صحت در نشست خبری با بیان اینکه قصه آدمها را به هم نزدیک و تنش‌ها را کم می‌کند، گفت: ما قصه می‌گوییم که یاد بگیریم و قصه گفتن را فراموش نکنیم.قصه به ما می آموزد اندیشیدن و گوش کردن را، چرا که کل جهان به اینکه آدمها خوب گوش کنند نیاز دارد.

«قصه» آدم‌ها را به هم نزدیک و تنش‌ها را کم می‌کند/ خبرنگاران قصه‌هایشان را ارسال کنند

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، نشست خبری بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی صبح امروز با حضور محمدرضا زمردیان رئیس و سروش صحت دبیرهنری همچنین مجید توکلی به عنوان دبیر اجرایی با شعار قصه زندگی من برگزار شد.

* زمردیان: قصه‌های 90 ثانیه‌ای ارسال کنید

زمردیان رئیس جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی و معاون فرهنگی کانون پرورشی در ابتدای این نشست اظهار داشت: اختتامیه این دوره از جشنواره همزمان با شب یلدا برگزار می‌شود و شعار آن نیز با توجه به شعار امسال کانون که تمرین زندگی و زندگی خوب تمرین می‌خواهد، «قصه زندگی من» انتخاب شده است. 

زمردیان با بیان اینکه قصه وسیله مهم ارتباطی برای انتقال حس و حال، جهانبینی، سنت و فرهنگ است خاطر نشان کرد: تفاوت عمده جشنواره امسال با سال‌های پیشین، افزوده شدن بخش قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای است.

به گفته وی، علاقه‌مندان می‌توانند فیلم ۹۰ ثانیه‌ای با موضوع قصه زندگی من ارسال کنند؛ علاوه بر اینها سایر بخش‌ها در حوزه های سنتی، خلاق، مقاله‌نویسی و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها همچون گذشته به کار خود ادامه می‌دهد.

وی در پاسخ به این سوال که عنوان بخش بین‌الملل در نام جشنواره وجوددارد تدبیر چگونه است؟ گفت: در بیست دوره گذشته هم بخش بین‌الملل جشنواره قصه‌گویی فعال بود اما بنا به فراخور موضوعات هر سال شرکت کننده‌هایی از کشورهای مختلف داشتیم. امسال نیز با همراهی رایزنان فرهنگی ایران در کشور های مختلف فراخوان منتشر شده و حتی سایت جشنواره هم فعال است.

زمردیان بیان داشت: منتظر وصل آثار شرکت‌کنندگان خارجی هستیم تا سپس با توجه به شاخص‌ها و معیارهای جشنواره برای حضور و شرکت آنها تصمیم‌گیری شود. البته یک تغییر در این بخش داشته‌ایم و آن هم اینکه برخلاف سال‌های گذشته آن دسته از شرکت‌کنندگان داخلی که رتبه‌های ۱ تا ۳ منطقه استان یا ملی را کسب کرده‌اند می‌توانند در بخش بین‌الملل نیز شرکت کنند. 

وی با اشاره به بخش داخلی جشنواره و اینکه نفرات برتر در رقابت‌های منطقه در استان و سپس به رقابت‌های ملی راه پیدا می‌کنند، اضافه کرد: سال گذشته این انتخاب‌ها براساس سهمیه بود اما امسال نفرات اول تا سوم برگزیده استان‌ها و به منطقه و نفرات برتر منطقه‌ای به بخش بین‌الملل راه می‌یابند. تمام نفراتی که به بخش ملی و بین‌المللی راه پیدا می‌کنند نیز در روزهای پایانی کارگاه ویژه‌ای با حضور اساتید و داوران مرحله نهایی خواهند داشت.

* صحت: قصه‌گویی هیجان انگیز است/ قصه می‌گوییم که قصه گفتن را فراموش نکنیم

سروش صحت در این نشست با بیان اینکه جشنواره قصه‌گویی هیجان انگیز است، اظهار داشت: همه ما به قصه گفتن احتیاج داریم. فکر می‌کنم همانطور که شهرزاد با هزار و یکشب و قصه خود را نجات داد ما هر لحظه و هر ساعت به قصه گفتن نیاز داریم حتی وقتی به خواستگاری می‌رویم یا وقتی از پایان‌نامه‌های خود دفاع می‌کنیم. بنابراین قصه گفتن نیاز است.

