در بدو ورود، صدایش را که می‌شنوند به سمت بالای حوضچه‌ها شنا می‌کنند. ماهی‌های بزرگ و کوچک انگار الفتی دیرینه با او دارند.صدها قطعه ماهی براساس نوع و سایز و طول عمرشان در حوضچه‌هایی جدا قرار دارند. اینجا یک کارگاه کوچک پرورش ماهی‌های زینتی است.

صبر، علاقه و تلاش رمز موفقیتم است

ماهی‌هایی که حتی اگر اهل خرید و نگهداری آن‌ها درآکواریوم کوچک خانه‌مان هم نباشیم، اما نمی‌توانیم از مقابل مغازه‌های فروش ماهی‌های زینتی در سطح شهر، بدون اندکی تأمل عبور کنیم. همان ماهی‌های رنگارنگی که زیبایی خلقت را یادآور می‌شوند.

اینجا یک کارگاه کوچک پرورش ماهی زینتی است. «زینت حمامی ثانی» متولد ۱۳۶۱ در مشهد است و چند سالی است که به صورت جدی و حرفه‌ای به پرورش ماهی زینتی می‌پردازد.

این بانوی تلاشگر می‌گوید: از زمانی که احساس کردم باید روی پای خود بایستم، وارد فضای کار شدم. ابتدا در شهرداری و بعد در یک تالار و رستوران مشغول به کار شدم، اما می‌دانستم این کارها هیچ کدام نمی‌تواند ایده آل من باشد.

  شروع کار

وی می‌افزاید: مدتی بعد از طرف یکی از دوستانم به یک کارگاه پرورش ماهی برای کار معرفی شدم. ابتدا از ماهی‌ها خوشم نمی‌آمد، اما حقوقش خوب بود. کارم را شروع کردم و کم کم در سالن همه ریزه کاری‌های پرورش ماهی را یاد گرفتم. حمامی ثانی درادامه توضیح می‌دهد: طی هفت سالی که آن جا کارکردم با آبکشی، سایز کردن ماهی، وسایل نگهداری ماهی، نوع غذا و داروها و... آشنا شدم.

  وام خوداشتغالی و آغازکارجدی

این بانوی موفق درادامه ازشروع کارمستقلش چنین می‌گوید: دنبال وام برای شروع کارم بودم که به پیشنهاد یکی از آشنایان شنیدم که کمیته امداد امام(ره) وام خوداشتغالی اعطا می‌کند. ازاین رو توانستم ۳۰ میلیون وام خوداشتغالی بگیرم و سالن پرورش ماهی را راه‌اندازی کنم.

  صبر، علاقه و تلاش

وی با اشاره به رموز موفقیتش می‌گوید: با صبر، علاقه و تلاش می‌توان موفق بود چرا که پرورش ماهی کار ساده‌ای نیست. در ابتدا باید کارت را و ماهی‌ها را دوست داشته باشی. اگر ماهی‌ها به بیماری و تلفات دچار نشوند و با صبوری کار را ادامه دهی، درآمد آن می‌تواند ماهانه ۴ تا ۵ میلیون تومان باشد.

  فضای شرجی و سه وعده غذا

وی درباره نحوه نگهداری ماهی‌های زینتی اظهار می‌دارد: فضای سالن باید مدام شرجی باشد. از این رو همیشه هیترباید روشن باشد و روزانه دوبار آب تمام حوضچه‌ها کاملاً تخلیه و مجدداً آب شود و این موضوع مستلزم کار باحوصله و زمان گذاشتن است. وعده‌های غذایی آن‌ها نیز صبح و ظهر و شب است که باید غذا را به میزان مشخص درون آب ریخت.

