«هرکه از پول گذشت از پل گذشته» این بخشی ازدیالوگ یک سریال است که چند سال پیش رسانه ملی نشان می‌داد.

تا سال ۱۴۰۰ یکصد مدرسه «وکیلی» ساخته می‌شود

این روزها و در التهابات اقتصادی جامعه شاید شنیدن این عبارت برای عده‌ای موضوعی واهی و بیهوده باشد. از نظر گروهی نیز آرمانی به نظر برسد، اما هنوزهستند افرادی که بی‌هیچ چشمداشتی ثروت وسرمایه خود را صرف دستگیری دیگران می‌کنند.

ازاین افراد می‌توان به آقای مهندس وکیلی، نیک اندیش مدرسه‌ساز اشاره کرد که کارنامه توفیقات او درخشان وقابل توجه است. برای آشنایی با این نیکوکار نیشابوری و شنیدن صحبت‌های او با ما همراه شوید:

 جناب آقای وکیلی لطفاً بفرمایید انگیزه شما برای فعالیت درحوزه مدرسه سازی چه بوده است؟

 مهم‌ترین واصلی‌ترین انگیزه من برای فعالیت دراین عرصه به آموزه‌های پدر و مادرم و تشویق‌های آن‌ها برمی گردد، زیرا از زمانی که در نیشابور با خانواده‌ام زندگی می‌کردم بر انجام امورخیرخواهانه توسط آن‌ها بسیار تأکید می‌شد به طوری که همواره آرزو داشتم روزی بتوانم به مردم کشورم و بخصوص به همشهریانم خدمت کنم. ازهمین رو با ورود به فعالیت‌های اقتصادی و پیشرفت دراین مسیر انجام امورخیرخواهانه در زادگاهم را شروع کرده و ازطریق پدرم به خانواده‌های نیازمند کمک‌های مالی و مادی می‌کردیم. سپس با توصیه‌های ایشان اولین آموزشگاه وکیلی را در سال ۱۳۷۴ با هدف رضایت پروردگار، خدمت به همشهریان و تعالی نام نیشابور بنا کردم.

  طی این سال‌ها چند مدرسه ساخته‌اید و چه میزان برای آن‌ها هزینه کرده‌اید؟

 در حال حاضر ۱۹ مدرسه را دردست ساخت داریم که بزودی آموزشگاه وکیلی شماره ۸۰ به عنوان آخرین مدرسه از این گونه مدارس را در ماه آینده افتتاح خواهیم کرد. همچنین مقررشده که در سال تحصیلی آینده ۱۰ مدرسه دیگر ساخته و تعداد مدارس وکیلی را به ۹۰ برسانم. ناگفته نماند که در حال حاضر حدود۲۰ هزار دانش‌آموز در این مراکز مشغول به تحصیل هستند. درباره هزینه ساخت نیز باید اشاره کنم که هزینه ساخت آن‌ها بسیار متفاوت بوده است چنانکه برای ساخت آموزشگاه وکیلی شماره یک در سال ۱۳۷۴ حدود ۳۰ میلیون تومان هزینه شده، اما ساخت آموزشگاه وکیلی ۶۶ که سال گذشته افتتاح شد چند صد میلیون تومان و بعضی از مدارس بالای یک میلیارد تومان هزینه در برداشته است. البته باید توجه داشت که میزان زیربنای سازه‌های۸۰ باب آموزشگاه‌های وکیلی بالغ بر ۶۰ هزار مترمربع بوده است. همچنین بیش از ۲۰ هزار مترمربع دیوارکشی و بالغ بر ۴۰ هزار مترمربع محوطه‌سازی را شامل می‌شده که اگر امروز بخواهیم همین میزان را به انجام برسانیم، باید بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه کنیم.

