ساری- رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران در پاسخ به سوال قدس آنلاین، از تخلفات گسترده ساختمانی در کل کشور خبر داد.

تخلفات ساختمانی در کل کشور بالاست/اجرایی نشدن قوانین و مقررات ملی ساختمان پس از ۲۰ سال

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، مهران فرصت صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی با اعلام اینکه این مساله بارها در شورای مرکزی نظام مهندسی تاکید شده است، اظهار کرد: برای سازندگان ساختمان ها صرفه اقتصادی دارد تا تخلف کنند و منفعت ببرند.

وی تاکید کرد: تخلفات ساختمانی جدای از اینکه شهرفروشی بوده و حقوق شهروندی را زیر سوال می برد، ظلم است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران با اشاره به اینکه تمام کمیسیون های ماده ۱۰۰ به ضوابط معماری و شهرسازی توجه نمی کنند، افزود: نفر اول تخلف، سازنده است و مهندسین جز ارائه گزارش تخلف، اختیار دیگری ندارند.

فرصت، اضافه کرد: متاسفانه گزارش های مهندسین در شهرداری ها گم می شود که در این راستا باید سیستم های اداری مکانیزه شود تا گزارش های تخلف ناپدید نشوند.

وی یادآور شد: کیفیت ساخت و ساز در مازندران نسبت به ۱۰ سال گذشته تغییر کرده و بهتر شده است که این مساله ناشی از ارتقا فرهنگ عمومی است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران گفت: قوانین نظام مهندسی مربوط به ۲۰ سال گذشته بوده و بعد از دو دهه، هنوز تمام قوانین و مقررات ملی ساختمان اجرایی نشده است.

فرصت با اعلام اینکه سازمان نظام مهندسی قدرت اجرایی ندارد، از مراجع ذیصلاح خواست از اختیارات خود در بخش ساخت و ساز استفاده کنند.

وی در پاسخ به سوال قدس آنلاین در رابطه با هدررفت انرژی در ساختمان ها گفت: در این رابطه مبحث ۲۲ مقررات ملی را داریم اما متاسفانه آیین نامه اجرایی آن هنوز نیامده و عملاً این بحث ابتر و اجرایی نگردید.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران در رابطه با سیمای شهری در ساخت و سازها خاطرنشان کرد: آشفتگی شهری در خلقیات شهروندان تاثیرگذار بوده و ناشی از فرهنگ عمومی شهر است.

فرصت در رابطه با این سوال قدس که صلاحیت سازندگان را چگونه ارزیابی می کنید، توضیح داد: این موضوع یکی از مباحث عمومی در کل کشور است و لزوما نباید سرمایه گذار و سازنده یکی باشند که متاسفانه این مساله رعایت نمی شود.

وی با اعلام اینکه بسیاری از زمین ها در شهر محمودآباد فاقد سند بوده و شهرداری نمی تواند پروانه ساخت بدهد، یاداور شد: متاسفانه ساختمان ها در این شهر بدون پروانه ساخته می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.