یزد - محمد مهدی جوادیان زاده گفت: شرایط دشت بافق ، کویر دره انجیر ودشت کوهبنان که بخشی از آن در شهرستان بافق قرارگرفته وضعیت مناسبی ندارد ، بخصوص در دشت بافق شرایط بسیار بحرانی وجود دارد.

دشت "بافق" شرایط بسیار بحرانی دارد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی آب منطقه ای ، محمد مهدی جوادیان زاده مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد در نشست با کشاورزان شهرستان بافق خطاب به کشاورزان و مسئولین ذیربط اظهارداشت: نباید شرکت آب منطقه ای یزد را در مقابل خود بدانید ما در کنار شما هستیم ،ما منافع ملی را در نظر میگیریم  چرا که باید آب برای نسل امروز و فردا حفظ شود.

محمد مهدی جوادیان زاده افزود : شرایط دشت بافق ، کویر دره انجیر و دشت کوهبنان که بخشی از آن در شهرستان بافق  قرارگرفته وضعیت مناسبی ندارد ، بخصوص در دشت بافق شرایط  بسیار بحرانی وجود دارد و دیگر جای تأمل نیست چرا که حاصل این تأملها  حفر ۳۰۰  هزار حلقه چاه غیر مجاز وکاهش سطح آب زیرزمینی درهمه دشتهای کشوراست.

وی تصریح کرد: اکنون ما  باید برای مردمی تصمیم گیری نمائیم که گذشتگان آنها هزاران سال در این شهر ها زندگی کرده اند و با امکانات کم آن را حفظ نموده اند ونمی توان این تمدن چندین هزارساله را نادیده گرفت وقتی آبهای زیرزمینی به پایان برسد  تنها کشاورزی از بین نمی رود  بلکه  حیات مردم هم به خطر افتاده و دیگر جائی برای زندگی باقی نمی ماند .

راضی به  خشک شدن حتی یک درخت نیستیم

 مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد گفت : ما راضی به  خشک شدن حتی یک درخت نیستیم، می دانیم که کشاورزی باعث رونق ، تولید و اشتغال ، طراوت و بهسازی محیط زیست می شود اما به چه قیمتی؟ تا کی می توان اینچنین بی رویه  ادامه داد ؟ 

 وی اظهارداشت: باید کشاورزان و مسئولین با همفکری زمان خاموشی زمستانه چاه های کشاورزی را اعلام نمایند و بر خلاف نظر برخی از افراد که معتقدند اجرای این طرح موجب از بین رفتن محصولاتشان شده جهاد کشاورزی اعلام نموده است که خاموشی زمستانه چاه های کشاورزی هیچ نقشی در کاهش یا از بین رفتن محصولات کشاورزی ندارد.

اجرای طرح خاموشی زمستانه چاه های کشاورزی حرکت مثبتی است

جوادیان زاده تأکید کرد : اجرای طرح خاموشی زمستانه چاه های کشاورزی حرکت مثبتی است که با حمایت کشاورزان با موفقیت در سالهای گذشته اجرا شد و اولین منفعت اجرای این طرح برای شخص کشاورزان است و با اجرای این طرح درشهر مروست افت سطح آب زیرزمینی کاهش یافت  و کیفیت آب  در بعضی از مناطق شیرین شد.

 وی در مورد زمان خاموشی زمستانه چاه های کشاورزی اظهارداشت: باید با بررسی و کار کارشناسی به شکلی برنامه ریزی نمود تا ما به اهداف خود رسیده و هم کشاورزان ضرر و آسیب نبینند و منافع آنها حفظ شود و با اجرای این طرح ، کشاورزان با  تحویل حجمی آب آشنا  شده و آمادگی لازم در آنها ایجاد می شود.

اجرای طرح خاموشی چاه های کشاورزی به نفع همه است

فرماندار شهرستان بافق نیز در این جلسه اظهار داشت: در شهرستان بافق برای مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی اقدامات مثبتی انجام شده از جمله  جداسازی شبکه آبیاری فضای سبزاز شبکه آب شرب ، استقرار صنایع کم آبخواه ، تبدیل چاه های کشاورزی به چاه های صنعت و کشت گیاهان کم آبخواه .

 زاده رحمانی افزود: برای اجرای طرح زمستانه  خاموشی چاه های کشاورزی باید نوع کشت و محصولات زراعی مورد توجه قرارگیرد تا مانند سالهای گذشته این طرح با موفقیت اجرا شود  و اجرای این طرح  هم به نفع کشاورزان و هم به نفع سفره های آب زیرزمینی می باشد.

 انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.