اهواز-به طور میانگین چیزی در حدود ۶۲ درصد کاهش باران داشته ایم و با این وضعیت وجود خشکسالی کاملا واضح است.

خوزستانی ها منتظر تابستان داغ و خشک باشند

قدس آنلاین_ گروه استانها_ طیبه قاسمی؛ همه می دانیم هوای گرم در زمستان علامت خوبی نیست؛ حس نکردن بوی باران اتفاق ناخوشایندی است که نتیجه پاسخ طبیعت به نوع شکل و رفتار ماست، خشکسالی همواره آفت های جبران ناپذیری داشته و در کنار ضرر های اقتصادی که یک کشور را از پای در می آورد، اگر جنگ یک کشور را نابود می کند خشکسالی هم دست کمی از آن ندارد وبدتر از آن است چون ذره ذره نابودی اش عذاب الیم است، حالا با شرایطی که داریم اوضاع سختی در انتظار است، می گویند سالی که نکوست از بهارش پیداست به بشر ثابت شده سالی که خشک است از زمستان بی سردی اش پیداست و ما زمستان بدی را تجربه کرده ایم.

مدیر کل هواشناسی استان خوزستان در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین اذعان می کند: چیزی حدود ۶۲ درصد به طور میانگین در بلند مدت کاهش باران داشته ایم. پیش بینی ها در ۷۰ درصد موارد صحیح است و ۳۰ درصد احتمال خطا دارد ولی در همین مقدار وجود خشکسالی کاملا واضح است.

کوروش بهادری در پاسخ سوال خبرنگار قدس مبنی بر اینکه میزان افزایش دمای امسال چقدر است، عنوان می کند: میانگین افزایش دما امسال ۱.۲ است و این نشان می دهد علاوه بر کمبود بارش افزایش دما هم می‌تواند باعث خشکسالی باشد. چرا که میزان تبخیر را افزایش می دهد و رطوبت خاک را نیز می گیرد.

او با بیان اینکه خشکسالی ها به علت نبود بارش بیشتر شده است، اظهار می کند: گرد و غباری که می بینید و داد همه اهالی را درآورده است نیز بر اثر همین خشکسالی هاست، اینروزها نیز سرعت باد که حدود ۵۰ کیلو متر است اما بارش های پراکنده در دزفول و شوش مانع از برخاستن گرد و غبار شده است.

بهادری با اشاره به اینکه طی چند سال گذشته کمبود باران بسیاری داشته‌ایم ادامه می دهد: همین می‌تواند باعث کم شدن ذخیره سازی آب و کمی سفره های آبی را تامین کند، بارانهای امسال نیز زیاد تعریفی نبوده است.گرما نیز معمولاً از خرداد و تیر شروع می شود.

او با بیان اینکه بارش های بلند مدت امسال از نیمه دوم بهمن ماه شروع می شود می گوید: در بهمن بارش های نرمال یا در حد نرمالی خواهیم داشت، در فروردین ماه نیز بارش ها در حد نرمال است اما تمام اینها موید این نیست که بارندگی ها صد در صد مشکلات بی آبی استان را حل می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.