن را منتشر کرده است، «نورم کلمن» سناتور سابق آمریکا و مشاور لابی صهیونیستی (که سفارت عربستان در واشنگتن با آن ارتباط دارد)، نامه‎ای جداگانه‎ای برای «ریچارد پر» رئیس کمیته اطلاعات مجلس سنا، «مایک گالاگر» عضو کمیته نیروهای مسلح در مجلس نمایندگان، «لیندسی گراهام» عضو کمیته نیروهای مسلح در مجلس سنا، «میچ مک‌کانل» رهبر اکثریت جمهوری‎خواه در مجلس سنا، «ویلیام هورد» عضو مجلس نمایندگان، «جیمز رسک» عضو کمیته امور خارجی در مجلس سنا، «جان مک‎کین» رئیس کمیته نیروهای مسلح در مجلس سنا فرستاده است.

کلمن در نامه خود برای این نمایندگان آمریکایی نوشت: خالد بن سلمان سفیر سعودی در واشنگتن از من خواست که این پیام را منتقل کنم تا نمایندگان را در جریان موشک بالستیک یمن که «سامانه دفاعی موشکی عربستان» آن را هدف قرار داده است، قرار دهم. در این پیام تاکید شده است که بقایای موشک نشان می دهد که ایرانی است، بنابراین باید علیه ایران تدابیری اتخاذ شود.

خالد بن سلمان مدعی شد که «موشک شلیک شده به شماره ۷۸ همان موشکی است که از یمن به سمت اراضی عربستان شلیک شده است، هرچند این موشک پیشرفته و در عملکرد و میزان برد آن تغییراتی ایجاد شده بود.»

خالد بن سلمان در نامه‏‎اش تاکید کرد که «کودکان سعودی شب‎ می‏خوابند، ولی انتظار آن را هم دارند که موشک هر پنج دقیقه به اراضی کشورشان اصابت ‎کند!»

وی در ادامه نامه خود ایران را به قاچاق موشک برای «حوثی‎های» یمن متهم کرده و به اعضای کنگره می‎گوید که ریاض آن را اقدام «خصمانه» ایران علیه عربستان تلقی می‏کند و لذا شورای امنیت باید اقداماتی علیه ایران انجام دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.