عدم بازار کار و اشتغال پایدار در روستای عبدل آباد مه ولات به عنوان هشداری جدی موجب شده جوانان با مهاجرت از روستا ضربه‌ای جبران ناپذیر به یکی از بزرگ‌ترین روستای خراسان رضوی بزنند.

خطر مهاجرت در بزرگ‌ترین روستاهای خراسان رضوی

 به گزارش قدس آنلاین، روستای عبدل آباد از توابع شهرستان مه ولات با جمعیت نزدیک به ۸ هزار نفر یکی از بزرگ‌ترین روستای استان خراسان رضوی محسوب می‌شود و از سوی استانداری خراسان رضوی نیز به عنوان روستای پایلوت انتخاب شده است.
 
زنگ خطر در یکی از بزرگ‌ترین روستای خراسان رضوی/ مهاجرت حوانان به شهرهای بزرگ به دلیل نبود بازار کار و اشتغال
 
هم اکنون با وجود نبود بازار کار و اشتغال پایدار باعث مهاجرت جوانان روستا به مرکز استان و حتی پایتخت کشور شده است که ادامه این روند می‌تواند ضربه‌ای جبران ناپذیر بر پیکر یکی از بزرگ‌ترین روستاهای خراسان رضوی بزند.
*مرگ تدریجی و تلخ بزرگ‌ترین روستای استان خراسان رضوی

جمعی از جوانان روستای عبدل آباد مه ولات در گفتگو با خبرنگار ما ضمن اظهار نگرانی از وضعیت اشتغال در روستا اظهار کردند: متاسفانه فقدان کار در روستا و پیشرفت رشد و تکنولوژی، جوانان روستا را روانه شهرها و حتی استان‌های هم جوار کرده و این به عنوان یک زنگ خطر جدی می‌تواند باعث مرگ تدریجی روستا شود.

سعید که تازه از سربازی برگشته است در گفتگو با خبرنگار ما می گوید: بزرگ‌ترین دغدغه من کار است، چون اگر کار نباشد نمی‌توان تشکیل زندگی داد و این دغدغه همه جوانان روستا است.

زنگ خطر در یکی از بزرگ‌ترین روستای خراسان رضوی/ مهاجرت حوانان به شهرهای بزرگ به دلیل نبود بازار کار و اشتغال

وی ادامه می دهد: ما به ناچار مجبور هستیم برای کار به مشهد و حتی استان‌های دیگر برویم و این علاوه بر اینکه برای ما تلخ است باعث می‌شود روستا از جوانان خالی شود و شاید بتوان گفت: این به معنی مرگ روستا است.
بزرگ‌ترین تولید کننده انار خراسان رضوی در انتظار حمایت جدی مسئولین

محسن که مشغول به بنایی است هم در گفتگو با خبرنگار ما می گوید: روستای ما به عنوان قطب تولید انار در سطح استان معروف است، اما کار کشاورزی یک کار فصلی است و نمی‌توان به عنوان درآمد برای اداره یک زندگی روی آن حساب کرد.

وی می افزاید: اکر مسئولین فکر چاره‌ای بر ندارند و برای جوانان اشتغال زایی نکنند، جوانان روستا هم به ناچار مجبور هستند برای کسب یک لقمه نان حلال روستای خود را ترک کنند که این مقدمه‌ای برای از بین رفتن روستای ما است.
*نانوایی‌های تهران مقصد جوانان روستا

محمد یکی دیگر از جوانان عبدل آباد که برای کار در نانوایی عازم تهران است در گفتگو با خبرنگار ما می گوید: عبدل آباد از سوی استانداری  به عنوان روستای پایلوت خراسان رضوی انتخاب شده است و این باعث شد که مردم روستا به خصوص جوانان امید پیدا کنند تا با پیشرفت روستا بتوانند در کنار خانواده در روستای خود اشتغال آفرینی کنند.

زنگ خطر در یکی از بزرگ‌ترین روستای خراسان رضوی/ مهاجرت حوانان به شهرهای بزرگ به دلیل نبود بازار کار و اشتغال

وی می‌افزاید: مسئله اشتغال برای جوانان در کل کشور بسیار حائز اهمیت است، اما مسئولین کشور باید توجه ویژه‌ای به روستا داشته باشند، چرا که اگر مهاجرت جوانان از روستا به شهر ادامه داشته باشد نمی‌توان گفت: آینده به شکل خواهد بود و این یک زنگ خطر جدی برای مسئولین است.
اشتغال پایدار مهم‌ترین خواسته جوانان عبدل آباد

محمد خسروی دهیار روستای عبدل آباد  در گفتگو با خبرنگار ما  می گوید: روستای عبدل آباد از توابع شهرستان مه ولات با حدود ۲ هزار خانوار در سال ۹۳ به عنوان روستای مدل توسعه در خراسان رضوی انتخاب گردید و یکی از بزرگ‌ترین روستای خراسان رضوی به حساب می‌آید.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اشتغال مهم‌ترین خواسته جوانان عبدل آباد به شمار می‌رود، می افزاید: دهیاری با معرفی بیش از ۱۵۰ مورد برای اشتغال زایی با همکاری نهادهای شهرستان اقدام نموده است.

دهیار روستای عبدل آباد در ادامه با تاکید بر اینکه دهیاری عبدل آباد آمادگی خود جهت همکاری با بخش خصوصی در راستای اشتغال زایی اعلام می‌دارد، خاطر نشان کرد: سردخانه مروارید با سرمایه گذاری بخش خصوصی از اصفهان و اشتغال زایی ۵ نفر، شن شویی عبدل آباد با اشتغال ۵ نفر، کارخانه رب و کارخانه پسته در فصل کار با اشتغال زایی حدود ۱۰۰ نفر بخش‌هایی است که در روستای عبدل آباد فعال است.
 
خسروی ضمن قدردانی از مردم فهیم عبدل آباد که در رشد و آبادنی روستا همکاری می‌نمایند، خاطر نشان کرد: با توجه به وجود قنات عبدل آباد که دارای کیفیت بسیار عالی است، دهیاری عبدل آباد آمادگی خود را جهت همکاری در راستای احداث کارخانه آب معدنی و یا تشکیل شرکت تعاونی با هدف احیا این قنات اعلام می‌دارد و این امر نیز علاوه بر یکپارچه سازی زمین‌های کشاورزی هزینه‌های جاری را تا ۹۰ درصد کاهش می‌دهد.

در پایان انتظار می‌رود مسئولین با ایجاد اشتغال پایدار در روستاها و از جمله روستای عبدل آباد که عنوان روستای پایلوت خراسان رضوی را با خود به یدک می‌شود گامی جدی در حفظ روستا برداشته و همچنین حضور بخش خصوصی و سرمایه گذاری در روستاها نیز می‌تواند جان دوباره به رشد، توسعه و آبادانی روستا بدهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.