چهارمین دوره اکران‌های جشنواره مردمی ‌فیلم عمار در غزه فلسطین، با اکران فیلم‌های ایرانی برای کودکان و نوجوانان فلسطینی پس از سه روز برگزاری، دیشب به کار خود پایان داد.

نورافشانی فانوس‌های «عمار» در «غزه»

قدس آنلاین-چهارمین دوره اکران‌های جشنواره مردمی ‌فیلم عمار در غزه فلسطین،  
با اکران فیلم‌های ایرانی برای کودکان و نوجوانان فلسطینی پس از سه روز برگزاری، دیشب به کار خود پایان داد.  
مراسم افتتاحیه این دوره از اکران‌های جشنواره مردمی‌عمار در غزه با عنوان «روزهای سینمای مقاومت» چهارشنبه هفته گذشته با سخنرانی محمود الزهار، از رهبران جنبش حماس و همچنین پیام ویدیویی پدر شهید احمدی روشن، برگزار شد.

در این دوره، ۱۵ اثر جشنواره عمار و سینمای انقلاب از جمله «یتیم‌خانه ایران»، «فرشتگان قصاب»، «سفری برای بازگشت»، «کلاس»، «علمک»، «آنتراکت»، «بدون مرز» و … برای مردم غزه اکران شد. با وجود اینکه به خاطر کارشکنی‌های دولت مصر، امکان حضور ایرانی‌ها در خاک غزه وجود ندارد اما فیلم‌های ایرانی، نماینده هنرمندان کشورمان در جشنواره عمار غزه هستند.

قدردانی از چهره‌های ورزشی و هنری

در حاشیه این مراسم با کمک مسعود شجاعی طباطبایی مجموعه کاریکاتورهای مربوط به «مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور غزه» که در سال ۱۳۹۳ (۲۰۱۵) توسط خانه کاریکاتور ایران و با حمایت سازمان‌های فرهنگی دیگر در تهران برگزار شده بود به نمایش درآمد. نمایشگاه تصاویر طراح فلسطینی با تصاویری از عماد مغنیه، و دیگر شهدای مقاومت دیگر نمایشگاهی بود که در حاشیه این جشنواره برپا شد. همچنین به خواسته مجریان جشنواره در غزه، لوح یادبود به ۵ چهره ورزشی که در حمایت از مردم فلسطین با جنبش بایکوت ورزشی اسرائیل همراه بودند، اهدا شد. این پنج ورزشکار مایکل بنت بازیکن فوتبال آمریکایی، علیرضا کریمی‌ کشتی گیر ایرانی، مجید حسن‌نیا ورزشکار ایرانی رشته کاراته، محمد حمیده بازیکن شطرنج از تونس و رحو عبدالملک بوکسور الجزایری بودند.

از دیگر اتفاقات این جشنواره قدردانی ویژه جشنواره عمار از دکتر محمود الزهار از رهبران حماس و تقدیر از ده‌ها فعال فلسطینی در حوزه سینما و تلویزیون از جمله مرحوم «ماجد جندیه» کارگردان فلسطینی بود.

نکته قابل توجه در این میان این است که شبکه خبری بین‌المللی الجزیره امسال برای نخستین بار در یک گزارش خبری ۲۰ دقیقه‌ای، جشنواره عمار در غزه را بازتاب داد که این مسئله نشان دهنده اهمیت این جشنواره در شرایط امروز جهان اسلام دارد.

 سینما از دین ما دور نیست

مهمترین سخنران این مراسم رمان نویس، نویسنده و عضو دفتر سیاسی حماس دکتر محمود الزهار بود که گفت: سینما از دین ما دور نیست و هر چقدر خلاقیت به کلمات الهی نزدیکتر باشد برکت آن بیشتر است. بسیاری از کشورها تاریخ خود را با خلاقیت‌های هنری و سینما بازسازی می‌کنند تا ‌اندیشه ملتشان به سمت اصلاح و هدفی که دارند متمایل شود، چه اینکه آمریکا می‌خواهد ثابت کند که سوپرمن است و ما می‌خواهیم که ثابت کنیم که مسلمانان توانایی و خلاقیت دارند.

الزهار با بیان اینکه ایران ‌اندیشه خلاق را محترم می‌شمارد، تأکید کرد: بسیار راغب هستم که نهضتی در تصویر متحرک یا نقاشی با دست یا سرودی بتواند ‌اندیشه این امت و ملت را به گونه‌ای شکل دهد که فضیلت‌ها را مقدس بشمارد و با رذائل بجنگند.

وی با گرامیداشت یاد کارگردان فقید فلسطینی «ماجد جندیه» گفت: او به واقع سربازی برای مردمش بود و دعا می‌کنم که چنین فردی تکرار شود، افرادی خلاق که با اخلاص کار می‌کنند.

