قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: هادی عزیزی دانش‌آموز نخبه کاشمری و عضو انجمن فیزیک پژوهش سرا از دبیرستان استعدادهای درخشان شهید بهشتی کاشمر در سی‌امین المپیاد فیزیک ایران موفق به کسب مدال طلا شد.

تنها شهرستانی المپیاد بودم /با تمرین ومطالعه مفید موفق شدم/روزی ۴ساعت درس میخوانم اما با کیفیت

عزیزی به‌عنوان عضو تیم المپیاد فیزیک کشور سال آینده به مسابقات جهانی اعزام خواهد شد. گفتگوی اختصاصی قدس آنلاین را با این جوان نخبه شما بخوانید:

*در ابتدای صحبت کمی از خودتان بگویید.

**من در یک خانواده فرهنگی به دنیا آمده‌ام یک برادر دارم و در کاشمر زندگی می‌کنم و در دبیرستان استعدادهای درخشان شهید بهشتی این شهرستان در رشته ریاضی فیزیک درس می‌خوانم.

*چرا به رشته فیزیک و بحث المپیاد علاقه مند شدید؟

**به هر شکل هر کسی یک علاقه مندی دارد و استعدادش در یک رشته‌ای است من هم همیشه در مدرسه از درس ریاضی نمرات خوبی می‌گرفتم ولی اولین بار با مطالعه کتاب سئوالات المپیاد فیزیک به بحث المپیاد علاقه مند شدم و در ادامه با شرکت در پژوهشسرا و یکسری تحقیقات در اینترنت و تشویق معلمم تصمیم گرفتم که در المپیاد شرکت کنم و شروع به درس خواندن کردم.

*از همان سال اول دبیرستان این قضیه برایتان جدی شد؟

**نه سال دوم دبیرستان بود که به این سمت کشیده شدم و با شرکت در کلاس‌های المپیاد شهید هاشمی نژاد مشهد ادامه دادم تا به امروز

*شما از بین چه تعداد دانش آموز و علاقه مند به فیزیک مدال طلای المپیاد را به دست آوردید؟

**تابستان سال قبل المپیاد فیزیک بود که به ده نفر از شرکت کنندگان در این المپیاد طلا می‌دادند که من طلای کشوری را کسب کردم و بعد از آن بود که یک دوره شش ماهه‌ای برای این ده نفر گذاشته شد و درنهایت پنج نفر برای اعزام به مسابقات جهانی انتخاب شدند که یکی از آن‌ها من بودم.

*این دوره از المپیاد فیزیک قرار است در چه کشوری برگزار شود؟

**چهل و نهمین دوره المپیاد قرار است در کشور پرتغال برگزار شود.

*سئوالاتی که در المپیاد جهانی مطرح می‌شود چقدر به دانش دبیرستانی ایرانی‌ها نزدیک است؟

**مطمئنا مبانی درسی که در المپیاد جهانی مطرح می‌شود خیلی بیشتر از آن چیزی که ما در اینجا و حتی در کلاس هایی که شرکت می‌کنیم است ولی حتما از سوالات و منابع سئوالی و درسی که در دنیا مطرح می‌شود هم در دروس این کلاس‌ها وجود دارد ولی به هر شکل باید برای حل کردن این سئوالات باید قدرت حل مسالمان را بالا ببریم که همه‌اش به تدریس در دبیرستان نیست.

*پس به چه طریق می‌شود به این مهم رسید؟

**با تمرین و تمرین و مطالعه زیاد

*مطمئنا حضور در کنار دانش آموزانی از دیگر قاره‌ها و البته کشورهای مختلف خیلی کار استانی نیست. هیجان خاصی ندارید؟

**خب بی هیجان که نیست همین قضیه هم هست که اندکی کار را سخت می‌کند ولی به هر جهت این یک رقابت است و حداقل من یکی به شخصه همه تلاشم را می‌کنم که پرچم ایران را مثل همیشه بالا ببرم.

*پیش بینی هم برای کسب مدال طلای المپیاد جهانی دارید؟

**چرا که نه! در همه این سالها ایرانی ها در بدست اوردن هر کدام از این سه مدال حالا چه نقره چه طلا چه حتی برنز همیشه یکی ازآن ده نفر بوده اند.

*سهم تلاش اساتیدتان، همکاری خانواده و پشتکار خودت در راه یابی به المپیاد جهانی فیزیک را چه اندازه می دانید؟

**من که همه تلاشم را کرده ام ولی  باید از همراهی خانواده ام و تشویق معلم و اساتیدم هم تشکر بکنم.

*شما تنها شهرستانی حاضر در المپیاد کشوری بودید. این خودش یک امتیاز مثبت است.

**بله و همین قضیه هم کار را سخت می کرد بخصوص اینکه من خیلی دیرتر از بقیه برای حضو در این المپیاد شروع کردم. و برای اینکه بتوانم خودم را به سطح بقیه برسانم از کمک زیاد خانواده و معلم هایم بود. این تلاش است که مهم است شهرستانی بودن خیلی اهمیت ندارد

*حتما در همه این مدت از تفریح و سرگرمی های معمولتان هم محروم بودید.

**نه اصلا من در روز سه تا چهارساعت بیشتر درس نمی خواندم و در واقع در همه این مدت هم همه امورات روزانه ام و تفریحاتم را داشتم حتی گشتن در فضای مجازی را ترک نکردم فقط مطالعه ام کیفیت داشت و با دقت درس می خواندم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.