قدس آنلاین: رئیس گروه موزه های اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: مجسمه اساتید موسیقی مقامی خراسان رضوی ساخته می شود.

مجسمه اساتید موسیقی مقامی خراسان رضوی ساخته می شود

به گزارش قدس آنلاین محمدرضا پهلوان امروز ۶ مرداد با اعلام این خبر گفت : موسیقی مقامی در خراسان رضوی در داخل و خارج از کشور از جایگاه والایی برخوردار است و دارای ارزش های فرهنگی و تاریخی و هنری فراوانی  است.

وی افزود: به منظور حفظ و معرفی اساتید موسیقی مقامی استان و پیشکسوتان این هنر، شبیه سازی  مجسمه های مومی واکسی تعدادی از این اساتید ساخته و در موزه های شهرستان های تربت جام، تایباد، خواف و قوچان به نمایش در خواهند آمد.

پهلوان تصریح کرد: معرفی موسیقی مقامی استان یکی از برنامه های گسترشی موزه های استان است و ساخت موزه در شهرهایی که فاقد موزه هستند، در اولویت اول  قرار دارد و شهرهایی که دارای ظرفیت بیشتر از یک موزه را دارند، در اولویت دوم هستند.

او گفت : در این مرحله مجسمه های اساتید و پیشکسوت همچون زنده یاد حاج قربان سلیمانی، نور محمد درپور، ابراهیم شریف زاده، غلامحسین سمندری، غلامعلی پورعطایی و  محمد حسین یگانه و اساتید عثمان محمدی دوست و فاروق کیانی که در قید حیات هستند، ساخته و در موزه های مذکور به نمایش در خواهند آمد.

وی گفت :این مجسمه ها توسط استاد یوسف نظری، یکی از مجرب ترین هنرمندان معاصر که بیش از پنجاه سال فعالیت و تجربه کاری در موزه های ایران دارد، ساخته خواهند شد.

وی تاکید کرد: برای احیا، پویایی و بالندگی موسیقی مقامی و عرفانی استان، همه باید تلاش کنند و این گنجینه های  ارزشمند را به آیندگان و بویژه نسل جوان که شناخت کمتری دارند، معرفی کنند.

او یادآور شد: خراسان که از گذشته دور، مهد موسیقی مقامی و عرفانی ایران بوده را به شایسته ترین شکل ممکن، معرفی کنند.

موسیقی مقامی خراسان رضوی یکی از ابزارهای موثر در نشر و گسترش زبان و ادبیات فارسی بوده که با اشعار عرفانی، آن  را به جهانیان، معرفی کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.