طی مراسمی‌ با حضور چهره‌هایی همچون محمدرضا خاکی، رضا سرور، یوسف باپیری، رحمت امینی، سارا اللهیاری، امیرحسین حریری و... نمایش اتفاق به نویسندگی و کارگردانی مسعود سالاری در مرکز تئاتر مولوی افتتاح شد.

بدون تماشاگر نمی‌شود به توسعه تئاتر فکر کرد

به گزارش خبرنگار هنری قدس آنلاین در این مراسم دکتر محمدرضا خاکی عضو هیأت علمی دانشگاه گقت: امروز تئاتر کار کردن کار ساده‌ای نیست. اگرچه به لحاظ کمی نمایش‌های زیادی اجرا می شود و شاید این نکته خوبی باشد و به این معناست که عده ای زیاد از جوانان در این رشته تحصیل کرده‌اند و کارهایی اجرا می‌کنند و فضاهای زیادی هم به عنوان تئاتر خصوصی در سطح شهر تهران اضافه شده اما اگر از این جنبه بگذریم، نکته ای وجود دارد و آن این است که اگر تئاتر هست، فقط به اعتبار حضور تماشاگر وجود دارد. و تئاتر بی تماشاگر اصلاً وجود ندارد و حتی نمی‌توان به آن فکر کرد. برای همین به گمان من تئاتر امروز ما بیش از هر چیز نیازمند آن است که تماشاگر حضور پیدا کند و اتفاقاً در این حضور پیدا کردن، بتواند به شکلی سلیقه خودش را ابراز کند به این دلیل که نمایش، موسیقی، اپرا و سایر اشکال هنری از این قبیل، وقتی به نهایت خود می رسد، تبدیل می شود به کالایی فرهنگی که مخاطب باید آن را انتخاب کند، بخرد و از آن استفاده کند.

این استاد دانشگاه همچنین گفت: امروزه گاه مشکلی وجود دارد برای تشخیص اصل و بدل. امروزه به دلیل اضافه شدن این کمیت، تشخیص حتی دشوارتر شده است.

دکتر محمدرضا خاکی در انتها با تشکر از تلاش گروه اجرایی گفت: امیدوارم اقتباس خوبی از اثر هاینریش بل صورت گرفته باشد و همه شما بپسندید و اگر این نمایش را پسندیدید، دوستانتان را تشویق کنید تا این نمایش را ببینند، چون همانگونه که عرض کردم، تئاتر اگر هست به دلیل وجود تماشاگر تئاتر است و بدون تماشاگر اصلاً نمی‌شود به توسعه تئاتر فکر کرد.

نمایش «اتفاق» به نویسندگی و کارگردانی مسعود سالاری، از اثر هاینریش بل اقتباس شده است. در این نمایش محمدجواد بشارت، پدرام عزیزی، صادق ملکی، آزاده نوبهار و ریحانه یزدانیار به ایفای نقش می‌پردازند.

 گفتنی ست علاقه‌مندان برای دیدن نمایش «اتفاق» که تا 24مرداد ماه هر روز به جز شنبه‌ها- ساعت 20 به صحنه می‌رود، می‌توانند به مرکز تئاتر مولوی دانشگاه تهران به آدرس خیابان انقلاب، خیابان ۱۶ آذر، جنب باشگاه دانشجویان، مرکز تئاتر مولوی مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.