ارایه خدمات درمانی تخصصی به زائران آقا علی بن موسی الرضا (ع) و خدمت در بارگاه رضوی، آرزوی دیرینه‌ای برای کادر درمانی کشور بود که با اجرای طرح خادم‌یاران سلامت رضوی محقق شد.

طرح خادم‌یاران سلامت رضوی؛ خدمتی ارزشمند به زائران و مجاوران کم‌برخوردار

به گزارش قدس آنلاین، خادم‌یاران سلامت رضوی طرحی  است که به واسطه آن، کادر پزشکی، درمانی و دارویی مشتاق به خدمت در بارگاه ملکوتی امام رضا (ع)، می‌توانند در زمره سایر خدام، به خدمت تخصصی بپردازند.
 
در این طرح اعضای خادمین سلامت کادر درمان متشکل از پزشکان عمومی و متخصص، جراحان کارآزموده، دندانپزشکان، پرستاران و زیرمجموعه‌های پزشکی پس از اعلام همکاری و ثبت نام در سایت دارالشفاء امام (ع) و طی مراحل مربوطه، کار خود را به عنوان خادمیار سلامت آغاز می‌کنند.
 
*طرح خادم‌یاران سلامت رضوی برای محرومان

 طرح خادم‌یاران سلامت رضوی در بهمن ۱۳۹۵ کلید خورد، البته برای اجرای آن نیاز به برنامه‌ریزی و مشخص کردن چهارچوب کلی طرح بود که بدین‌ترتیب این طرح از ابتدای سال ۱۳۹۶ با انجام مراحل نام‌نویسی از پزشکان، دندان‌پزشکان، پرستاران و ... شروع و سپس طرح شفاجویان رضوی از تیرماه ۱۳۹۶ با شناسایی و معرفی افراد نیازمند خدمات درمانی خاص آغاز شد.
 
 *خدمتی دیگر به زائران و مجاوران کم‌برخوردار

دکتر حسین شراره پزشک مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی و مجری طرح خادم‌یاران سلامت رضوی با اشاره به استقبال چشمگیر از این طرح گفت: تعداد بسیاری از کادر درمان کشور علاقه دارند به عنوان خادمان حرم مطهر امام رضا (ع) خدمات تخصصی به بیماران ارائه کنند.

وی افزود: از طرف دیگر، با توجه به این که زائران و مجاوران کم‌برخوردار بسیاری نیاز به خدمات درمانی خاص داشتند، دو طرح خادم‌یاران سلامت رضوی و شفاجویان رضوی در مجموعه آستان قدس رضوی برنامه‌ریزی شد تا خادم و مخدوم در زیر پرچم این آستان مقدس به هم برسند.
 
طرح خادم‌یاران سلامت رضوی؛ خدمتی ارزشمند به زائران و مجاوران کم‌برخوردار
مجری طرح خادم‌یاران سلامت رضوی با بیان این که مراحل خادمی خادم‌یاران سلامت رضوی توسط مرکز امور خادمین آستان قدس رضوی انجام می‌شود، افزود: ضمن این که بررسی ظرفیت‌های پزشکی و تخصصی کادر درمان و شیفت‌بندی آن‌ها بر عهده مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی است.
 
*شناسایی و کمک به شفایاجویان رضوی

مجری طرح خادم‌یاران سلامت رضوی مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی درباره اهداف شفایاجویان رضوی گفت: در این طرح در تلاش هستیم تا بیماران خود را به سرانجام خوبی برسانیم. از این رو، روی بیماران در جنبه‌های مختلف با همکاری خادم‌یاران سلامت رضوی کار می‌شود.

دکتر شراره ادامه داد: بطور مثال، مادر بارداری بیمار بود و شرایط خانوادگی خوبی نداشت و فقر مالی و فرهنگی امانش را بریده بود که با کمک این طرح از خدمات پزشکی متخصصان زنان، روماتولوژی و خون‌شناسی بهره‌مند شد.