این رهبر حماس با تشکر ویژه از ایران برای حمایت از سینمای مقاومت گفت: من دو سناریوی آماده دارم که آن را به مسئولین عرضه می‌کنم تا از آن حمایت کنند یکی درباره حبس شدن رزمندگان مقاومت فلسطینی به مدت ۲۱ روز در تونل‌ها در جریان جنگ است که خاطرات آنها را شنیده‌ام و همچنین داستان شهادت المبحوح نیز آماده است اما کسی حاضر به سرمایه‌گذاری نشده است، بنابراین لازم است که ارتباطمان با ایران را تقویت کنیم.

از دیگر سخنرانان مراسم افتتاحیه، محمد المدهون وزیر سابق فرهنگ فلسطین بود که آمریکا را محور شر در جهان خواند و تأکید کرد: هیچ کسی نمی‌تواند قدس را از ملت و امت ما بگیرد و همچنین بدانند توطئه‌های حل مسئله آوارگان به هیچ وجه پذیرفته نیست و ملت فلسطین هرگز از حق خود و حق بازگشت کوتاه نخواهد آمد.

محمد ثریا مدیرکل شبکه ماهواره‌ای الاقصی، گفت: تجربه ما در کار تلویزیونی و سریال‌های فدایی ۱ و ۲ و سریال روح نشان داد که رسیدن به اهداف، خیلی دور نیست و صدای مقاومت می‌تواند در میان مردم شنیده شود. وی تأکید کرد: بودجه ما محدود و امکانات مااندک است اما تلاش می‌کنیم تا نسل‌هایی تربیت کنیم که بدانند ما با امکانات محدود، بزرگترین ارتش جهان را شکست دادیم.

افتتاحیه این جشنواره هم با سخنانی امیدوارکننده نسبت به آینده مقاومت همراه بود. در این مراسم ابراهیم ابوشعر هماهنگ کننده و نماینده اجرایی جشنواره عمار در غزه گفت: این جشنواره گامی‌است که گام‌های بعدی آن همکاری حقیقی برای اجرایی کردن برخی از طرح‌های سینمایی در حمایت از مقاومت و ملت مظلوم فلسطین خواهد بود.

او یادآور شد که جشنواره عمار اعلام آمادگی کرده است از هر برنامه و یا تولید سینمایی و فعالیت‌های گوناگون در عرصه فرهنگی حمایت کند چراکه راهی در برابر ما برای مقابله با پمپاژ ضداخلاقی غرب نداریم مگر اینکه پاسخی برنامه‌ریزی شده و سینمایی به آن بدهیم تا راه نجاتی برای نسل‌ها از شر هجمه غرب بر سرمایه فرهنگی آنان باشد.

تولید آثار فاخر در حوزه سینمای مقاومت

سجاد اسلامیان، هماهنگ کننده جشنواره عمار در غزه به خبرنگار ما می‌گوید: وظیفه ما این بوده فیلم‌های ایرانی درباره مقاومت اسلامی ‌را که در خارج از کشور، کمتر دیده می‌شود، به سمع و نظر مردم کشورهای مختلف برسانیم.

او با اشاره به اکران فیلم‌های جشنواره مردمی‌عمار در آرژانتین، پاکستان، عراق، ایتالیا، انگلستان و کشورهای مختلف جهان، خاطرنشان می‌کند: فلسطین هم یکی از کشورهای هدف برای اکران فیلم‌های ایرانی با موضوع مقاومت است تا این آثار را مخاطبان خارجی هم ببینند چون فضای بین‌المللی با چنین موضوعاتی همراهی نمی‌کند. به گفته اسلامیان، اکران فیلم‌های جشنواره عمار در کشورهای خارجی، در آغاز راه است و امیدواریم روزی برسد که به قدرتی دست یابیم که بتوانیم در برابر غول رسانه‌ای غرب بایستیم.

او می‌گوید: هدف بعدی ما این است که هنرمندان جهان اسلام به یک هم‌افزایی در تولید آثاری فاخر در حوزه سینمای مقاومت برسند، البته هنوز در آغاز راه هستیم و دستاوردی در این باره نداشته‌ایم.

به گفته اسلامیان، امسال در جشنواره غزه از چهره‌های فعال در حوزه تولیدات سینمایی و تلویزیونی با موضوع مقاومت، تقدیر شد که گامی‌ در راستای تحقق اهداف والاتر این جشنواره در حوزه بین‌الملل است.

به باور این مسئول در جشنواره مردمی‌عمار، فقط این جشنواره، موظف به ایجاد هم‌افزایی در بین هنرمندان جهان در  تولید آثار فاخر با محور مقاومت اسلامی ‌نیست، بلکه دستگاه‌های متولی و مسئول هم باید در این راستا تلاش کنند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.