چابهار- مجموعه دلگان ها از توابع بخش «نگور» و در جنوب استان سیستان و بلوچستان در ۷۵ کیلومتری شهرستان چابهار افزون بر دو هزار نفر جمعیت دارد که آبشخور حیوانات و ساکنان ۱۴ روستا با عنوان مجموعه دلگان ها یکی است.

سدهای سیستان و بلوچستان آب می‌رود

قدس: شهروندان توابع چابهار سال‌هاست که تشنه بوده و چاله‌های آب طبیعی یا همان «هوتک ها» تنها منبع شرب روستائیان را تشکیل می‌دهد اما متأسفانه همین روزنه امید نیز در حال خشکیدن است.

متأسفانه هوتگ‌ها که تنها منبع آب مردم ۱۱۵ هزار نفر از روستاهای فاقد شبکه آب‌رسانی شهرستان چابهار هستند در معرض خشک شدن قرار گرفتند.

هم‌اکنون بیش از ۱۱۵ هزار نفر از مردم بیش از ۴۰۰ روستای شهرستان چابهار فاقد هرگونه شبکه آب بهداشتی و آشامیدنی هستند و به‌صورت سقایی آب‌رسانی می‌شوند و لذا در روستاهای بخش «پلان» و «دشتیاری» چابهار عمده آب احشام، کشاورزی و هم‌چنین بهداشتی مردم از گودال‌هایی تأمین می‌شود که خود مردم آن را احداث و در زبان محلی به آن‌ها هوتگ می‌گویند.

روزنه امید مردم در حال خشکیدن

رئیس شورای اسلامی شهرستان چابهار با اشاره به بحران بی‌آبی در روستاهای چابهار اظهار می‌کند: ازآنجاکه ۱۱۵ هزار نفر از مردم بیش از ۴۰۰ روستای شهرستان چابهار فاقد هرگونه شبکه آب بهداشتی و آشامیدنی هستند لذا هوتگ‌ها تنها منبع آب مردم هستند اما خشک‌سالی و تبخیر بیش‌ازحد همین ذخیره طبیعی آب را نیز از مردم دریغ داشته و هوتک ها در حال خشک شدن هستند.

معین‌الدین سعیدی بیان می‌کند: ازآنجایی‌که آب این هوتگ‌ها از طریق سیلاب‌ها و بارندگی تأمین می‌شود با کمبود بارندگی و خشک‌سالی‌های پی‌درپی در سال‌های اخیر بسیاری از آن‌ها خشک‌شده‌اند و توانایی آب‌رسانی به مردم و احشام را ندارند.

شهروندان توابع چابهار سال‌هاست که تشنه بوده و چاله‌های طبیعی آب یا همان «هوتک ها» تنها منبع شرب روستائیان را تشکیل می‌دهد

رئیس شورای اسلامی شهرستان چابهار بابیان اینکه اکثر این هوتگ‌ها یا خشک‌شده‌اند و یا در معرض خشک شدن هستند تأکید می‌کند: باید مقداری از آب پشت سدهای بالادست آن‌ها همچون سد زیردان رها شود تا این هوتگ‌ها پرآب شوند و توانایی آب‌رسانی را داشته‌ باشند.

وی می‌گوید: سد زیردان چابهار با ۲۰۷ میلیون مترمکعب ظرفیت جلوی آب بارندگی‌های اندک را می‌گیرد و موجب خشک شدن هوتگ‌ها می‌شود، بنابراین لازم است هرچه سریع‌تر مقداری از آب پشت این سد برای تغذیه هوتگ‌ها رها شود.

سعیدی بیان می‌کند: در این مناطق با تانکر برای مردم آب‌رسانی می‌شود و لذا سهمیه روزانه از ۱۵ لیتر آب تجاوز نمی‌کند و این میزان نیز به‌هیچ‌وجه پاسخگوی نیازهای مردم منطقه نیست.

سدهای سیستان و بلوچستان خالی است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان بابیان اینکه ظرفیت آبی سدهای سیستان هم چنان رو به کاهش است بیان می‌کند:  متأسفانه در حال حاضر ۵۸ درصد ظرفیت سدهای این استان خالی است.

اتابک جعفری میزان حجم ذخیره آب در پشت سدهای سیستان و بلوچستان را یک هزار و ۹۶۷ میلیون مترمکعب عنوان می‌کند و می‌افزاید: در حال حاضر ۵۸ درصد ظرفیت سدها خالی است.

وی بابیان اینکه ذخیره  آب در پشت سدهای سیستان و بلوچستان از ابتدای سال آبی ۹۶-۹۷ با کاهش ۱۳ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو بوده است ادامه می‌دهد: از ابتدای مهرماه امسال هم‌زمان با شروع سال آبی جدید ۸۱۷ میلیون مترمکعب آب در پشت هفت سد مخزنی سیستان و بلوچستان ذخیره‌شده که این مقدار آب نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۱۳ درصدی نشان می‌دهد.

پروژه‌ای که ۲۰ سال گذشت

طرح مطالعاتی برای آب‌رسانی به ۲۰۱ روستایی نگور، سندمیرسوبان، باهوکلات و کمبل سلیمان در سال ۱۳۷۶ آغاز شد و قرار است ۹۶ هزار و ۵۲۴ هزار نفر از آب سالم و بهداشتی بهره‌مند شوند.
پروژه آب‌رسانی به ۲۰۱ روستای دشتیاری چابهار حالا بیش از ۲۰ سال از آن می‌گذرد و بنا بر گفته مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان ۳۳ درصد پیشرفت داشته است.

عبدالاحد ریگی اظهار با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان از استان‌های کم آب کشور و دچار خشک‌سالی حدود ۲۰ ساله است می‌افزاید: از مجموع ۴۳۸ روستای شهرستان چابهار ۴۰۶ روستا با ۴۹ دستگاه تانکر روزانه برای هر نفر ۱۵ لیتر آب‌رسانی سیار می‌شود.
وی بابیان اینکه با اجرای طرح آب‌رسانی در افق سال ۱۴۱۵ جمعیتی بالغ‌بر ۲۲۶ هزار و ۳۹۹ نفر از آب سالم و بهداشتی برخوردار خواهند شد ادامه می‌دهد: از سال گذشته تاکنون اجرای ۴۲ کیلومتر خط انتقال از پایین‌دست سد پیشین سرباز تا بند شیگواز و مجموعه دلگان ها در حال اجراست که تاکنون ۱۵ کیلومتر از ۲ طرف آن اجراشده است.
مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان اظهار می‌کند: در حال حاضر شاخص دسترسی مردم به آب در چابهار ۲۳ درصد است و ۷۷ درصد مردم این شهرستان به آب سالم و بهداشتی دسترسی ندارند.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان بابیان اینکه اعتبار موردنیاز برای آب‌رسانی به ۲۰۱ روستای حوزه دشتیاری چابهار ۲ هزار و ۸۲۰ میلیارد ریال است، خاطرنشان  می‌کند: با تکمیل ۲ پروژه آب‌رسانی به ۲۶۱ روستای تلنگ، پیرسهراب و پلان و پروژه ۲۰۱ روستایی بخش دشتیاری پایین دست سد پیشین شاخص دسترسی به آب سالم و بهداشتی در شهرستان چابهار به طور چشمگیری ارتقا پیدا خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.