مهلت ۱۰ روزه شورای سیاستگذاری سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به شهرداری تهران برای بررسی نیازهای مورد درخواست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد برگزاری این نمایشگاه در شهر آفتاب و ارائه تضمین قطعی درباره تأمین فضاهای مورد نیاز، رفع نواقص و ارتقای کمّی و کیفی خدمات به ناشران و بازدیدکنندگان، روز شنبه ۲ دیماه به پایان رسید.

آرزوی ما برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب است

قدس آنلاین- سخنگوی شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تهران پیش از این گفته بود اگر در فرصت یادشده پاسخی از طرف شهرداری تهران ارسال نشود، این شورا گزینه‌های دیگر را برای محل برگزاری بررسی خواهد کرد. اکنون فرصت یادشده به پایان رسیده است و پیشینه ۲ دوره برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب هم نشان از این دارد که شهرداری بودجهای اعتباری برای ارتقای کیفیت شهر آفتاب در نظر نمی‌گیرد و اگر مسئولان ارشاد بخواهند نمایشگاه کتاب سال ۹۷ را هم در شهر آفتاب برگزار کنند، باید به همین امکانات محدود بسنده کنند. این در حالی است که محمدرئوف قادری، مدیرعامل مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب، در گفت‌وگو با خبرگزاری «مهر» گفته است که این مجموعه نمایشگاهی بر اساس تفاهمنامه‌ای که شهرداری تهران با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد، آمادگی دارد که به تعهداتش در مورد برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در شهر آفتاب، «کما فی‌السابق» عمل کند.

وی با اذعان به بروز اشکالاتی در دوره‌های اول و دوم برگزاری نمایشگاه در شهر آفتاب، گفته است که بخش اعظم این مشکلات برطرف شده است. اما مهم‌ترین خواسته ارشاد از مجموعه شهر آفتاب تأمین سالن‌های مسقف جدید برای استقرار ناشران بوده است که ارشاد این میزان را حداقل ۱۰ سالن دیگر مشخص کرده است. پاسخ شهر آفتاب به این خواسته وزارت ارشاد، به‌صورت تلویحی منفی بوده است زیرا مدیرعامل شهرآفتاب برآوردن این خواسته را منوط و مشروط به تأمین بودجه دانسته است. به عبارت دیگر، پاسخ نهایی شهرداری تهران به وزارت ارشاد درباره مجموعه شهرآفتاب همان چیزی است که وزارت ارشاد از مردادماه امسال به آن رسیده بود و مهلت‌ها و اولتیماتوم‌ها سودی نداشته است.

ناشران درباره برگزاری و یا عدم برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب مواضع متفاوتی دارند. عده‌ای معتقدند شهر آفتاب باید نمایشگاه اختصاصی کتاب باشد و شهرداری موظف است این مکان را برای چنین رویدادی مهیا کنند. عده‌ای هم می‌گویند شهر آفتاب به دلیل دوری از مرکز شهر برای رخدادی مردمی مانند نمایشگاه کتاب مکان مناسبی نیست.

اما عضو هیئتمدیره انجمن ناشران فرهنگی انقلاب اسلامی معتقد است که هنوز نمی‌توان راجع به مکان نمایشگاه کتاب سال ۹۷ قضاوت کرد و باید دید شورای سیاستگذاری نهایتاً چه تصمیمی می‌گیرد.

مدیرمسئول انتشارات «جمال» با بیان این گفته، اظهار امیدواری می‌کند که شهرداری با وزارت ارشاد همکاری نماید و شهر آفتاب برای سومین دوره میزبان نمایشگاه کتاب باشد. حجتالاسلام علیرضا سبحانینسب معتقد است: برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب به شرط رفع نواقص آن بهترین گزینه است چون می‌تواند شهر و شهروندان را از ترافیک و مشکلات شهری نمایشگاه کتاب نجات دهد. این ناشر با بیان اینکه آرزوی ما این است که شهرداری شهر آفتاب را جدی بگیرد و آنجا را به عنوان شهرک نمایشگاهی به رسمیت بشناسد، می‌گوید: برگزاری نمایشگاه کتاب با آن حجم بازدیدکننده در مرکز شهر مشکلاتی را برای شهروندان تهرانی و ساکنان منطقه رقم می‌زند و در صورت برگزاری نمایشگاه در شهر آفتاب، مشکلات شهری هم کمتر می‌شود.

به گفته سبحانی‌نسب، کتابدوستان ایرانی هم مانند بسیاری از مردم دیگر دنیا استحقاق این را دارند که شهرک مخصوص نمایشگاه کتاب داشته باشند و از آن به بهترین نحو ممکن استفاده کنند.  

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.