رشت- معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان، حفظ زیستگاه را به عنوان مهمترین اصل حفظ تنوع زیستی دانست و تاکید کرد: تنها با از بین رفتن زیستگاه هاست که خسارت های وارده به تنوع زیستی غیر قابل جبران می شود.

حفظ زیستگاه مهمترین اصل پایداری تنوع زیستی است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی محیط زیست گیلان، منصور سربازی افزود: در صورت حفظ زیستگاه ها حتی اگر شکار و بهره برداری انجام شود، حیوانات می توانند جمعیت های خود را بازسازی کنند در حالیکه اگر زیستگاه ها از بین بروند، هر گونه خسارت وارده دیگر قابل جبران نیست.
وی افزود : در حال حاضر ایجاد حساسیت ملی برای حفظ زیستگاه های موجود با هدف حمایت از تنوع زیستی، الزامی است و همه باید بکوشند تا جانواران در زیستگاه های خود حفظ شوند و احساس امنیت کنند تا این شاهکارهای خلقت برای آیندگان باقی بمانند.
به گفته سربازی ، یک گونه جانوری برغم همه فشارهای محیطی زمانی در معرض نابودی کامل قرار می گیرد که زیستگاهش نابود شود؛ همانگونه که دایناسورها زمانی کاملا از بین رفتند که زیستگاه هایشان نابود شد.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان خاطرنشان کرد:‌ در زمان حاضر ۹۵ گونه از حدود ۵۰۰ گونه جانوری موجود و شناخته شده در استان، در فهرست گونه‌های در معرض تهدید قرار دارند و به نحوی با تهدید مواجه هستند.
وی گیلان را به لحاظ تنوع زیاد جانوران در زمره مهم‌ترین مناطق از لحاظ پراکندگی پستانداران و پرندگان ایران عنوان و اضافه کرد: جمعیت پستانداران ، از نظر تعداد نسبت به سایر گونه‌ها نظیر پرندگان کمتر هستند در حالیکه پستانداران به دلیل نقش در زنجیره غذایی و ایجاد تعامل حیاتی در اکوسیستم‌های مختلف از ارزش و اهمیت زیادی برخوردارند.
سربازی از پلنگ، مرال، کل و بز، گربه وحشی،‌ خرس قهوه‌ای (بزرگ‌ترین پستاندار گیلان)، فُک خزری (تنها گونه پستاندار آبزی و گوشتخوار در گیلان)، گورکن، شنگ (معروف به سمور آبی) به عنوان معروف ترین پستانداران گیلان نام برد .
وی همچنین از قرقاول، کبک و بلدرچین به عنوان مهم‌ترین پرندگان بومی منطقه یاد و اضافه کرد:‌ سالانه به طور میانگین میلیون‌ها پرنده مختلف از انواع اردک، غاز و قو در مسیر مهاجرت خود به سمت جنوب، یک تا سه ماه را در استان گیلان سپری می‌کنند.
وی گفت:‌ کنترل آفات گیاهی در آبگیرهای طبیعی، مبارزه بیولوژیکی با آفات کشاورزی، تأمین کود مورد نیاز گیاهان، افزایش حاصلخیزی خاک و از بین بردن حشرات و جوندگان موذی از جمله فواید حضور پرندگان مهاجر است .
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان افزود:‌ تاکنون وجود ۱۹۸ گونه پستاندار، ۵۲۴ گونه پرنده، ۲۲۴ گونه خزنده و ۱۶۳ گونه انواع ماهی در ایران مشاهده شده‌ است.
سربازی به جمعیت انواع پرندگان،‌ آبزیان،‌ پستانداران و خزندگان گیلان نیز اشاره کرد و گفت‌:‌ ۶۷ درصد از گونه‌های پرندگان ایران، ۸.۴۷ درصد از گونه‌های ماهی، ۷.۲۴ درصد از پستانداران و ۱۵ درصد از خزندگان موجود در کشور، در استان گیلان پراکنش دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.