قدس انلاین : مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: امسال 150 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای موضوع آبخیزداری و آبخوان‌داری به سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری اختصاص یافت که از این میزان حدود 26 میلیارد تومان اعتبار به این استان داده می‌شود.

اختصاص 26 میلیارد تومان اعتبار آبخیزداری و آبخوان‌داری به خراسان رضوی/ 2 میلیون هکتار از عرصه‌های منابع طبییعی توسط مردم حفاظت و نگهداری می‌شود

 علیرضا صحرایی شامگاه گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت روز جهانی جنگلبانی که در سالن جلسات اداره منابع طبیعی سبزوار برگزار شد؛ گفـت: در دهه 20 و 30 اکثر مناطق سبزوار به دلیل ریزگردها زندگی در حال از بین رفتن بوده و در این شهرستان منطقه در حال از بین رفتن بوده و بر اساس مکاتبات مسؤولان آن دوران بخش زیادی از روستاهای سبزوار در حال مدفون شدن هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی افزود: بخش زیادی از روستاهای سبزوار شامل لطف‌آباد، یحیی‌آباد، دولت‌آباد، حارث‌آباد، آزاد منجیر، زعفرانیه، حاجی آباد، رباط سرپوش و غیره در زیر شن مدفون‌شده و به همت جنگلبانان نجات پیداکرده است.

وی ادامه داد: جنگلبانان ما طی چند سال اخیر مغفول مانده‌اند و با برگزاری این گردهمایی سختی شغل آن‌ها را به مردم نشان دهیم.

صحرایی بیان کرد: 570 هزار هکتار جنگل کویری توسط منابع طبیعی در خراسان رضوی ایجاد شده که از این میزان حدود 170 هزار جنگل کویری در سبزوار وجود دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی با تأکید شناساندن اهمیت و ضررت فعالیت جنگلبانان، تأکید کرد: مردم با دیدن زحمات و فعالیت‌های جنگلبانان برای حفاظت از عرضه‌های منابع طبیعی در کنار مردم باشند و متأسفانه برخی از افراد ناگاه تعارضاتی نسبت در عرضه‌های منابع طبیعی انجام می‌دهند.

وی گفت: هر اصله نهال تاغی که در کویر کشته می‌شود، در مقابل تهدیدات طبیعت مقاومت می‌کند و مردم باید در حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی همکاری کنند.

صحرایی از اجرای برنامه جامع برای حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی با مشارکت مردم خبر داد و افزود: مناطق کویری پتانسیل‌های متعددی همانند جاذبه‌های اکو توریسم دارد که با سیاست‌های جدید منابع طبیعی این عرصه‌ها به مردم واگذار شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی بیان کرد: در سال 1344 سبزوار در خصوص ریزگرد شرایط سخت‌تری نسبت به استان خوزستان داشته و تعداد زیادی از روستاهای سبزوار خالی از سکنه شده است.

وی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین وظایف منابع طبیعی بحث آب است و بخش عظیمی از چرخه آب استحصالی در حیطه وظایف این نهاد قرار دارد.

صحرایی گفت: امسال 150 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای موضوع آبخیزداری و آبخوان‌داری به سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری اختصاص یافت که از این میزان حدود 26 میلیارد تومان اعتبار به خراسان رضوی داده می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی افزود: این میزان اعتبار در میان شهرستان‌های استان توزیع‌ شده و از اوایل هفته آینده فعالیت ما در موضوع آبخیزداری و آبخوان‌داری آغاز می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت موضوع کویرزدایی و مقابله با ریزگردها در خراسان رضوی، بیان کرد: سبزوار نخستین شهرستانی در سطح کشور محسوب می‌شود که فعالیت مقابله با ریزگردها در سال 1344 را در دستور کار قرار داده است و در ابتدا یک‌میلیون و 500 هزار اصله نهال کویری در عرصه‌های سبزوار کشت کرده‌اند و اکنون به 55 میلیون اصله نهال رسیده است.

صحرایی تصریح کرد: 11 میلیون و 500 هزار هکتار عرصه در استان وجود دارد که از این میزان حدود هشت میلیون و 200 هزار هکتار عرصه‌های منابع طبیعی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: اداره منابع طبیعی خراسان رضوی همانند دیگر نهادها با کمبود نیروی جنگلبانی مواجه است و در راستای افزایش مشارکت مردم در حفظ و احیای منابع طبیعی برخی از عرصه‌های دارای توجیه اقتصادی برای بهره‌برداری به مردم واگذار شده است.

وی تأکید کرد: در حال حاضر دو میلیون هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی در خراسان رضوی در قالب طرح حفاظت مشارکتی توسط مردم حفاظت و نگهداری می‌شود.

صحرایی یادآور شد: برای ترمیم بخشی از مشکلات کمبود نیروی حفاظتی مجوز به‌کارگیری 50 نفر نیروی جدید در قالب استخدام صادرشده تا ابتدای مهرماه سال جاری آزمون استخدامی برگزار می‌شود و بخشی از کمبود در قالب جذب نیروهای جدید جبران می‌شود.

170 هکتار اراضی ملی خراسان رضوی رفع تصرف شد

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی نیز در ادامه نشست با اشاره به فعالیت 160 نیروی یگان حفاطت در خراسان رضوی گفت: برای حراست کامل از این عرصه‌ها 324 نیروی دیگر نیاز است.

امین رمضانیان افزود: هشت میلیون و 200 هزار هکتار عرصه طبیعی در استان وجود دارد و برای هر 20 هزار هکتار یک نیروی یگان حفاظت لازم است.

وی بیان کرد: در سال‌جاری 180 میلیارد ریال اعتبار برای تجهیز شبکه رادیویی به دیجیتال اختصاص یافته تا با راه‌اندازی دکل‌ها در عرصه‌های طبیعی ارتباط ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی با اداره و مسؤولان این نهاد مناسب‌تر شود.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی بیان کرد: از ابتدای سال‌جاری تاکنون 435 هکتار رفع تصرف اراضی ملی در استان صورت گرفته که تاکنون 170 هکتار این اراضی رفع تصرف شد.

رمضانیان تصریح کرد: چِرای غیرمجاز دام، تخلفات عرصه‌ها و قطع تاغزارها به ترتیب بیشترین موارد تصرف اراضی ملی در خراسان رضوی بوده است.

وی یادآور شد: سامانه 1504 یگان حفاظت به‌صورت شبانه‌روزی فعال است و هموطنان می‌توانند هرگونه تخلف در عرصه‌های منابع طبیعی را اطلاع‌رسانی کنند.

گفتنی است؛ مراسم روز جهانی جنگلبانی نیز به‌همت انجمن دوستداران طبیعت در محل پارک سلامت سبزوار برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.