معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: استان خراسان رضوی درسطح کشور به لحاظ وسعت آبخیزداری سوم است.

رتبه سوم خراسان رضوی در وسعت آبخیزداری

به گزارش قدس آنلاین، محمود روشن‌دل صبح امروز در بازدید از پروژه «آبخیزداری و آبخوانداری در راستای تحقق اهداف صندوق توسعه» در خصوص طرح‌های آبخیزداری اظهار کرد: در بررسی انجام شده از ۱۱ میلیون هکتار موجود در استان ۸.۱ میلیون هکتار جزو عرصه‌هایی است که توان آبخیزداری داشته و حدود ۷۰ درصد از استان را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: استان خراسان رضوی درسطح کشور به لحاظ وسعت آبخیزداری سوم است و در این حوزه مطالعاتی توسط مشاورین انجام و بعد از تعریف فعالیت‌ها توسط کمیته فنی تایید می‌شود و به مرحله اجرا خواهد رسید.

روشندل بیان کرد: فعالیت ما در این زمینه، اقداماتی مدیریتی دارد که شامل برگزاری کلاس‌های آموزشی برای بهره‌برداران است و طرح‌های بیولوژیک که شامل نهال‌کاری، بذرپاشی و... است به منظور حفظ، احیا، گسترش پوشش گیاهی و جلوگیری از فرسایش خاک برنامه‌ریزی می‌شود.

معاون آبخیزداری منابع کل اداره طبیعی خراسان رضوی افزود:  اجرای طرح‌های بیو مکانیک شامل موضوع های  تراس بندی، فارو و بانکک است که این عوامل سبب ذخیره باران و افزایش رطوبت خاک می‌شود. همچنین اقدامات مکانیکی در این حوزه شامل بندهای خاکی، بندهای سنگ مراتی و گاویانی و بخش سیلابی است که باتوجه به حوزه و شرایط منطقه طراحی و اجرا می‌شود.

وی عنوان کرد: این پروژه ها برای جلوگیری از وقوع  سیل و رسوب است و برای ذخیره و تامین آب و کمک به افزایش سطح کشت است. این باعث ایجاد اشتغال وکاهش مهاجرت در مناطق روستایی خواهد شد.

روشندل خاطر نشان کرد: پروژه‌های بخش سیلاب در حوضه آب‌خیز و هدایت و کنترل سیلاب در مناطق دشت باعث تقویت سطح زیرزمینی دشت شده و با اعتبار دو میلیون ۳۰۰ هکتار، فعالیت های آب خیز داری را مطالعه و طراحی می‌کنیم. در حدود ۳۳۰ حوزه برنامه ریزی داشته ایم که از این میان حدود ۸۵ حوزه توسط مردم مطالعه و برنامه ریزی شده که مطالبات آن توسط مردم داده شده است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.