حسن کاظمی گفت: انتظار می رود کارت انرژی در اختیار پنج دهک پایین درآمدی قرار بگیرد تا از طریق آن مواردی چون بنزین، گاز، آب ، برق، گازوئیل و ..پرداخت شود؛ بی شک صرفه جویی در مصرف هر یک از موارد یاد شده به نفع خانواده هاست و باقیمانده اعتبار کارت می تواند کمک هزینه ای برای زندگی باشد.

"کارت انرژی" در اختیار پنج دهک پایین درآمدی قرار بگیرد/اصلی‌ترین مزیت صدور "کارت انرژی" جلوگیری از تزریق حجم بزرگ نقدینگی است

«حسن کاظمی» عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، با بیان اینکه ایران بعد از ونزوئلا دومین کشور با سوخت ارزان است گفت: مصرف بالای بنزین در ایران و ارزانی قیمت آن منجر به افزایش قاچاق شده به نحوی که ایران بعد از ونزئلا ارزان ترین کشور به لحاظ قیمت انرژی به شمار می رود. مقایسه قیمت بنزین ایران و کشورهای همسایه بیانگر نرخ فاحش آن است از این  رو مصرف و قاچاق بنزین به سهولت انجام می شود.

وی با اشاره به مصرف بالای انرژی درایران خاطر نشان شد: ایران جزء اولین کشورهای مصرف کننده سرانه انرژی به شمار می رود. متاسفانه اسراف و هدر دادن منابع گویی بخشی از فرهنگ ما شده به نحوی که دامنه آن را تا مصرف بیش از اندازه گندم، آب، برق و بنزین هر نوع ماده اولیه فسلیی و سوخت مشاهده می کنیم.

کاظمی با اشاره به اینکه قشر مرفه بیشترین بهره مندی از یارانه سوخت را دارند خاطر نشان شد: با توجه به اینکه از سال ۹۴ تا کنون قیمت بنزین ثابت ماندده است،مصرف فرآوردهای نفتی توام با پرداخت یارانه دولتی بوده است؛ بنابراین کسانی که مصرف بیشتری دارند از یارانه دولتی به نحو بیشتری استفاده می کنند که مسلما این موضوع به ضرر و زیان اقشار پایین جامعه و متناسب با عدالت اجتماعی نیست.

حسن کاظمی عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با بیان اینکه اهداف سیاسی دولت مانع از آزاد سازی نرخ بنزین شده گفت: از سوی دیگر با افزایش نرخ ارز شاید آزاد سازی یک باره نرخ بنزین نیز برای همه اقشار جامعه به صلاح نباشد؛ به نحوی که تاثیر تورم و گرانی بعد از افزایش نزخ بنزین یا سایر انرژی ها می تواند بر اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه بیش از پیش تاثیرات منفی به جای بگذارد؛ در چنین شرایطی با توجه به اینکه عمده یارانه بگیران سوخت را قشر مرفه تشکیل می دهند دولت در راستای مطامع سیاسی خود هدف واقعی کردن نرخ انرژی را ندارد.

وی تصریح کرد: هر چند برخی از مسوولین تلاش می کنند تا اقشار مختلف جامعه را در مسائل سیاسی بدون درنظر گرفتن مصالح ملی درگیر کنند، اما خوشبختانه افزایش قاچاق بنزین و ضررهای ناشی از آن برخی از دست اندرکاران را متوجه ضرورت واقعی کردن نرخ حامل های انرژی نموده است؛ به نحوی که پیشنهاد ارائه کارت انرژی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

این کارشناس صنعت نفت درخصوص طرح کارت انرژی عنوان کرد: کارت انرژی، طرحی است که در کارتی اعتباری در قالب قانون هدفمندی یارانه ها اجرا می شود و اجرای صحیح آن می تواند مانع از ایجاد مشکلات و پیامدهای پرداخت یارانه  نقدی باشد؛ اصلی ترین مزیت برخورداری از کارت انرژی آن است که می تواند از تزریق حجم بزرگ نقدینگی جلوگیری کند واین موضوع خود عاملی در کاهش تورم به شمار می رود.

حسن کاظمی عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با بیان اینکه کارت انرژی در اختیار دهک های پایین جامعه قرار داده می شود گفت: اگر کارت انرژی در اختیار مردم قرار داده شود انتظار می رود در اختیار پنج دهک پایین درآمدی قرار بگیرد تا از طریق آن مواردی چون بنزین گاز، آب،برق، گازوئیل و ...پرداخت شود. بی شک صرفه جویی در مصرف هر یک از موارد یاد شده به نفع خانواده هاست و باقیمانده اعتبار کارت می تواند کمک هزینه ای برای زندگی باشد.

وی مزیت های کارت انرژی را اینگونه تبیین کرد: مهمترین امتیاز کارت انرژی آن است که علاوه بر صرفه جویی، واقعی کردن قیمت سوخت می تواند افراد را تشویق به مدیریت مصرف و انتخاب نوع سوخت خود کند تا نوع سوخت مورد نظرشان را به دلخواه انتخاب و از مزایای صر فه جویی آن بهره مند شوند؛ درعین اینکه یارانه ای به اقشار پر مصرف و پر درآمد پرداخت نمی شود و قیمت واقعی سوخت می تواند در چرخه اقتصاد کشور به نفع ایجاد زیر ساخت ها، تولید و اقتصاد باشد.

کاظمی در اشاره به وضعیت قاچاق بنزین از ایران عنوان کرد: قاچاق سالانه ۲۰ میلیون متر مکعب بنزین موضوعی است که نباید به سادگی از کنار آن عبور کرد چرا که منابع ملی از دست می رود و منابع ملی به سمت کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان، پاکستان و ترکیه سوق داده می شود.

حسن کاظمی عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در خصوص تبعات ناشی از افزایش نرخ بنزین بر وضعیت حمل ونقل و خدمات کشور گفت: مسلما افزایش نرخ بنزین تبعات اقتصادی به دنبال دارد، این  موضوع می تواند منجر به افزایش قیمت حمل و نقل و تورم در سایر کالاها یا خدمات شود؛ درخصوص حمل ونقل عمومی دولت می تواند با پرداخت یارانه به تاکسی‌رانی ها با توجه به نیاز آنها از طریق کارت انرژی مانع افزایش نرخ حمل ونقل و فشار بر مردم شود؛ هر چند نباید از این موضوع غافل شویم که ممکن است برخی با خرید تاکسی بدون خدمات دهی و حمل ونقل، به دنبال دریافت طرح رایگان و استفاده از منابع کارت انرژی باشند.

وی در پایان با تاکید بر جراحی اقتصاد بیمار کشور و هنر مدیریت درست برای عبور از بحران ها وتبعات تورم زای آن عنوان کرد: بی شک اقتصاد ایران نیازمند جراحی است واین جراحی باید در حوزه های مختلف و در بخش انرژی آغاز شود؛ هنر دولت ومسوولین در آن است که یارانه را به قشر نیازمند اختصاص داده ومانع سوء استفاده اقشار پر درآمد و پر مصرف از یارانه انرژی شوند، حمایت دولت از اقشار کم درآمد با افزایش نرخ بنزین ضروری است واین موضوع نیازمند تمهیدات و راهکارهایی است که فرضیه های مختلفی برای آن در نظر گرفته شده که انتخاب آن بسته به هنر مدیریتی دولتمردان و مسوولین است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.