  آیا به جز ساخت مدرسه در دیگر فعالیت‌های عمرانی و فرهنگی سرمایه‌گذاری کرده‌اید؟

سنت حسنه مدرسه‌سازی سابقه‌ای طولانی درجامعه ما داشته وعمر آن به بیش از یک قرن و دوران مشروطه می‌رسد. ازهمین رو مدرسه‌سازی یکی از مهم‌ترین خدماتی است که هر فردی می‌تواند برای هموطنان خودش که امکان تحصیل را ندارند؛ فراهم کند. البته من به جز فعالیت دراین عرصه، فرهنگ سرای وکیلی را که شامل کتابخانه عمومی و سالن آمفی تئاتر بوده برای استفاده دانش‌آموزان و دانشجویان نیشابوری ساخته‌ام. از آنجا که بخشی از دانش‌آموزان شرایط زندگی با والدین را نداشته‌اند نیز خوابگاه مجهزی بنا کردم که این دانش‌آموزان در آن سکونت داشته و در مدارس وکیلی تحصیل می‌کنند. در حوزه بهداشت و درمان نیز ساختمان سه طبقه بخش دیالیز، ساختمان مراقبت‌های ویژه را در بیمارستان مرکزی شهر ساخته‌ام. همچنین در تکمیل بخش سی تی اسکن این بیمارستان مشارکت داشته‌ام.

  آقای مهندس وکیلی، تلاش‌های شما در زمینه مدرسه سازی چه تأثیری بر زندگی شما و اطرافیانتان داشته است؟

 من با انجام این فعالیت‌ها آرامش گرفته و به اغنای روحی رسیده و از اینکه عمرم را صرف این امور می‌کنم بسیار خوشحالم. همچنین انجام این امور موجب شده که اطرافیان ودوستان نیز به تبعیت از من قدم در این راه گذاشته و به انجام امور خیر مشغول شوند که به این امر افتخار می‌کنم.

  جناب وکیلی در ماه‌های گذشته شاهد تنگناهای ارزی و اقتصادی در جامعه بوده‌ایم این امر چه تأثیری بر برنامه‌های نیکوکارانه شما داشته است؟

چالش نوسانات ارزش ارزهای خارجی را درگذشته نیز داشته‌ایم که موجب تحمیل صدها میلیون تومان ضرر و زیان به من شده است. درحالی که اگر قیمت ارز حتی در یک قیمت بالا تثبیت شود مشکلی ایجاد نمی‌کند. چرا که پیمانکاران بر همان اساس با من قرارداد می‌بندند، ولی نوسانات روزانه ارز به هیچ پیمانکاری اجازه انعقاد قرارداد را نمی‌دهد. از همین رو کلیه فعالیت‌های عام المنفعه من دراین موارد متوقف می‌شود.

  لطفاً بفرمایید چه برنامه‌هایی برای آینده دارید و آیا نمی‌خواهید در حوزه اشتغال یا دیگر اموراقتصادی فعالیت‌هایی را در شهر نیشابور تجربه کنید؟

  برنامه‌ریزی ما برای سال آینده ساخت ۱۰ مدرسه دیگر می‌باشد. به تعبیر دیگر مدارس وکیلی شماره ۸۱ تا شماره ۹۰ را خواهیم ساخت. همچنین برای سال ۱۴۰۰ افتتاح وکیلی شماره ۱۰۰ را به عنوان بزرگ‌ترین واحد آموزشی کشور و بلکه خاورمیانه در دست اجرا داریم. هم اکنون سالن ورزشی اختصاصی مدارس وکیلی درآموزشگاه وکیلی شماره ۱۰۰ در دست احداث است. در حال حاضر تصمیمی برای ورود به بخش تولید در نیشابور ندارم چون این امور را درسایر شهرها انجام می‌دهم. البته به طور کلی علاقه‌ای به ورود به کارهای انتفاعی در زادگاهم ندارم و ترجیح می‌دهم در آنجا تنها یک نیکوکار باشم تا یک صنعتگر چون در این صورت ممکن است انجام امور عام المنفعه به امور کاری و انتفاعی ربط داده شود که تحت هیچ شرایطی حاضر به قبول این موضوع نیستم.

   به عنوان آخرین پرسش چه توصیه‌ای به علاقه‌مندان به ورود به حوزه مدرسه‌سازی دارید؟

 من همیشه این مطلب را به کسانی که می‌خواهند کارخیرانجام دهند گفته‌ام که عمر گذراست و روزی باید با دنیا و تمام متعلقاتش خداحافظی کرده و به دیار باقی برویم چه بهتر که با اعمال نیکو در دنیا نامی نیک از خود به جا بگذاریم؛ همانگونه که حافظ نیز می‌فرماید:

بدین رواق زبرجد نوشته‌اند به زر که جزنکویی اهل کرم نخواهد ماند

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.