قدس آنلاین-وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سال 97 سال رونق اکتشاف در خراسان رضوی خواهد بود که می‌تواند اشتغال فوق العاده‌ای ایجاد کند، اکنون در حال ایجاد ضوابطی هستیم که خواب پروانه‌ها و نداشتن پیشرفت در آن‌ها موجب پس گرفتن پروانه خواهد شد، پهنه های متعددی در این استان آزاد اعلام خواهد شد تا بتواند موجب توسعه صنایع معدنی قرار گیرد.

سال 97 سال رونق اکتشاف در خراسان رضوی خواهد بود

به گزارش قدس آنلاین محمد شریعتمداری صبح امروز در شصت و سومین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان در استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: کشور ما نیازمند یک حرکت بزرگ برای حل مشکلات خویش است، این مسیری که ما در حال طی هستیم، ما را به نتیجه مطلوب نمی‌رساند گرچه اقدامات خوبی صورت گرفته است، ظرفیت ها در این استان بسیار بالاست و حضور مضجع شریف امام رضا(ع) شرایط بسیار خاصی برای این استان فراهم می کند که باید در هر حوزه کارگروهی عملیاتی در این استان راه اندازی شود. البته مشکلات کم آبی همیشه اثرگذار بوده ولی یکی از ظرفیت‌های بزرگ کشاورزی کشور همین خراسان رضوی بوده است. اگر تلاش شود در حوزه سرمایه‌گذاری در زمینه آب کار کرد، می توان بسیار از مشکلات را حل نمود.

وی ادامه داد: این استان سرآمد استان های کشور در حوزه معدن است. تاکید ما این است که حوزه معدن در ستاد اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار گیرد و تجهیزات مورد نیاز و تلاش بیشتر در این خصوص مورد نظر قرار گیرد. از ظرفیت معدنی این استان بسیار می توان استفاده کرد. باید برخی از منابع به حوزه تجهیزات اختصاص یابد چون توسعه صنایع معدنی با اکتشاف صورت می گیرد.

شریعتمداری خاطرنشان کرد: سال 97 سال رونق اکتشاف در خراسان رضوی خواهد بود که می تواند اشتغال فوق العاده ای ایجاد کرد. در حال حاضر در حال ایجاد ضوابطی هستیم که خواب پروانه ها و نداشتن پیشرفت در آن ها موجب پس گرفتن پروانه خواهد شد. پهنه های متعددی در این استان آزاد اعلام خواهد شد تا بتواند موجب توسعه صنایع معدنی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه این استان یک قطب صنایع معدنی است و این استان در اهداف بزرگ کشور در این زمینه قرار دارد، گفت: ظرفیت تولید فولاد در این دولت از 120 میلیون تن به 200 میلیون تن افزایش یافته است. بخشی از این ظرفیت در این استان نیز وجود داشته و افتتاح شده است. همزمان آغاز طرح های جدیدی خواهیم داشت که در حوزه فولاد است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: امسال سال تکمیل فعالیت های استخراج خصوصا در منطقه سنگان خواهد بود. خوشبختانه در حوزه فولاد در سه ماهه اول سال 2018 47 درصد رشد داشته ایم. این نشان می دهد که کشور ما بیش از 10 برابر در تولید فولاد ظرفیت دارد.

شریعتمداری در خصوص لزوم سرمایه گذاری در حوزه آب عنوان کرد: با یک طرح کوچک در این حوزه می توان اشتغال ایجاد کرد. استان در حوزه صادرات غیرنفتی از کشور در جایگاه بالاتری قرار دارد. مرزها همیشه مربوط به همان جغرافیا نیست. باید واقعیت ها را در این استان مدنظر قرار داد. ما برای اینکه بتوانیم به اهداف صادراتی و وارداتی برسیم، باید 7 درصد رشد صادرات غیرنفتی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: رشد صادرات غیرنفتی ر این استان جهش وار بوده است ولی نیازها در استان بیشتر و ظرفیت آن نیز بالاتر است. بار سنگینی به دوش مسئولان صنعتی و تجاری این استان قرار دارد. بایستی اعداد و ارقام بهتری در سال 97 داشته باشیم. در سال 97 تسهیلات خوبی پیش بینی شده و در قانون بودجه این مساله وجود دارد. منابع مناسبی قریب به 5000 میلیارد تومان برای بازسازی صنایع کشور در نظر گرفته شده که باید تلاش شود سهم این استان نیز جذب گردد. 1500 میلیارد تومان نیز برای حمایت از صادرات غیرنفتی در نظر گرفته شده است که لازم است سهم استان مشخص گردد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: طرح آمایش صنعتی استان کامل حاضر نیست ولی برنامه راهبردی صنعت استان تعیین شده است و باید در این مسیر حرکت کرد و جلب مشارکت داشت. اگر امسال سال حمایت از کالای ایرانی است، باید یک نظام اعتباری برای فروش کالای ایرانی ایجاد کرد و در این زمینه قدم هایی را برداشت.

وی افزود: همین قوانین موجود نظام بانکی این ظرفیت را فراهم می کند که بتوان از اعتبارات آن استفاده کرد.

شریعتمداری با بیان اینکه یکی از مشکلات کالای ایرانی خریدار محدود آن است، خاطرنشان کرد: نظام بانکداری باید دراین زمینه همراهی کند. باید تبلیغ و اطلاع رسانی درستی از فعالیت واحدهایی تولیدی شود. باید تبلیغ تولید کالای ایرانی در صداوسیمای استان صورت گیرد و این می توان به مردم در جهت کسب آگاهی کمک کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: صداوسیما می تواند در زمینه ایجاد غیرت ملی جهت استفاده از کالای ایرانی نقش آفرین باشد. این را خود استان ها می توانند پیگیری کند. این نمایش می تواند برای مردم ایجاد تعصب کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.