جهرمی گفت: قانون به ما چنین اختیاری نداده که درخصوص جانمایی یا صدور مجوز نصب دکل‌های مخابراتی بتوانیم ورود کنیم

مخابرات را برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت فیبر نوری مجاب می‌کنیم

گروه قدس آنلاین- آرش خلیل خانه: موضوع دکل‌های مخابراتی مدت‌هاست که محل مناقشه شورای شهر تهران، اپراتورهای تلفن همراه و مجلس قرار گرفته است. چنانکه پیش از این رحمت‌الله حافظی؛ یکی از اعضای وقت شورای شهر تهران در سال ۹۴ تأکید کرده بود که دیگر اجازه نصب حتی یک دکل مخابراتی در شهر تهران را نمی‌دهد چراکه نمی‌خواهد تهران به مزرعه دکل‌های مخابراتی تبدیل شود.

■ ۲۰۰۰ یا ۵۰۰۰ دکل بدون مجوز در پایتخت
چندی پیش نیز یکی از اعضای شورای شهر تهران از نصب بیش از ۲۰۰۰ دکل بدون مجوز در شهر تهران خبر داده و وعده کرده بود از سال جاری تمام دکل‌های بدون مجوز جمع‌آوری می‌شوند.
وی با اشاره به مضرات این دکل‌ها نیز گفته بود، سازمان انرژی اتمی هرجا تشعشعات بیش از حدمجاز باشد به ما گزارش می‌دهد که تاکنون نیز مواردی از این دکل‌ها داشته‌ایم.
چندی بعد اما مدیرعامل شرکت ارتباط مشترک شهر در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین تعداد دکل‌ها و سرویس‌های غیرمجاز را ۵۰۰۰ سایت اعلام کرد.

■ درخصوص سلامت مردم با کسی تعارف نداریم
این در حالی است که چندی پیش از این اظهارنظرها آذری‌جهرمی؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درخصوص این دکل‌ها و نحوه برخورد با آن‌ها گفته بود: «درخصوص سلامت مردم با کسی تعارف وجود ندارد و با کسانی که بخواهند به هر دلیلی این سلامت بهداشتی مردم را به خطر بیندازند، براساس آن چیزی که در حوزه اختیارات دستگاه‌های اجرایی کشور باشد، پیگیری و برخورد می‌شود.» 
آذری‌جهرمی با اشاره به اظهارنظرهای مختلف مردم در این خصوص اظهارداشته بود: «برخی شهروندان شکایت می‌کنند که نصب این آنتن‌ها باعث کاهش قیمت منزلشان شده است، برخی دیگر شکایت دارند که حریم خصوصی‌شان به‌دلیل تردد برای نصب و تعمیر دکل مورد تعرض قرار می‌گیرد که این‌ها به‌عنوان شکایات مردمی وارد است. برای حل این موضوع باید بین اپراتورها و شهرداری‌ها تعامل سازنده‌ای به وجود بیاید.»
حالا اما با وجود گذشت بیش از ۶ ماه از این اظهارات، شواهد همچنان از وجود این دکل‌ها در مناطق مسکونی و شهری پایتخت و سایر شهرها حکایت می‌کند.
آذری‌جهرمی؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت وگو با خبرنگار ما بار دیگر ضمن تأیید آثار و پیامدهای این دکل‌ها از چرایی روند کُند این وزارتخانه درخصوص جانمایی یا صدور مجوز نصب دکل‌های مخابراتی می‌گوید و سرانجام نیز راهکار خود را برای جمع کردن این دکل‌ها از سطح شهرها ارائه می‌کند. 

■ آمار دقیقی از تعداد دکل‌ها ندارم
جهرمی در پاسخ به این پرسش که جانمایی این دکل‌ها چگونه اتفاق می‌افتد و وزارت ارتباطات برای مقابله و کاهش عوارض امواج و احتمالاً جمع آوری آن‌ها چه برنامه‌ای دارد، می‌گوید: «این موضوع بسیار مهمی است. البته من آمار دقیق تعداد دکل‌ها و آنتن‌های تلفن همراه در تهران را در ذهن ندارم، اما مسئله مورد اشاره، بحث بسیار مهمی است که از دید زیباسازی شهری، از نظر سلامت مردم و شهروندان و از دید کیفیت ارتباطات، جانمایی دقیق تجهیزات مخابراتی و قرار دادن آن‌ها و سرویس دهی به شهروندان حائز اهمیت است. از زمانی که من به وزارت ارتباطات آمده‌ام، این موضوع مدنظر ما بوده و در کمیسیون تنظیم مقررات تلاش کردیم، دستورعملی برای جانمایی این آنتن‌ها تدوین کنیم.
اما مسئله این است که اختیار این کار صرفاً با وزارت ارتباطات نیست و قانون به ما چنین اختیاری نداده که درخصوص جانمایی یا صدور مجوز نصب دکل‌های مخابراتی بتوانیم ورود کنیم.
مجوز فرکانس را شرکت‌های مخابراتی از ما دریافت می‌کنند، اما درخصوص محل نصب تجهیزات مجوزها را از شهرداری می‌گیرند.

■ تعامل با شهرداری
وی درخصوص تعامل این وزارتخانه با شهرداری‌ها نیز می‌گوید: شهرداری هم رویه‌های مختلفی داشته در این زمینه که گاه مباحثی را ایجاد کرده که لازم است به یک وحدت رویه برسیم. ما مذاکراتی را با چند تا از شهرداری‌ها از جمله تهران، مشهد، اصفهان، یزد و شیراز آغاز کرده‌ایم و تلاش می‌کنیم، استانداردی را استخراج کنیم تا چارچوب کلی برای صدور مجوزها باشد.»  جهرمی البته رشته بخش مهمی از رشد این دکل‌ها به صورت غیرمتعارف را به عدم توسعه زیرساخت‌های مناسب فیبرنوری در شهرها گره می‌زند و تأکید می‌کند: اگر زیرساخت‌های فیبر نوری به سطح مناسبی برسد، ما دیگر به این حجم از دکل‌های بی تی اس نیاز نداریم.
من بارها به مدیران شرکت مخابرات توصیه کرده‌ام برای اینکه ببینند چقدر درآمد را به واسطه نبود زیر ساخت‌های فیبرنوری از دست می‌دهند، سری به شمال شهر بزنند و تأکید کرده‌ام که همه دکل‌ها و آنتن‌هایی که در سطح شهر می‌بینید، یعنی از دست دادن درآمد برای شما و درآمد برای شهرداری‌ها.
وی بار دیگر تصریح می‌کند: اگر بستر ارتباطات با فیبر نوری فراهم باشد، دیگر کسی دکل نصب نمی‌کند. این دکل‌ها، هم هزینه تعمیر و نگهداری دارد و هم هزینه اجاره و عوارض، ولی ارتباطات فیبری می‌تواند ارتباطات را هم تسهیل وهم با کیفیت و سرعت بیشتری تأمین کند و هم هزینه‌ها را کاهش دهد و هم به زیباسازی شهر و سلامت جامعه کمک کند.
جهرمی در پایان وعده می‌دهد که تلاش می‌کند، مخابرات را مجاب کند تا در زمینه زیرساخت‌های فیبرنوری در کلانشهرها سرمایه‌گذاری کند. او همچنین می‌گوید: درکنار آن می‌کوشیم تا از ظرفیت‌های وزارت نیرو هم استفاده کنیم. اخیراً هم در این زمینه موافقتنامه‌ای با وزارت نیرو امضا کرده‌ایم و امیدواریم از این تسهیلات در زمینه توسعه زیرساخت‌های ارتباطات فیبرنوری استفاده کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.