قدس آنلاین/ صبا کریمی: محمدمهدی عسگرپور معتقد است جشنواره بین‌المللی سیمرغ به دنبال ایجاد یک جریان فرهنگی است و فلسفه چرایی برپایی آن مشخص است و مانند برخی جشنواره‌ها صرفاً یک دورهمی نیست.

«سیمرغ» مانند بسیاری جشنواره‌ها دورهمی نیست

به گزارش قدس آنلاین، دومین نشست رسانه ای نهمین جشنواره بین‌المللی سیمرغ با حضور محمدرضا فراهانی معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و رییس جشنواره، امیر لـله‌گانی مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت و دبیر جشنواره سیمرغ به همراه محمدمهدی عسگرپور،  حسین پارسایی، مرتضی گودرزی دیباج، بابک زرین و عبدالجبار کاکایی صبح امروز برگزار شد.

در ابتدای این نشست فراهانی با اشاره به فلسفه برپایی این جشنواره اظهار کرد: در کشور ما جشنواره‌های بسیاری برگزار می‌شود و همواره انتقاداتی به کارایی، ضرورت و اثربخشی آنها وجود دارد. هدف ما در این جشنواره این است که سرمایه‌های فرهنگی را افزایش دهیم و وزارت بهداشت نیز خودش را متعهد می‌داند تا سرمایه‌های فرهنگی را در حوزه سلامت ارتقا دهد.

وی در ادامه افزود: امسال جشنواره به صورت بین‌المللی برگزار خواهد شد و چیزی که در این میان برای ما بسیار جالب بود استقبال کشورهای خارجی از این جشنواره بود که بیش از 93 کشور در این دوره از جشنواره شرکت کردند.

رییس جشنواره سیمرغ تاکید کرد: امسال در خدمت شمار بسیاری از مفاخر هنری و ادبی کشور هستیم و 150 نفر از هنرمندان ما در بخش داوری ما را همراهی کردند.

در ادامه لـله گانی طی سخنانی گفت: این جشنواره در 5 بخش فیلم، تجسمی، تئاتر، موسیقی و شعر در سه بخش آزاد، فرهنگ سلامت و بین‌الملل برگزار می شود و در همه بخش‌ها بالغ بر 1300 اثر به دبیرخانه ما رسیده است. این جشنواره از 13 الی 26 اردیبهشت در پردیس تئاتر تهران برپا خواهد شد.

در ادامه گودرزی دیباج، دبیر بخش تجسمی گفت: این جشنواره درنگ قابل تأملی بر فرهنگ و هنر از زاویه دیگری دارد و به هیچ سمت و سویی متمایل نیست و هدفی جز برپایی درست ندارد.  در بخش تجسمی بالغ بر 38 هزار به دست ما رسیده که آثار داوری شده در پردیس تئاتر تهران به نمایش درخواهند آمد.

پارسایی دبیر بخش تئاتر در ادامه تصریح کرد: به بخش تئاتر 1151 اثر ارسال شده که در بخش صحنه ای 164 اثر، در بخش خیابانی 90 اثر، نمایشنامه‌خوانی 74 اثر، استندآپ کمدی 152 اثر و نمایشنامه‌نویسی 232 اثر به دبیرخانه ارسال شده است.

عسگرپور دبیر بخش سینمایی در بخش دیگری از این نشست اظهار کرد: در کشور ما جشنواره های بسیاری برگزار می شود که فلسفه و چرایی برگزاری آنها پس از چند دوره حتی به فراموشی سپرده می‌شود. گاهی هم ممکن است انگیزه ای وجود نداشته باشد و با یک جریان بوروکراتیک مواجه باشیم که اصلاً ندانیم این جشنواره‌ها برای چه برپا می‌شوند. اما به نظرم جشنواره بین المللی سیمرغ یک جشنواره واقعی است که در طول سال فعال است و کاملا مشخص است که به میهمانی فکر نمی‌کنند و دنبال یک جریان فرهنگی هستند و اگر تیم برگزار کننده بتوانند این نگاه را حفظ کنند قطعا می توانند نتایج خیلی خوبی بگیرند.

وی در ادامه با اشاره به آمار رسیده در بخش فیلم ها افزود: در بخش فیلم کوتاه 1425 اثر، در بخش مستند 180 اثر، در بخش تیزر 115 اثر، در بخش انیمیشن 18 اثر و در بخش فیلمنامه 367 اثر رسیده است که به ترتیب در بخش های ذکر شده 45 فیلم کوتاه، 35 مستند، 12 تیزر و 35 انیمیشن انتخاب شدند.

در ادامه بابک زرین دبیر بخش موسیقی آمار این بخش را اعلام کرد: در بخش موسیقی گروه نوازی سنتی 42 اثر ارسال شد که 14 گروه انتخاب شدند. در بخش آواز از 61 اثر 9 اثر انتخاب شد، در بخش پاپ از 199 اثر 12 اثر و در بخش سرود از 21 گروه 9 گروه انتخاب شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.