۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۵
کد خبر: 602604

قدس انلاین : خانواده های زندانیان به خاطر جرم سرپرست خود، مجازات جرمی را تحمل می کنند که نقشی در ارتکاب آن نداشته اند.

خانواده زندانی، محکوم اما بی گناه

خانواده زندانیان که به دلیل نبود سرپرست خانواده علاوه بر ناتوانی در تامین حداقل های زندگی، گاهی دچار فقر مالی، فرهنگی و بهداشتی می شوند، شرایطی را تحمل می کنند که ناخواسته گرفتار آن شده اند.

آنها همچنین مجبور به تحمل انگ بزهکاری و نگاه های تحقیر آمیز دیگران هستند که این موارد مسیر زندگی و سرنوشت آنها را تغییر می دهد.
بسیاری از فرزندان پسر این خانواده ها بخاطر کمک به هزینه خانواده از تحصیل باز می مانند، دختران با خواستگاران پشیمان روبرو می شوند و مادران به عنوان سرپرست خانوار قادر به تامین هزینه های زندگی نیستند.
از این روست که حمایت های مادی، معنوی، فرهنگی و بهداشتی به این قشر نه تنها موجب کاهش جرم می شود بلکه کاهش مشکلات و آسیب های اجتماعی را به دنبال دارد و نقطه آغازی برای جلوگیری از تکرار بزه فرزندان آنها در جامعه است.
در همین راستا اقدامات حمایتی و کمک به خانواده بزه دیده از سوی نهادهای حمایتی و خیران می تواند، صدها نفر از گرفتاران بزه سرپرست خانواده را از مشکلات پیش رو رهایی بخشد.
شهرستان سبزوار نیز به عنوان یکی از سه شهرستان بزرگ خراسان رضوی در چند سال اخیر اقدامات مختلف در امر خدمت رسانی به خانواده زندانیان انجام داده است.

* انجمن حمایت از زندانیان سبزوار 300 خانوار را تحت حمایت دارد
رئیس انجمن حمایت از زندانیان سبزوار با اشاره به حمایت از 300 خانوار زندانی در این شهرستان گفت: اعضای خانواده های زیر پوشش این انجمن 1400 نفر است که سالانه حدود چهار میلیارد و 880 میلیون ریال به آنها کمک می شود.
ناصر بهروز نژاد افزود: توانمند سازی خانواده زندانیان با آموزش فنی و حرفه ای، فراگیری حرفه و ایجاد فرصت های شغلی برای همسران و فرزندان زندانیان مهمترین برنامه های این انجمن است.
وی اظهار کرد: این انجمن یک موسسه خیریه و عام المنفعه است که بخشی از هزینه های آن از طریق کمک های مردمی و بخشی نیز از طریق فعالیت های اقتصادی تامین می شود.
وی گفت: این انجمن با هدف کاهش آسیب های اجتماعی و کاهش وقوع جرم اقدام به کمک از طریق پرداخت مستمری، تامین هزینه های تحصیلی و درمانی نموده و با تهیه لوازم منزل و سبد کالا به مناسبت های مختلف از خانواده زندانیان حمایت می کند.
بهروز نژاد افزود: در سال گذشته هزار و 700 فقره مراجعه به این انجمن صورت گرفت که پس از بررسی، بسیاری از آنها مستحق دریافت مستمری شناخته شدند و برخی نیز برای برخورداری از خدمات حمایتی به مراجع ذیصلاح معرفی گردیدند.
وی اظهار کرد: اعضای این انجمن هفته ای 2 روز از خانواده مددجویان دلجویی می کنند و برخی نیز با معرفی این انجمن تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار می گیرند.

* 52 مددجو در انتظار کمک خیران هستند
رئیس اداره زندان و اقدامات تامینی و تربیتی سبزوار نیز گفت: 52 زندانی جرایم غیر عمد و بدهکار مالی در زندان این شهرستان در انتظار کمک خیران برای آزادی هستند.
محمد بسکابادی افزود: 2 نفر از این زندانیان به علت تصادف، 46 نفر محکومان مالی (غیرکلاهبرداری) و چهار نفر نیز به سبب عدم توانایی در پرداختن مهریه و نفقه در زندان سبزوار به سر می برند.
وی اظهار کرد: این زندانیان در مجموع به پرداخت 44 میلیارد و 354 میلیون و پانصد هزار ریال محکوم شدند که با کمک خیران می توانند به آغوش گرم خانواده بازگردند.
وی گفت: سال گذشته در جشن گلریزان این شهرستان 53 مددجوی جرایم غیرعمد با محکومیت به پرداخت 19 میلیارد و 104 میلیون و 432 هزار ریال با کمک مردم، گذشت شاکیان و کمک های ستاد دیه آزاد شدند.
بسکابادی با اشاره به برگزاری جشن گلریزان برای ششمین سال متوالی در شهرستان سبزوار افزود: مردم نیکوکار می توانند کمک های خود برای آزاد سازی زندانیان جرایم غیرعمد را به حساب شماره 464354069 ستاد جشن گلریزان نزد بانک تجارت شعبه شهید چمران سبزوار واریز نمایند.
پنجم خرداد ماه، به پیشنهاد سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور و بر اساس تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، به عنوان روز ملی حمایت از خانواده زندانیان یا روز نسیم مهر نامگذاری شده است و در هفته پیش رو در سراسر کشور جشن گلریزان برای حمایت از خانواده زندانیان برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.