اهواز- مدت زیادی است که پول خرد به طور کامل از میان مردم جمع شده اما نرخ تاکسی های شهری هنوز هم رند نیست...

نرخ خرد تاکسی ها در اهواز معامله دوسر باخت راننده و مسافر

قدس آنلاین- گروه استانها- طیبه قاسمی؛ مدت زیادی است که پول خرد به طور کامل از میان مردم جمع شده، شاید به خاطر وجود کارت خوان ها در مغازه ها آنها دچار مشکلی از این بابت نشوند اما در مورد تاکسی های مسافر بری این قضیه صدق نمی کند، شیشه های تاکسی‌های شهری را که بنگری اکثر نرخ کرایه‌های مقصدها رند نیست، به طور مثال ۱۲۵۰ تومان کرایه یک مسیر است در شرایطی که امروز دیگر کمتر کسی است زیر هزار تومان در جیب خود داشته باشد؛ اصلا معلوم نیست مسافر این ۲۵۰ خرد کرایه را باید از کجا بیاورد این وسط یا او مجبور است ۱۵۰۰ کرایه بدهد و برود یا راننده تاکسی قید آن ۲۵۰ را بزند، حال از آدمهایی که این موضوع برای آنها مهم نیست بگذریم عده‌ای هم هستند که حرام یا حلال بودن این مقدار کم پول برای شان اهمیت دارد.

 کرایه ها درصدی تغییر می کند

راننده تاکسی مسیر میدان ساعت تا نادری در گفتگو با خبرنگار قدس بیان می کند: اگر جنبه حرام و حلال را بسنجیم باید آن مبلغ را به مسافر بدهیم یا مسافر خرد همراه خود داشته باشد، البته این بیشتر کارراننده هاست که اگر می خواهند درآمد آنها حلال باشد بقیه پول مسافران را فراهم کنند یا از پول خود بگذرند، مثلا در خط سه راه خرمشهر کرایه ۲۱۵۰ تومان است خوب در چرخه پولی ۵۰ تومان کجاست؟ این از نظر شرعی باری بر گردن راننده یا مسافر ایجاد می کند.

عبد الامیر وطن خواه عنوان می‌کند: در این مورد نمی توان به دستگاهی خرده گرفت چون آنهایی که پول کرایه ها را اضافه می‌کنند کل کشور و اداره حمل و نقل را در نظر می گیرند و به صورت درصدی کرایه ها را تغییر می دهند، مبلغ را بیان نمی‌کنند بنابراین نمی دانند مبلغ کرایه های اهواز چقدر می شود، به عنوان نمونه می گویند: ۱۵ درصد به کرایه هر کورس اضافه شود، این درصدی اضافه شدن است که باعث می شود کرایه از۲ هزار تومان به ۲۳۰۰ تومان برسد.

خروج پول خرد از چرخه مسافربری شهری

رئیس سازمان تاکسیرانی کلانشهر اهواز در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین در جواب افزایش کرایه ها به صورت خود می گوید: یک ریال به کرایه ها اضافه نشده، کرایه های مصوب در سطح شهر روی تابلوهای نصب شده و مسیرها و کرایه ها هم مشخص است، تمام کرایه ها نیز مصوب شورای اسلامی کلانشهر اهواز اند، اگر کسی کرایه ها را بالا برده غیرقانونی است و شهروندان باید اطلاع‌رسانی کنند، شماره رسیدگی به این نوع تخلفات در سازمان  ۳۰۰۰۸۷۷۸ است.

محمد رستم منش درباره خورده اضافه کرایه‌ای که عده ای از رانندگان و مسافران نگران حلال یا حرام بودن آن هستند، توضیح می‌دهد: این نرخ مصوب ها اگر تغییر هم نکند با عملیاتی شدن دستگاه‌های پست و در دسترس قرار گرفتن رانندگان شرایطی فراهم می‌شود تا پول نقد از چرخه خارج شده و در کنار آن مردم و رانندگان از پول‌های خردی که بر روی کرایه ها وجود دارد و ما به تفاوتی که ممکن است به ضرر راننده یا مسافر باشد راحت شوند.

سامانه هوشمند برای پرداخت کرایه

در همین زمینه رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شهری شورای شهر اهواز به خبرنگار قدس آنلاین می‌گوید: برای راه اندازی سیستم هوشمند بعد از مصوبه شورا، هفته گذشته این مصوبه را به فرماندار دادند تا به شهردار برساند، به این طریق مناقصه خرید سامانه هوشمند پرداخت کرایه برای اتوبوس ها و تاکسی ها انجام شده و یک شرکت انتخاب شد تا با راه اندازی این سامانه نیازی به پرداخت پول نقد نباشد. این موضوع مزایای زیادی برای رانندگان و مسافران دارد که یکی از آنها حل مشکل کرایه های خرد است.

رحیم کعب عمیر با اشاره به این موضوع که سوددهی شرکتی که برای این کار انتخاب شده از طریق خرید کارت هوشمند و انجام تراکنش ها است؛ درباره نصب این دستگاه ها توضیح می دهد:همین دستگاه را بر روی «جی. پی. اس» می زنند و با نصب این سیستم برای تاکسی و اتوبوس بر مبنای سیستم هوشمند دیگر نیاز نیست فرد پول بدهد بلکه به وسیله کارت هوشمند، عابر بانک و کارت شهروندی می تواند اقدام به پرداخت هزینه کند.

او اضافه می کند: نکته مهم دیگر این است که تاکسی‌ها و اتوبوس‌های دقیقاً کنترل می‌شوند، ورود، خروج و کنترل تردد آنها در کاهش مصرف سوخت ، کاهش آلودگی ها تعمیرات و غیره می‌تواند یک کمک بزرگی باشد که تمام این خدمات رایگان انجام می شود.

پرداخت الکترونیکی کرایه از طرح های جدید ناوگان تاکسیرانی اهواز است و هدف آن ساماندهی و کاربرد فناوری های نوین در حوزه حمل و نقل شهری است، که سبب از میان رفتن مبادله فیزیکی پول، ارتقای سطح خدمات و افزایش بهره وری در بخش حمل و نقل عمومی می شود.
دستگاه پرداخت کرایه به صورت الکترونیک برای فضای کوچک داخل تاکسی‌ها طراحی شده تا مشکل مربوط به پول خرد و بی‌سرو سامانی کرایه تاکسی‌ها حل شده و از اتلاف وقت مسافران و رانندگان و پول شبهه داری که بالاخره به کیسه یکی از آنها می رود جلوگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.