وی افزود: علاوه بر این، توانستیم به او کمک کنیم زندگی خانوادگی‌اش را بهتر کند و دوقلوهایش را سالم به دنیا آورد؛ اگرچه این فرآیند سختی‌های بسیاری را هم به همراه داشت، اما در پرتوی عنایت امام هشتم (ع) و همکاری خادم‌یاران سلامت، در پایان نتیجه خوبی رقم خورد.


 مجری طرح خادم‌یاران سلامت رضوی درباره نحوه شناسایی شفاجویان رضوی گفت: باتوجه به نوپا بودن طرح، شناسایی بیماران نیازمند به مرکز امور خادمین حرم مطهر رضوی واگذار شده است و دفتر خادم‌یاران سلامت رضوی دارالشفاء امام (ع) امکان ارائه خدمات مستقیم به عموم مراجعان را ندارد.

دکتر شراره افزود: به عبارتی بیماران نیازمند به این دفتر معرفی می‌شوند و تنها با ارائه معرفی‌نامه معتبر امکان ایجاد پروند درمانی برای آن‌ها در مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی وجود دارد.

*ارایه ۱۸۰ خدمت مختلف در حوزه خادمیاری سلامت رضوی

مجری طرح خادم‌یاران سلامت رضوی با بیان این که ۱۸۰ خدمت مختلف در حوزه خادمیاری سلامت رضوی تعریف شده است، افزود: به طور نمونه، یک متخصص قلب می‌تواند شفاجویان رضوی را در مطب خود به صورت رایگان ویزیت کند و یا یک پزشک عمومی به یک مدرسه در منطقه محروم مراجعه کند و به عنوان خادم‌یار سلامت رضوی به غربالگری دانش‌آموزان بپردازد.
دکتر محمدعلی اسدپور؛ متخصص داخلی هم که یکی از پزشکانی است که در این طرح همکاری دارد در خصوص نحوه آشنایی با این طرح و خدمت به زائران امام رضا (ع) گفت: از خرداد ۱۳۹۶ به عنوان خادم‌یار سلامت رضوی با مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی همکاری می‌کنم.

وی ادامه داد: سال گذشته پیامکی از سازمان نظام پزشکی درباره طرح خادم‌یاران سلامت رضوی به دستم رسید و بدین‌ترتیب متوجه شدم می‌توانم به زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی در رشته تخصصی خودم به صورت افتخاری خدمت کنم.

دکتر اسدپور افزود: پس از مراجعه به وب‌سایت خادم‌یاری بارگاه ملکوتی رضوی و بررسی شرایط آن، مراحل نام‌نویسی‌ام را انجام دادم و پس از چند هفته توانستم خدمتم را در دارالشفاء امام (ع) آغاز کنم.

وی گفت: در حال حاضر نیز یک روز در هفته بعدازظهر در این دارالشفاء بیماران را ویزیت می‌کنم.
 
*خدمت عاشقانه

دکتر بهجت رفیعی، یکی از پزشکان عمومی است که از سال ۱۳۸۱ به عنوان خادم افتخاری به زائران و مجاوران این آستان مقدس خدمت می‌کند و هر دوشنبه، خودش را به مرکز فوریت‌های پزشکی صحن هدایت حرم مطهر رضوی رسانده است.
 
این بانوی خادم‌یار سلامت رضوی با اشاره به خدمت عاشقانه خود در این حریم نورانی گفت: از اینکه می‌توانم به مراجعان این مرکز اورژانس خدمت کنم بسیار خوشحال هستم و آن را مدیون نگاه ویژه خداوند و عنایت امام رضا (ع) به خود می‌دانم، امیدوارم تا پایان عمرم به توانم خادم این آستان مقدس باشم.

گفتنی است مرکز مجهز اورژانس صحن هدایت از اواخر اردیبهشت ماه سال جاری با مشارکت فعال خادم‌یاران سلامت رضوی مانند پزشک متخصص طب اورژانس و دیگر متخصصان و پزشکان عمومی به صورت شبانه‌روزی پذیرای بیماران صحن و سرای رضوی است.

منبع:باشگاه خبرنگاران
 
انتهای پیام/
 
 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.