۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۵
کد خبر: 620914

اربابان تحریم و ترور

حسین رویوران 

دیروز ۳۱ شهریور ماه همزمان با برگزاری رژه نیروهای مسلح در سراسر کشور، تعدادی از افراد مسلح طی اقدام تروریستی در مراسم رژه نیروهای مسلح در شهر اهواز موجب شهادت و زخمی شدن چندین تن از هموطنان شدند. حسین رویوران کارشناس مسائل سیاسی در یاداشتی به ابعاد این حادثه تروریستی، مسببین و علل وقوع آن پرداخته است که در ادامه آنرا می خوانید.

 گروه سیاسی قدس‌آنلاین - دیروز و همزمان با برگزاری رژه سراسری ۳۱شهریور ماه، چهار عنصر مسلح، حاضران در مراسم رژه نیروهای مسلح در شهر اهواز را به رگبار بسته که در این اقدام تروریستی ۲۵ تن از هموطنان به شهادت رسیده و ۶۰ تن دیگر زخمی شدند.

بسیاری از مقامات و دولتمردان کشورهای مختلف از جمله روسیه، عراق، پاکستان، ترکیه و سوریه در پیام هایی ضمن محکوم کردن این اقدام، همدردی خود را با مردم ایران اعلام کردند اما در طرف دیگر برخی از کشورها و رسانه‌های وابسته به آن‌ها و از جمله شبکه سعودی «العربیه» ضمن طفره رفتن از تروریستی خواندن این حادثه و تقلیل سطح آن به یک حمله مسلحانه، به صورت تلویحی از عوامل تروریستی این حمله حمایت کردند.

در حالی که در ساعات اولیه «یعقوب حر تُستری» سخنگوی گروهک تروریستی «الاحوازیه» در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز مسئولیت این اقدام تروریستی را بر عهده گرفته بود، اما با گذشت ساعاتی، گروه رسانه‌ای موسوم به «اعماق» وابسته به گروه تروریستی-تکفیری داعش در پیامی که در کانال تلگرامی خود منتشر کرد، مسئولیت حمله تروریستی اهواز را بر عهده گرفت.

در مورد دست های پشت پرده این حادثه باید گفت که یکسری از کشورها از جمله آمریکا و عربستان سعودی بطور بالقوه اراده این کار را دارند. جان بولتون سناتور آمریکایی و ترکی الفیصل مقام سعودی در بیشتر اجتماعات منافقین و دیگر مخالفان جمهوری اسلامی حضور داشته و از آن‌ها خواسته اند که اقدامات مسلحانه و تروریستی علیه ایران انجام دهند. این نشان می دهد که آن‌ها متهم شماره اول بوده و این به اراده قبلی آن‌ها بازمی گردد.

در مورد اینکه واقعاً کدام یک از این دو گروهک تروریستی مسئول این اتفاق هستند باید منتظر گذشت زمان برای مشخص شدن ابعاد پنهان حادثه و همچنین انجام تحقیقات از سوی مقامات امنیتی ماند اما آنچه که اکنون منطقی‌تر به نظر می‌رسد انجام این حمله از سوی تروریست‌های داعش است. گروهک تروریستی الاحوازیه که یک گروه تجزیه طلب و مدعی حمایت از خلق عرب است اصلاً توان عملیاتی ندارد، در حالی که برخلاف آن عناصر داعش از چنین امکان بالقوه‌ای برخوردار است.

از سوی دیگر با توجه به تهدیدات چند ماه گذشته محمد بن سلمان ولیعهد سعودی مبنی بر کشاندن آشوب‌ها به داخل ایران، اگرچه این تهدید مضحک، تو خالی و عملاً از توان ریاض خارج است، با این وجود گروهک تروریستی الاحوازیه می‌تواند یکی از ابزارهای سعودی برای رسیدن به اهداف خرابکارانه‌اش باشد، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که اولاً در استان خوزستان از گذشته تا حال اقوام مختلف در کنار هم در صلح و آرامش زندگی کرده و هیچ پایگاه اجتماعی برای فعالیت مخرب گروهک الاحوازیه در این منطقه وجود ندارد.

نکته دوم اینکه خوزستان استانی کاملاً شیعی با مردمی متدین و کاملاً وفادار به نظام جمهوری اسلامی است.خوزستان در جنگ تحمیلی جزو سه استان نخست بود که شهدای بسیاری در راه انقلاب و حفظ میهن اسلامی تقدیم کرد. بنابراین همان گونه که گفته شد هیچ زمینه اجتماعی برای فعالیت تروریست‌های الاحوازیه در این منطقه وجود نداشته و به نظر می‌رسد این اقدام از سوی عناصر تروریست داعشی که در خارج آموزش دیده و با اهداف خاص به ایران آمده‌اند، صورت گرفته باشد.

مسئله دیگر که باید به آن توجه داشت این است که حمله تروریستی در ۳۱ شهریور ماه، مصادف با آغاز جنگ تحمیلی صدام علیه کشورمان، صورت گرفت که برگزاری رژه باشکوه سراسری از سوی نیروهای مسلح کشورمان در این روز به صحنه‌ای از نمایش توان گسترده نظامی کشورمان تبدیل می‌شود. اینکه این کار در این روز صورت گرفته به این معناست که آن‌ها می‌خواستند با این اقدام نمایش قدرت ایران را خدشه دار کرده و زیر سؤال ببرند.

این یعنی افزایش توان نظامی و موشکی ایران دقیقاً همان هدفی است که استکبار جهانی و در رأس آن آمریکا از آن ناراحت بوده و در پی نابودی آن است. ایالات متحده در چند سال اخیر و به بهانه‌های مختلف همواره از افزایش توان نظامی و بویژه موشکی کشورمان ابراز نارضایتی کرده و به انحای مختلف آن را هدف قرار داده و این در حالی است که حمله تروریست‌ها در راستای اقدامات استکبار جهانی صورت گرفته و به همین دلیل است که پس از وقوع این حمله مسئولان کشورمان به درستی نوک پیکان و انگشت اتهام را به سمت آمریکا و رژیم صهیونیستی و اذناب منطقه‌ای آن‌ها نشانه گرفتند.

مقامات کشورمان که در کوران حوادث گذشته آب دیده شده‌اند می‌دانند دشمنانی که علیه ما جنگ اقتصادی به راه انداخته‌اند مسلماً جنگ امنیتی و سیاسی را هم علیه کشورمان دنبال کرده و از آن غافل نیستند. در نهایت اینکه جمهوری اسلامی که تاکنون علیه هیچ حرکتی که امنیت ملی مردمش را تهدید کرده سکوت نکرده است مسلماً در مقابل این اقدام هم ساکت ننشسته و عوامل و حامیان پشت پرده آن را مجازات خواهد کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.