قدس انلاین-رئیس سازمان صنعت و معدن خراسان رضوی گفت: زمینه معرفی و ارائه زنجیره کالاهای ایرانی در خراسان رضوی مهیا می‌شود.

زمینه معرفی و ارائه زنجیره کالاهای ایرانی در خراسان رضوی مهیا می‌شود

 راضیه علیرضایی در نشست خبری دومین نمایشگاه تخصصی کالای ایرانی (ساخت ایران) و دهمین نمایشگاه اختصاصی فرش دست‌باف در سالن جلسات نمایشگاه بین‌المللی مشهد اظهار کرد: موضوع نمایشگاه یکی از برنامه‌های مهم ما در سال حمایت از کالای ایرانی است. ما تلاش بسیاری انجام دادیم که در حین برگزاری نمایشگاه «ساخت ایران» چند کار ارزشمند صورت گیرد و در این راستا از 14 برنامه‌ که از سوی وزارت صنعت ابلاغ شد، چند مورد مانند توسعه سرمایه‌گذاری، بهره‌وری عوامل تولید، توسعه صادرات و اصلاح و بهبود نظام توزیع و توسعه و تقویت بنگاه‌های تولیدی برایی ما حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: در تحقق و اجرای این برنامه‌ها فرایندهای نمایشگاهی می‌تواند کمک بسیاری کند. در راه رسیدن به پیشرفت‌هایی که تاکنون رخ داده، یکسری از مسائل ما را کمک کرد که از جمله آن‌ می‌توان به پیگیری هدفمند برای معرفی کالای ایرانی اشاره داشت.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: همچنین در قالب این معرفی‌ها و برگزاری نمایشگاه‌ها سعی بر آن شده که آن زنجیره و بخشی‌هایی که توان جذب سرمایه‌گذاری دارند، به خوبی معرفی شوند.

علیرضایی عنوان کرد: به طور مثال در یکی از زنجیره های مرتبط با فرش ‌دست بافت، رنگرزی و خروج از فصل سنتی رنگ‌های نخ فرش است که این زنجیره به عنوان یکی از رشته های تولید فرش دست بافت اهمیت زیادی برای ما دارد.

وی بیان کرد: در این نمایشگاه تلاش ما به این سمت تغییر مسیر داده که نشان دهیم قادریم نیازهای خود را تولید کنیم. در این راستا واحدهای تولیدی و تولیدکنندگان ما همواره در حال تلاش بوده و هستند.

علیرضایی اضافه کرد: یکی از مطالبی که این روزها مساله اصلی ما بوده، بحث نقدینگی سرگردانی است که به دنبال سود بیشتر زنجیره تامین و تولید کالای ایرانی با دسترسی به بازار بزرگ ایران و اطراف آن توجیه اقتصادی را ایجاد می‌کند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه همه نگرانی‌ها در خصوص افزایش نرخ ارز به جا بوده اما با این وجود افزایش این نرخ فرصتی برای صادرات است، تصریح کرد: اگر بخش هیجانی آن را کنار بگذاریم، ما با افزایش نرخ ارزی مواجهیم که می تواند فرصتی برای افزایش صادرات و نیز ایجاد فرصت‌های جدید باشد.

علیرضایی در خصوص تامین ارز برای تهیه مواد اولیه تولید اظهار کرد: در فرآیندی که از ابتدا بانک مرکزی برای طبقه‌بندی کالاها اعلام کرده بود، عنوان شد ارز برای همه تقاضاها تامین خواهد شد و ما نیز بر همین اساس تمام تقاضاهای خود را در حوزه تولید ارسال کرده ایم و پیگیر مسائل ارزی آن‌ بوده ایم.

وی ادامه داد: هفته گذشته در روند طبقه‌بندی و کدینگ تقاضای کالا تغییراتی ایجاد شد و 4 گروه از نظر طبقه‌بندی تغییر پیدا کرد. ما همه تلاش خود را کرده‌ایم تا 90 درصد مواد اولیه مورد نیاز تولید خود را در ردیف‌های یک و دو که ارز آن به صورت حتمی تامین می شود، طبقه‌بندی کنیم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص تخصیص ارز و استفاده از روش‌های نسیه عنوان کرد: این امر نیز برای ما مهم بوده و استفاده از ظرفیت‌های واحدهای تولیدی برای گشایش LC و تامین مواد اولیه از این طریق و همچنین گشایش‌های بانکی از مواردی بوده که باید در بانک مرکزی این موضوع را پیگیری می‌کردیم. این موارد را در جلساتی با حضور استاندار پیش بردیم.

علیرضایی خاطرنشان کرد: تقاضاهای مواد اولیه، قطعات و ماشین‌آلات تولید با تایید و تاکید استاندار خراسان رضوی مصوب شده و از وزارت صنعت، معدن و تجارت تاییدیه‌های لازم در این خصوص اخذ گردیده است.

وی در خصوص موجودیت کالاهای اساسی در استان بیان کرد: ذخایرکالاهای اساسی استان به طور دقیق نظارت می‌شود و در سامانه نظارت بر کنترل انبارها نیز همه چیز به طور دقیق ثبت خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.