بعد از آنکه برجام امضا شد دولت تلاش کرد آن را یک پیروزی بزرگ برای خود بداند و همان روزهای اول با هیجان مصاحبه و نمایش تلویزیونی برگزار کردند که به مردم بگویند اتفاق مهمی به دست دولت اعتدال افتاده است اما مدتی بعد مشخص شد ابر برجام خشک‌تر از آن بوده که بتواند دشتی را سیراب کند.

لایحه جنجالی در مجلس برگشت خورد

قدس آنلاین- بعد از آنکه برجام امضا شد دولت تلاش کرد آن را یک پیروزی بزرگ برای خود بداند و همان روزهای اول با هیجان مصاحبه و نمایش تلویزیونی برگزار کردند که به مردم بگویند اتفاق مهمی به دست دولت اعتدال افتاده است اما مدتی بعد مشخص شد ابر برجام خشک‌تر از آن بوده که بتواند دشتی را سیراب کند. وقتی انتقادها بالا گرفت دولت به دست و پا افتاد که مشکل حل نشده بانک ها را مرتفع کند اما طرف غربی پیغام داد که بازی تازه شروع شده است و به قول آن جانباز در دیدار مقام معظم رهبری: غرب پای خودش را لای در مذاکره گذاشته بود. به همین دلیل مدتی بعد آقای روحانی گفت: برجام قرار نبوده همه مشکلات را حل کند و اگر می خواهیم موضوعات ما حل شود هنوز هم باید قرادادهای جدیدی امضا کنیم که مشخص شد منظور ایشان دو لایحه معروف مبارزه با تامین مالی تروریسم و مبارزه با پول شویی است.

وقتی این دو خواست غربی ها به صورت لایحه به مجلس تحویل شد ناگهان فریاد منتقدان بلند شد که اگر مراقبت نکنید، غرب هر روز یک گام به جلوتر خواهد آمد و روزی می رسد که همین قراردادها و توافق‌نامه‌ها به معضل جدی کشور بدل خواهند شد.

منتقدان می‌گویند: اصل مبارزه با تروریسم خوب است اما غرب می خواهد با تحمیل این لوایح اولاً تعریف تروریسم را عوض کند و ما را مجبور به دست کشیدن از حمایت‌ گروه‌های مانند حزب‌الله کند و همچنین تمام مراودات مالی ما را زیر نظر بگیرد.

به این ترتیب آنها می‌توانند هر آزادی خواه و مبارزی را در جهان تروریسم معرفی کرده و از ما بخواهند حساب‌های آنها رامسدود کرده یا مناسبات مالی آنها را افشا کنیم. مثلا می‌توانند سپاه را یک سازمان تروریستی بنامند و دولت را مجبور کنند حتی از تخصیص بودجه سالیانه به این نهاد خودداری کرده با مانع فعالیت آن شوند.

دیروز در اولین گام کمیسیون حقوقی مجلس اگرچه کلیات لایحه مبارزه با پول‌شویی را تصویب کرد اما لایحه پیشنهادی دولت برای مبارزه با تأمین مالی تروریسم را رد کرد.

دراین خصوص حسن نوروزی نماینده مردم رباط‌کریم گفت: لایحه مبارزه با تأمین مالی تروریسم در کمیسیون مطرح شد و پس از صحبت‌های موافقان و مخالفان کلیات آن از سوی اعضای کمیسیون رد شد.

وی افزود: این لایحه به خاطر اینکه دارای ماهیت قضایی است باید توسط قوه قضاییه تنظیم شود نه وزارت اقتصاد و دارایی. سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: این لایحه ماهیت استعماری دارد به این معنا که  کشورهایی مانند آمریکا منافقین و سلطنت طلب‌ها را تروریست نمی‌دانند و در مقابل نیروهای حزب‌الله را تروریست می‌دانند. نوروزی خاطرنشان کرد: ما مخالف تروریسم هستیم و از نظر ما محکوم است اما اگر بنابراین باشد که ما تروریسم را محکوم کنیم و مصادیق از طرف آنها معین شود، این کار درست نیست.

به این ترتیب در گام اول کمیسیون حقوقی لایحه را زیرسوال برده و آن را رد کرده است اما سوال اینجاست که آیا این پایان کار است یا اینکه برخی‌ها در مجلس بازهم راه حلی برای کشاندن لایحه به صحن علنی مجلس دارند؟ همچنین با توجه به این که گفته می‌شود برخی اعضای هیات رئیسه مایل به تصویب این لایحه هستند آیا می شود امیدوار بود که لایحه از جای دیگری سردرنیاورد به صحن علنی و بعد تصویب نرسد؟

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.