بجنورد- معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی با تاکید بر مصالح استاندارد، از همکاری دادستانی و نیروی انتظامی برای جلوگیری از ورود مصالح غیراستاندارد به این استان خبر داد و گفت: مهندسی ارزش و صرفه جویی در ساختمان سازی به معنای استفاده از مصالح غیر استاندارد نیست.

همکاری دادستانی و پلیس برای ممانعت از ورود مصالح غیراستاندارد به خراسان شمالی

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان شمالی، محمدحسین علی نیا در همایش زلزله، کیفیت ساخت، مدیریت بحران با تاکید بر لزوم استاندارد سازی مصالح ساختمانی اظهار داشت: استفاده از مصالح غیر استاندارد و بی توجهی به مسائل و مشخصات فنی مهندسی در ساختمان سازی موجب کاهش عمر مفید ساختمان ها و هم چنین وارد شدن آسیب و خسارات در حوادثی همچون زلزله است که این به معنای هدر رفت سرمایه های انسانی و منابع مالی خواهد بود.

وی افزود: امروز به دلیل وقوع زمین لرزه های اخیر در کشور آمادگی مردم برای فرهنگ سازی بیشتر در رعایت اصول فنی ساختمان سازی وجود دارد و متولیان امر باید فرصت را غنیمت شمرند و به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند.

وی با بیان این که انسان و مصالح دو عامل مهم در بحث زلزله هستند، تصریح کرد: انسان همواره کلیدی ترین و اصلی ترین عامل بروز حوادث و اتفاقات مختلف است چرا که انسان خود مسئول تولید مصالح و نحوه بکارگیری آن در ساخت و ساز است.

علی نیا مطرح کرد: با شکل گیری مناسب رفتارهای اجتماعی مثل مسئولیت پذیری، آرامش و امنیت در جامعه برقرار می شود بنابراین مهندسان ما باید با مسئولیت پذیری نسبت به رعایت اصول و مشخصات فنی در مراحل مختلف طراحی، اجرا و ساخت و ساز بدون حاشیه و انتفاع شخصی، وظایف خود را به درستی انجام دهند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار افزود: گاهی در رسانه ها، فضای مجازی و محافل عمومی بدون اطلاع از مباحث مرتبط با مهندسی ساختمان، مطالب غیر تخصصی منتشر می کنند و به طور احساسی و عاطفی با مسائل برخورد دارندکه این موضوعات باید توسط متخصصان امر به اطلاع مردم رسانده شود.

علی نیا ادامه داد: جلوگیری از ورود برخی مصالح غیر استاندارد از استان های مجاور و تاکید بر استفاده از مصالح استاندارد داخل استان مورد نقد برخی از حامیان حقوق شهروندی قرار گرفته است و آنان معتقدند که مسئولان، مردم را مجبور به خرید تولیدات داخلی با قیمت های بالا دارند در حالیکه تاکید ما استفاده از مصالح استاندارد است.

وی تصریح کرد: با همکاری نیروی انتظامی و دادستانی به طور جدی از ورود مصالح غیر استاندارد به استان جلوگیری می کنیم و بار دیگر تاکید می کنم اگر گزارشی مبنی بر استفاده مصالح غیر استاندارد توسط پیمانکاران و ناظران در مناطق زلزله زده استان دریافت شود، قطعا برخورد خواهیم داشت.

وی بیان داشت: با پیروی از منویات رهبری باید تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد و امروز اگر زلزله را یک تهدید بدانیم، باید ایمن سازی و نظارت دقیق بر ساخت و ساز را فرصت دانست.

علی نیا به وقوع زلزله ۵.۷ ریشتری اردیبشهت ماه امسال در استان اشاره داشت و مطرح کرد: به گفته کارشناسان شتاب این زلزله بالا بود و اگر بازسازی و مقاوم سازی واحدهای روستایی بعد از زلزله ویرانگر سال ۱۳۷۵ جدی گرفته نمی شد، امروز شاهد خسارات جانی و مالی فراوانی از زلزله اردیبهشت ماه بودیم بنابراین رعایت مشخصات فنی و بهره مندی از مصالح استاندارد علاوه بر نجات جان افراد به نوعی حفظ سرمایه های ملی است.

وی هم چنین خطاب به مهندسان ناظر تاکید کرد: بازدیدهای میدانی از روند ساخت و ساز به دفعات قانونی مشخص شده باید رعایت شود و مهندسان ناظر به امضاء زدن و گذاشتن برگه اکتفا نکنند.

وی با بیان این که تکرار موضوعات مهم موجب نهادینه شدن آن می شود، ادامه داد: برگزاری همایش ها و ارائه مطالب علمی و معرفی فناوری های نوین وقتی موثر خواهد بود که اجرایی شود و متولیان امر باید در مقام اقدام و اجراء به اصول روز معرفی شده پایبند باشند که موجب کاهش خسارات و آسیب های مالی و جانی می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.