گناباد-معاون شبکه دامپزشکی گناباد گفت: اخبار منتشر شده در خصوص شیوع تب برفکی در گناباد صحت ندارد و این بیماری در بین دام ها مهار شده است.

بیماری تب برفکی در گناباد مهار شده است

به گزارش قدس آنلاین مهدی یعقوبی در گفت و گو با خبرنگاران گفت: بیماری تب برفکی یکی از مسری‌ترین بیماری‌های ویروسی بوده و مهم‌ترین تهدید برای تجارت دام و فرآورده‌های دامی محسوب می‌شود.

وی افزود: این بیماری با علائم تاول در دهان، پا و پستان، ریزش بزاق، لنگش، افت شدید تولید و تلفات در گوساله‌ها، بره‌ها و بزغاله‌ها تظاهر می‌کند.

وی با اشاره به خشکسالی های چند ساله و کمبود نقدینگی و ایجاد مشکلاتی برای دامداران عنوان کرد: حدود یک ماه است که بیماری تب برفکی در گناباد دیده و نمونه هایی از این بیماری در روستاهای بیلند و قوژد این شهرستان گزارش شده است.

یعقوبی تصریح کرد: از ابتدای سال ۹۶ دو مرحله واکسیناسیون دام های سنگین در گناباد به تعداد ۱۵ هزار راس انجام شده که واکسن های استفاده شده نیز همگی وارداتی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون گزارش و یا نمونه ای از ابتلای دام های سبک در شهرستان به این بیماری گزارش نشده و تعداد ۱۰۳ هزار دام سبک نیز واکسینه شده و فقط دام های سنگین به این بیماری مبتلا شده اند.

معاون شبکه دامپزشکی گناباد افزود: ضد عفونی کردن در  ورودی دامداری ها و قرنطینه دام ها و عدم خرید و فروش دام در این بازه زمانی می تواند بهترین راهکار در جلوگیری از شیوع این بیماری باشد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر این بیماری در دامداری های گناباد مهار شده و خسارت یا تلفاتی نداشته ایم و تنها این بیماری تاثیر خود را در تولید شیر شهرستان نشان داده است که با کاهش تولید شیر روبه رو شده ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.