یزد - مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد گفت : اجرای طرح خاموشی چاه های کشاورزی مورد استقبال کشاورزان قرار گرفته و این طرح ، طی دو مرحله ۶۰ روزه درکل استان اجرا می شود.

طرح خاموشی چاه‌های کشاورزی دراستان اجرا می‌شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی آب  منطقه‌ای یزد ، محمد مهدی جوادیان زاده  در سومین جلسه شورای حفاظت منابع آب شهرستان یزد با بیان اینکه طرح خاموشی چاه های کشاورزی دراستان یزد اجرا می شود اظهارداشت: اجرای این طرح  اثرات مطلوبی داشته است از جمله  موجب کاهش افت سطح سفره های  آب زیرزمینی و در بعضی مناطق منجر به بهبود کیفیت آب و آبدار شدن قنوات شده و امیدواریم درسالجاری طبق مصوبه شورای حفاظت منابع آب استان چاه های کشاورزی  همه دشتهای استان طی دومرحله و جمعاً  به مدت ۶۰ روز خاموش شود.

وی افزود : در اجرای طرح خاموشی چاه های کشاورزی، عدالت رعایت شده و هیچ چاهی مستثنی نیست و چاه های کشاورزی  دارای گلخانه هم شامل این طرح می شوند وبه گونه ای برنامه ریزی و هماهنگی های لازم  انجام  می شود تا به کسی ضرر و زیان وارد نشود و این طرح همچون سال های گذشته به نحو احسن اجرائی شود.

جوادیان زاده با تشریح وضعیت منابع آبی استان گفت : وضعیت تأمین آب استان شرایط مناسبی ندارد  و ما باید منابع آب داخلی ،چاه های یزد گرد و چرخاب که عمده چاه های تأمین کننده آب شرب مردم هستند را به هرقیمت حفظ نمائیم و تعرضات صورت گرفته بر روی خط اول  انتقال آب به یزد این مسئله را بیش از پیش مورد اهمیت قرار می دهد .

این مسئول تصریح کرد:  فاصله خدمت تا خیانت به اندازه یک تار مو است و به بهانه خدمت نباید منابع آب شرب را دستخوش تاراج افراد سودجو و منفعت طلب قرا ر دهیم  و ما با حمایت و همکاری دستگاه قضائی و نیروی انتظامی با متخلفین قاطعانه برخورد می کنیم.

۵۶۹ حلقه چاه مجاز فعال در شهرستان یزد وجود دارد

 درادامه رئیس  اداره  منابع آب حوزه مرکزی شرکت آب منطقه ای یزد ضمن بررسی  مصوبات جلسه قبل از وجود ۵۶۹ حلقه چاه مجاز فعال در شهرستان یزد خبرداد و با اشاره به وضعیت آبخوان یزد- اردکان در سال آبی اخیر ابراز داشت : افت سطح آب در سال آبی گذشته تا پایان مرداد ماه  سالجاری ۵۳  سانتیمتر و  میزان کسری مخزن دشت یزد - اردکان  حدود ۹۵ میلیون متر مکعب  می باشد.

وی اجرای طرح سپاس آب،طرح داناب،خاموشی چاههای کشاورزی،جداسازی آب شرب از فضای سبز، مدیریت بحران  کم آبی در بخش  شرب و اقدامات حفاظتی را از جمله اقدامات شاخص انجام شده در خصوص حفاظت از منابع آب و فرهنگ سازی جهت مدیریت مصرف آب برشمرد.

 باقری با اشاره به طرح خاموشی سال جاری افزود: برنامه ریزی های لازم جهت اجرای طرح خاموشی چاههای کشاورزی در سطح شهرستان یزد انجام گردیده و این طرح در سطح همه چاه های کشاورزی اجرایی می گردد.

وی در مورد اقدامات حفاظتی انجام شده گفت : ۲۱۳ مورد اقدام حفاظتی انجام شده است که شامل شناسائی ۱۰۷ حلقه  چاه غیرمجاز ، پر و مسلوب المنفعه نمودن ۲۷ حلقه  چاه،طمس و پلمپ  ۴۳ حلقه چاه ، توقیف ۳۵ مورد ادوات حفاری و جمع آوری تجهیزات  غیر مجاز می باشدکه از این اقدامات صورت گرفته حدود۶ میلیون متر مکعب در مصرف  آب صرفه جویی شده است .

در استان یزد با مشکل بحث انتقال آب مواجه هستیم

سرپرست فرمانداری یزد نیز در این نشست اظهارداشت:  لازم است تمام اختیارات و امکانات را در حفظ منابع آب ، مدیریت مصرف ، نهادینه کردن و اعتلای فرهنگ صرفه جویی درسطح شهرستان به کا ربگیریم . 
عباس حیدری ضمن تقدیر از خدمات شایان توجه  شرکت آب منطقه ای یزد  در برنامه ریزی و اجرای طرحهای مناسب در مدیریت مصرف آب و همچنین ارتقای فرهنگ صرفه جویی آب، اظهار داشت: لازم است بعد تبلیغاتی این اقدامات اثربخش و مثبت شرکت آب منطقه ای استان را قوت بخشیم و البته بسیاری از این اقدامات می توانند بصورت ملی اجرایی شده و الگوی سایر استانها و شهرستانها قرار گیرد.

وی افزود: در زمینه تبلیغات این اقدامات انتظار می رود با محوریت شورای اطلاع رسانی استان از طریق صدا و سیما ، روابط عمومی دستگاه های اجرایی، دهیاری ها ، بخشداری ها، شهرداری ها و تمام متولیان امر فرهنگ سازی ، به سهم خود و بصورت یکپارچه برنامه ریزی های هدفمند و اثربخش داشته واز فضای مجازی و رسانه های مکتوب و ملی برای این مهم بهره برداری شود.

رییس شورای حفاظت منابع آب شهرستان گفت: در سطح استان و شهرستان یزد آب و منابع آبی با مشکلات متعددی از جمله بحث انتقال آب مواجه هستیم که همه اینها اهمیت و جایگاه شورای حفاظت منابع آب شهرستان را دوچندان می کنند ودر این برهه زمانی و شرایط بحرانی ذخایر آبی ، اگر هر دستگاه و اداره ای وظایف خود در این زمینه را به درستی انجام دهد خواهیم توانست بهترین بهره وری را از آب اندکی که در اختیارمان هست داشته و منابع آبی خود را حفظ و مدیریت کنیم و در این راستا وظیفه ما این است در هر جایگاه و دستگاهی هستیم، تمام اختیارات و امکانات را در حفظ منابع آب و همچنین مدیریت مصرف ونهادینه کردن و اعتلای فرهنگ صرفه جویی در سطح شهرستان به کار گیریم.

انتهای پیام / 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.