اواخر تیرماه گذشته بود که در گزارشی به نحوه تخریب برخی از باغ ویلاها در اراضی کاهو که در محدوده شهرستان چناران قرار دارند، پرداختیم.

قلع و قمع‌ها قانونی بود، اعتراض‌ها را پیگیری می‌کنیم

در آن گزارش برخی از مالکان باغ ویلاها گلایه‌هایی از جمله بی‌اطلاع بودنشان از زمان اقدام به تخریب، تبعیض قرار دادن برخی از افراد که حتی در همسایگی آن‌ها قرار دارند و عدم تخریب باغ ویلاهای داشتند که در روزنامه قدس منتشر شد؛ اما بعد از پیگیری‌های زیاد برای روشن شدن موضوع، دلایل این اتفاقات را از حمید حاجی‌نژاد رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان چناران جویا شدیم.

حاجی‌نژاد با اشاره به اینکه وظیفه ما طبق قانون اساسی و تبصره ۲ ماده ۱۰ حفظ کاربری اراضی کشاورزی یا جلوگیری از تغییر کاربری هاست گفت: جهاد کشاورزی برای تک تک تخریب‌هایی که انجام شده است قبل از هر اقدامی با دستور مقام قضایی برای مالکان اخطار صادر کرده و بعد از آن صدور اخطار دوم نیز در برنامه کار قرار گرفته و ابلاغ شده است بعد از این بوده که با همان دستور مقام قضایی و با حضور نماینده دادستانی قلع و قمع صورت گرفته است. این را با جدیت می‌گویم که هیچ اقدامی بدون هماهنگی با مقام قضایی و دادستانی صورت نگرفته است.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان چناران همچنین در پاسخ به اینکه برخی از مالکان این باغ ویلاها مدعی‌اند هیچ اخطاری برای آن‌ها صادر نشده است، اظهار داشت: به هیچ وجه این قضیه درست نیست هر کدام از مالکان که مدعی هستند برای آن‌ها اخطار صادر نشده است، می‌توانند موضوع را پیگیری کنند. مگرمی شود در شرایطی که حتی کسی حق ندارد زنگ خانه فردی را بدون اجازه بزند بدون اعلام و اخطار قبلی و حکم قضایی اقدام به تخریب یک بنا نمود؟ از همین جا اعلام می‌کنم اگر حتی یک مورد هم وجود دارد که بدون حضور مقام قضایی و حکم قانونی بنایی که داشته را تخریب کردیم هر اقدامی می‌تواند در خصوص اقدام جهاد کشاورزی انجام دهد. ما حتی مواردی که ۶ ماه یا یک سال قبل حکم برایش صادر شده است را یک روز قبل از اقدام به تخریب اعلام حضور می‌کنیم.

حاجی‌نژاد در واکنش به این موضوع که چرا اقدام به قلع و قمع در ساعات اولیه روز شده است و یا اینکه برخی از بناهایی که در همسایگی تخریب‌ها انجام شده حکمی در مورد آن‌ها صادر نشده است، عنوان کرد: وقتی که قاضی حکم به تخریب می‌دهد زمانی اعلام نمی‌شود و از زمان صدور حکم هر ساعتی می‌توان اقدام به قلع و قمع کرد، اما باز هم تأکید می‌کنم هیچ تخریبی نبوده که بدون اعلام و ابلاغ قبلی صورت بگیرد. اما در مورد اینکه چرا برخی از بناها تخریب شده و در همسایگی آن‌ها این کار انجام نشده است، باید عنوان کنم که یا این بنایی که مانده حکم برایش صادر نشده یا اینکه شرایطش یکسان با همسایگی نداشته یعنی اینکه خانه قابل سکونت داشته که احتمال ساکن بودن افرادی در آن بوده یا هم اینکه قاضی هر کدام از پرونده‌ها نظری متفاوت از دیگری داشته است با این توضیح که شاید یک قاضی رأی به قلع و قمع داده و دیگری در همان مکان رأی به تبرئه شدن پرونده داده است به همین منظور و در جهت برابری آرای صادره دادگستری گلبهار چند ماهی می‌شود که شعبه‌ای ویژه برای ما در نظر گرفته است که تمامی پرونده‌های ما زیر نظر یک قاضی رسیدگی و صدور رأی شود تا دیگر نظرات متفاوتی در این موارد نداشته باشیم و تمامی احکام از یک شعبه صادر شود.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.