  غذای ماهی‌ها

وی توضیح می‌دهد: برخی غذاها آماده است، اما برای برخی ماهیان مانند ماهی‌های گوشتخوار باید سنگدان و دل مرغ را چرخ کرد و از صافی عبور داد و در بسته‌بندی‌های نازک در فریز نگهداری کرد و هربار به میزان مشخص یک تکه از آن را به ماهی‌های گوشتخوار مانند آروانا و چاقو و...داد و برای ماهی‌های نوزاد باید غذای مخصوص که همان تخم میگوست با پروسه آماده‌سازی داده شود. این بانوی موفق درباره پرورش انواع ماهی نیز می‌گوید: من ماهی‌هایی چون آنجل، دیسکس، کپی، اسکار، سیشلات آفریقایی گوره خری، آروانا، چاقو، پن گوسی و...را پرورش می‌دهم که بیشتر ماهی‌های وارداتی هستند و از آمازون وارد می‌شوند.

  بازار خرید

وی درباره فروش ماهی‌ها نیز بیان می‌کند: معمولاً خریداران ماهی‌ها افرادی هستند که خودشان پرورش ماهی دارند و ماهی‌های مولد را می‌خرند، اما بخشی از کار من بزرگ کردن ماهی‌هاست که متقاضی آن مغازه‌داران هستند.

  سردی، شوک، تلفات

وی در خصوص پروسه زمانی پرورش ماهی‌ها از زمان تولد تا تبدیل شدن به ماهی‌های قابل فروش می‌گوید: حدود چهار تا پنج ماه مدت زمان رشد ماهی‌ها برای فروش است ودمای آب ماهی‌ها باید معادل دمای بدن خودشان باشد. یعنی بین ۳۰ تا ۳۵ درجه شرجی، درغیراین صورت ریختن آب سرد روی آن‌ها باعث شوک و مریضی و تلفات می‌شود. ماهی‌ها اگر در محیط مناسب نگهداری شوند، بیش از پنج سال هم می‌توانند عمر می‌کنند.

وی تأکید می‌کند: هنگام گرفتن آن‌ها باید مراقب باشم که ضربه تور به آن‌ها آسیب نرساند. در غیر این صورت همان باکتری‌های معمولی موجود درآب در شرایط بیماری می‌تواند به ماهی‌ها صدمه بزند.

اوهمچنین درباره بیماری‌های ماهی‌ها خاطرنشان می‌سازد: گاهی ماهی‌ها بی‌حال می‌شوند وباله‌های آن‌ها می‌ریزد یا بین شان فاصله می‌افتد یا روی بدنشان لکه‌های سفید دیده می‌شود.

قرنطینه و درمان

وی درباره مراحل درمان ماهی‌های آسیب دیده می‌گوید: معمولاً ماهی‌های بیماررا باید در حوضچه‌های جدا قرنطینه کرد و در روز چندبار آن هارا آبکشی کرد و از قرص و محلول‌های درمانی مختلف استفاده کرد و این در حالی است که ممکن است در صورت بی توجهی یا نداشتن اطلاعات، بیماری یک ماهی بیمار به همه ماهی‌های دیگر حوضچه منتقل بشود و ناگهان بیش از ۱۰۰ ماهی بیمار و یا تلف می‌شوند.

زینت حمامی ثانی توضیح می‌دهد: یکی ازمشکلات فعلی ما پرورش دهندگان ماهی، گرانی بی رویه دارو و غذای ماهی هاست که باعث می‌شود، هزینه‌های پرورش ماهی چند برابر شود.

وی در ادامه خاطرنشان می‌سازد: پرورش ماهی مانند همه کارها نگرانی‌ها و سختی‌های خودش را دارد، قطع شدن آب و برق و پایین و یا بالا رفتن دما باعث از بین رفتن تمام زحمات یک پرورش دهنده ماهی می‌شود.

  ماهی‌ها و حس آرامش

از او درباره حسش نسبت به ماهی‌ها می‌پرسم و بلافاصله با لبخند می‌گوید: ماهی‌ها حس آرامش خاصی دارند و مهربانی را درک می‌کنند. وقتی به سراغ‌شان می‌آیم و صدایم را می‌شنوند، معمولاً از ته حوضچه به روی سطح آب می‌آیند و دمشان را تکان می‌دهند. وقتی آب شان را عوض می‌کنم و حوضچه‌ها را تمیز می‌کنم و یا غذایشان را برایشان می‌ریزم، آرامش و خوشحالی را و حتی دعایشان را حس می‌کنم.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.