دبیر انجمن علمی خاک ایران می‌گوید: ۱۲ سال است که لایحه جامع خاک، خاک می‌خورد و این خاک خوردن ناشی از تفکر و نگاه مسئولان ما به خاک است.

لایحه جامع خاک همچنان خاک می‌خورد

قدس آنلاین-دبیر انجمن علمی خاک ایران می‌گوید: ۱۲ سال است که لایحه جامع خاک، خاک می‌خورد و این خاک خوردن ناشی از تفکر و نگاه مسئولان ما به خاک است.

حسین بشارتی با بیان اینکه اگر نگاه ما به مسئله خاک غیر از این بود باید تاکنون به این لایحه رسیدگی می‌شد، می‌افزاید: به نظر می‌رسد برای خیلی‌ها تصویب این لایحه مهم نیست و به همین دلیل بررسی و تصویب آن را به فرصت‌های مناسب‌تر موکول می‌کنند.

وی تصریح می‌کند: تصویب این لایحه یعنی تصویب موارد مهم برای حفاظت از خاک از جمله مجازات‌هایی برای تخریب کنندگان خاک که می‌تواند به بهبود سرنوشت خاک کمک کند.

این کارشناس خاک خاطرنشان می‌کند: خاک میراثی است که باید برای فرزندان ما باقی بماند و با وضعیتی که ما از آن نگهداری می‌کنیم، میراث‌داران خوبی نخواهیم بود.

بشارتی با تأکید بر اینکه تا به حال وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه خوب عمل نکرده است، تأکید می‌کند: نباید مسئولان منتظر بمانند که رهبر معظم انقلاب سیاست‌های کلی خاک را مطرح کنند و بعد سراغ موضوع خاک بروند.

وی می‌گوید:واقعیت این است که خاک به معنای یک مفهوم عمومی هنوز در جامعه ما نه از طرف رسانه‌های مکتوب و نه رسانه ملی مورد توجه قرار نگرفته است و وقتی برای خاک در جامعه جایگاهی قائل نشدیم، نباید انتظار داشته باشیم که درباره آن حساسیت به وجود بیاید.

 بشارتی می‌افزاید:ما با خاک نامهربان بودیم؛ در حالی که خاک همچون سفره است که پهن است و ما بر سر این سفره نشسته‌ایم و غذا می‌خوریم، اما ارزش آن را نمی‌دانیم و متأسفانه طی ۵۰-۴۰ سال گذشته سوءمدیریت ما موجب شده است که منابع خاک کشور هم به لحاظ کیفی و هم به لحاظ کمی سیر قهقرایی را طی کند.

این کارشناس با این توضیح که کشور ما از لحاظ وسعت مقام ۱۸ دنیا را دارا می‌باشد، اما از لحاظ خاک قابل استفاده برای کشاورزی این مقام را نداریم، تصریح می‌کند: از کل مساحت ایران حدود ۵/۱۸ میلیون هکتار زیر کشت می‌رود که از این مقدار ۸ میلیون هکتار زیر کشت آبی و از این مساحت حدود ۵/۱ میلیون هکتار اراضی کلاس یک به حساب می‌آید که دارای خاکی مرغوب است، اما بقیه مساحت خاک کشور متأسفانه در حال شور شدن است که ناشی از نوع آبیاری است.

 وی می‌افزاید: در هر سال تخمین زده می‌شود که ۲ میلیارد تن خاک بر اثر فرسایش آبی و یک میلیارد تن بر اثر فرسایش بادی جا به جا می‌شود و این نشان از آن دارد که ما با خاک مهربان نبودیم.

 بشارتی با بیان اینکه باید درباره مدیریت منابع خاکی بسیار حساسیت به خرج داد، تأکید می‌کند: فراموش نکنیم بخشی از بحران آب که امروز با آن روبه‌رو هستیم، به مدیریت خاک بر می‌گردد؛ چون در طبیعت خاک ظرف نگهدارنده است؛ یعنی اگر شما یک کاسه داشته باشید که شکسته است و یا کثیف باشد، نمی‌توانید در آن آب تمیز نگهداری کنید.

وی می‌افزاید:متأسفانه اراضی خوب در ایران با تغییر کاربری تبدیل به ویلا و یا  تبدیل به شهرهایی همچون کرج و یا تهران شده‌اند و تغییر کاربری اراضی مانند خوره به جان زمین‌ها افتاده است که باز هم نشان از نبود مدیریت درست در بخش خاک است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.