۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹
کد خبر: 621586

شاید این روزها - بیش از هر وقتِ دیگر- پرسشِ پیش رو، موضوعیت داشته باشد. این که اگر سندِ جامع زیارت و پروژه‌های مصوب را در حوزه زیارت نداشتیم جای این سؤال بود که چرا بودجه زیارت را مطالبه می‌کنیم.

یکم. «هنوز اعتبارِ بودجه زیارت به خراسان رضوی ابلاغ نشده.» این را رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان به خبرنگارِ روزنامه «قدس» در شهریورِ همین امسال می‌گوید... د. مراد آقای مسئول، گویا همان ۱۵ میلیارد تومانی است که در قالب اعتبار زیارت برای استان‌های قم، فارس و خراسان رضوی درنظر گرفته شده. (ایسنا).... این حکایت، آیا همان حکایتِ «یک مویز و چهل قلندر» نیست!؟

دوم. پیشینه بودجه زیارت به سال ۸۸ برمی گردد. همان روزهایی که رئیس جمهورِ وقت به مشهد می‌آید و می‌گوید: «هر سال ۲۰۰ میلیارد تومان، خارج از شمول به مشهد پرداخت می‌کند تا اوضاع رسیدگی به زائران در پایتخت معنوی ایران سر و سامان بگیرد.» (مهر).

سوم. موضوع زیارت در برنامه ششم توسعه کشور گنجانده می‌شود. این تصمیمِ «کارگروه ملی زیارت» در دولت یازدهم است.

چهارم. نمایندگان مجلس در دی ماه ۹۵، در مصوبه‌ای، دولت را مکلف می‌کنند در راستای ماده ۱۲ قانون برنامه پنجم توسعه، ردیف زیارت را در بودجه سال آینده کشور بگنجاند. (رسانه‌ها). دولت اما در لایحه بودجه ۱۳۹۶، ردیف بودجه زیارت را حذف می‌کند.

پنجم. استاندار خراسان رضوی در سال ۹۴ با اشاره به میزبانیِ سالانه مشهد از افزون بر ۲۵ میلیون زائر و دو میلیون گردشگر خارجی، می‌گوید: «بر اساس مصوب نخستین نشست کارگروه ملی زیارت در دولت یازدهم، ردیف اعتبارات زیارت در بودجه سال آینده، مختصِ مشهد، قم و شیراز است.» او به افق ۱۴۰۴ این شهر نیز اشاره می‌کند که در آن تاریخ، شمارِ زائران و گردشگرانِ داخلی و خارجی به بیش از ۴۰ میلیون نفر می‌رسد. (۹۴/ ایرنا).

ششم. به موجبِ مصوبه‌های پیشین، قرار است، ۱۰۰ میلیارد تومان به شکلِ سالانه ۲۰ میلیارد تومان به موضوع زیارت اختصاص یابد. (دی ۹۶ / روزنامه قدس).

هفتم. در مرداد ۹۵ هستیم که معاون هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی به خبرنگاران می‌گوید: صاحب ظرفیتِ ملی به نام «کارگروه ملی زیارت» مصوب دولت یازدهم هستیم. (ایکنا).... چند وزیر، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی، استاندارانِ خراسان رضوی، قم و فارس عضو کارگروه هستند و ریاست‌اش بر عهده معاون اجرایی رئیس جمهور است.

هشتم. نوزدهم آذر ۹۶ است که رئیس جمهور به صحن علنی مجلس می‌رود تا کتابچه لایحه بودجه سال آینده را تقدیم مجلسیان کند. لایحه‌ای که در جدول شماره ۹ آن، با نامِ «برآورد اعتبارات ردیف‌های متفرقه در سال ۱۳۹۷»، برای «توسعه خدمات زیارتی در مشهد، قم و شیراز»، تنها ۱۵ میلیارد تومان پیش‌بینی شده!... همان ۱۵ میلیاردی که نصرالله پژمانفر، نماینده مجلس به آن واکنش نشان می‌دهد و آن را «یک شوخی» می‌نامد و می‌گوید: «این مبلغ را گذاشته‌اند که اگر فشار آوردند بودجه زیارت چه شد؟ بگویند داده‌ایم!». (روزنامه خراسان)

نهم. «بودجه ۵/١٨ میلیاردی زیارت برای هزینه‌های درمان زائران در مشهد هم کفاف نمی‌دهد.» این کنایه رضا جمشیدی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی، در واکنش به ناچیز بودنِ این بودجه است. (آذرماه ۹۶/ شهرآرا).... اشاره او گویا به همه آن ۵/١٨ میلیارد تومانی است که ۱۵ میلیارد تومان‌اش از دو ردیف توسعه خدمات زیارتی است و ۳ و نیم میلیارد تومانِ آن در چارچوبِ حمایت از فعالیت‌های فرهنگی کارگروه ملی زیارت.

دهم. در واپسین روزهای آذرماه ۹۶، معاون وقت زیارت استاندار خراسان رضوی، زبان به گلایه می‌گشاید و ردیف ۱۵ میلیاردی را برای بودجه زیارت، «یک توهین» به سه استانِ زیارتی برمی شمارد.

به گفته محمد حسن واحدی، «اگر به فرض این مبلغ ابلاغ شود، تخصیص‌اش صد درصد نخواهد بود، دوم این که با این پول نمی‌شود کاری کرد و سوم، نظر کارشناسی من این است که این توهین به سه استان است و بهتر است چنین ردیف بودجه‌ای با این مبلغ در بودجه کشور نباشد.»

یازدهم. چرا باید سهم خراسان رضوی از بودجه زیارت بیشتر باشد؟... این را مهدی فروزان، مدیرکل امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی می‌پرسد و در پاسخ می‌گوید: «مستندات ارائه کرده‌ایم که مشهد، حجم بیشتری از مسافر و زائر را در همه روزهای سال و مناسبت‌ها میزبانی می‌کند و به اختصاص بودجه بیشتر، سزاوارتر است.» (ایسنا).

دوازدهم. بودجه زیارت در کجا هزینه می‌شود؟... مدیرکل امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی در پاسخ می‌گوید: «سند جامع کمی و کیفی زیارت» دارای ۸۲۵ پروژه است و این بودجه در چارچوبِ پروژه‌های مصوبِ سند جامع، هزینه می‌شود. (ایسنا).

سیزدهم. شاید این روزها - بیش از هر وقتِ دیگر- پرسشِ پیش رو، موضوعیت داشته باشد. این که اگر سندِ جامع زیارت و پروژه‌های مصوب را در حوزه زیارت نداشتیم شاید جای این سؤال بود که چرا بودجه زیارت را مطالبه می‌کنیم، اما اکنون که در چارچوبِ طرح جامع زیارت باید در پنج سال- در خراسان رضوی- ۸۲۵ پروژه اجرایی شود، تخصیصِ بودجه ۱۵ میلیارد تومانی- آن هم برای سه استان- آیا چیزی فراتر از همان «یک شوخی یا دَم دستی نگریستن به موضوعِ زیارت» است؟

 منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.