به گفته صحت، وقتی شعار جشنواره تمرین برای خوب زندگی کردن است پس درمی‌یابیم قصه‌گویی هم به تمرین احتیاج دارد. چرا مادربزرگ و پدربزرگ‌های ما خوب قصه می‌گفتند؟ دلیلش آن است که خوب تمرین کرده بودند.

وی افزود:‌ هر مسابقه، جشنواره و برنامه‌ای که کمک کند ما بیشتر بخوانیم و بیندیشیم و یا قصه‌های زندگی‌مان را با همدلی به هم بگوییم باید گسترش یابد. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معتبرترین مرجع برای اجرای این طرح است.

این کارگردان با بیان اینکه قصه گفتن برای بچه‌ها را باید تمرین کنیم، خاطرنشان کرد: در گروه سنی آزاد تمام مردم ایران قادر به شرکت هستند. ما قصه می‌گوییم که یاد بگیریم و قصه گفتن را فراموش نکنیم.

صحت درباره اینکه چرا 90 ثانیه برای قصه‌گویی انتخاب شده آیا زمان مناسبی است، توضیح داد: بله زمان خوبی است چون وقتی یک کانال تلویزیون نگاه می‌کنید چقدر زمان صرف می‌کنید یا وقتی یک موزیک گوش می‌دهید چقدر زمان به آن اختصاص می‌دهید؟ وقتی یک تهیه کننده قرار است یک فیلمنامه از آن را بخواند فقط چند صفحه از آن را مطالعه می‌کند؟ درست است که برای قصه یک زندگی به مدت یک زندگی وقت نیاز است اما اگر بتوانیم در یک دقیقه دراماتیک کنیم و عصاره‌اش منتشر شود، جذاب خواهد شد. در این زمان باید از تمام خلاقیت‌ها استفاده کرد که متاسفانه در این جهان وقت اندک است.

سروش در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بحث داوری اشاره کرد و ضمن حائز اهمیت دانستن آن خاطرنشان کرد: داور مهم است و اهمیت هر جشنواره به داوران آن است. سعی کردیم سه  ملاک برای انتخاب داوران لحاظ کنیم. یک اینکه در تیم داوری از داورانی بهره‌مند شویم که با ادبیات و قصه آشنا هستند،2 با نمایش و نمایشگری آشنا هستند و سه به این دلیل که کانون برگزار کننده است داورانی دعوت کنیم که با کانون و بچه‌ها مرتبط باشند.

زمردیان با بیان اینکه جشنواره در بخش دختران و پسران از 14 تا 18 سال زنان و مردان 18 سال به بالا و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها برگزار خواهد شد، گفت: قرار است از 16 جلد کتاب فرهنگ قصه‌های ایرانی تحت عنوان یلدا که منبع خوبی برای قصه‌گوهای ما خواهد بود، رونمایی شود.

وی افزود: طی 20 دوره گذشته 2 اتفاق در کانون در معرفی قصه‌گوها به جامعه افتاد و آن استفاده از ظرفیت‌های آنها به شکل بایسته بود. بنابراین در برنامه کتاب باز برخی از قصه‌گویی‌ها نمایش داده خواهد شد تا از ظرفیت رسانه ملی استفاده کنیم. نکته دیگر اینکه کتاب قصه زندگی من که برگرفته از قصه‌های ارائه شده است، توسط یکی از نویسندگان تحریر خواهد شد و از سوی کانون منتشر می‌شود.

رئیس این جشنواره توضیح داد: به پیشنهاد آقای صحت قرار است بخش ویژه اهالی رسانه و خبرنگاران برگزار شود و بنابراین در بخش جنبی جشنواره جایزه ویژه برای حضور روزنامه‌نگاران و بیان قصه‌های واقعی، حرفه‌ای و حتی خاطرات آنها از رویدادهایی که برایشان اتفاق افتاده در نظر گرفته شده ودر نهایت جایزه قصه برتر در اختتامیه به یک خبرنگار اهدا می‌شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.