کارشناس کسب و کارهای مجازی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی به تشریح فراز و نشیب های بازاریابی شبکه ای در کشور پرداخت وگفت: .

مشکلات به وجود آمده درآیین نامه بازاریابی شبکه‌ای  باید اصلاح شود /متاسفانه اغلب کالاهای شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای وارداتی اند

به گزارش قدس آنلاین، دکتر مهدی طاحونه بان در نوزدهمین نشست تخصصی «اقتصادنا» در مشهد با موضوع نقد و بررسی فقهی بازاریابی شبکه‌ای که در مدرسه علمیه سلیمانیه جوار حرم مطهر برگزار شد، با بیان اینکه یک شرکت در بازاریابی شبکه‌ای به هیچ عنوان نمی‌تواند به صورت غیر رسمی و غیر حرفه‌ای بازاریاب جذب کند، خاطرنشان کرد: اصولا اگر بخواهیم بازاریابی شبکه‌ای را با بازاریابی سنتی مقایسه کنیم، باید به این نکته اشاره کنیم که در روش سنتی خرید به صورت چهره به چهره صورت می‌گرفت اما در بازاریابی شبکه‌ای بدون هیچگونه واسطه‌ای انجام می‌شود.

وی گفت: بازاریابی شبکه‌ای در واقع یک نوع مدل کسب وکاری است که پس از گسترش اینترنت رواج پیدا کرد ه و در کنار کسب و کارهای سنتی قرار گرفته است.

طاحونه بان با اشاره به هدف بازاریابی شبکه‌ای تصریح کرد: در واقع هدف از این نوع بازاریابی حذف واسطه‌ها از سیستم توزیع کالاست.واینکه کالا بدون واسطه گری و دلالی به دست مصرف کننده برسد.

کارشناس کسب و کارهای مجازی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت:در راستای توانایی بازاریاب برای ادامه راه خود باید سیستم یا شرکت همه جانبه از او حمایت کند. باید آموزش‌های لازم در این زمینه ارایه شود. البته اقدامات دیگری هم لازم است در این خصوص انجام شود که سیستم مربوطه باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشد؛ همه این موارد به عملکرد بازاریاب کمک شایانی خواهد کرد.

طاحونه بان در بخش دیگری از سخنان خود شرکت‌های هرمی و بازاریابی شبکه‌ای را با یکدیگر مقایسه‌ کرد و گفت: در بازاریابی شبکه‌ای بحث اشتغال زایی، پرداخت مالیات‌ها به دولت به عنوان کسب درآمد، خرید آسان، جلوگیری از تورم، نظارت بر قیمت‌ها، نظارت دقیق بر درآمدها، جلوگیری از خروج ارز و... مشاهده می‌شود اما در شرکت‌های هرمی این مزایا مشاهده نمی‌شود و عمدتا بدون مجوز، خارج از سیستم بانکی و به دور از نظارت فعالیت دارند.

وی تصریح کرد: در سال ۸۸ دولت مقرر کرد که بازاریابی شبکه‌ای را به گونه‌ای که در حال حاضر وجود دارد، راه‌اندازی کند. بر همین اساس دستورالعملی را بر مبنای مطالعات انجام شده در کشورهای پیشرفته، نوشته و متعاقبا آیین نامه اجرایی نیز در این خصوص به نگارش در آمد و مورد تصویب قرار گرفت.البته هر پدیده نو ظهوری که وارد جامعه می‌شود، قطعا تا فرهنگ سازی و آموزش لازم در خصوص آن صورت نگیرد و نقاط قوت و ضعفش بررسی نشود، قطعا با مشکلاتی رو به رو خواهد بود.

وی افزود:گرچه  بازاریابی شبکه‌ای در سال ۸۸ پایه ریزی شد و پروانه به شرکت‌ها داده شد. اما درآیین نامه‌ای که نوشته شده و که زیرساخت آن برای کار قانونی در حال حاضر برخی مشکلاتی به وجود آمد که لازم شده این آیین نامه اصلاح شود.

طاحونه بان ادامه داد: در این میان بر اساس تذکراتی که دستگاه‌های نظارتی مانند دفتر پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی می‌دادند، بنا شد که در سال ۹۶ تیم تحقیقاتی متشکل از همه وزارتخانه‌ها تشکیل شود و با برگزاری نشست‌های تخصصی و عمومی با  دفاتر مراجع، شورای نگهبان و مرکز پژوهش مجلس شورای اسلامی زمینه اصلاح این آیین نامه در آذر ماه سال گذشته فراهم شود.

این کارشناس کسب و کارخراسان رضوی با اشاره به محورهای اصلاحیه آیین نامه بازاریابی شبکه ای اضافه کرد: متاسفانه اغلب کالاهای شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای وارداتی بودند که این امر بر خلاف عملکرد دولت بود. به همین دلیل یکی از مهم ترین اصلاحیه هایی که به این آیین نامه افزوده شد، این بود که پروانه کسب به شرکتی داده شود که واحد تولیدی باشد یا در یک واحد تولیدی ۵۰ درصد سرمایه گذاری کرده است.

همچنین شرکت‌های موجود که دارای پروانه کسب بودند ۶ ماه فرصت داشتند که خط تولید راه‌اندازی و یا در واحدهای تولیدی موجود سرمایه گذاری کنند که این اتفاقی بود که در زمینه حمایت از تولید داخلی پررنگ تر شده است.

منبع:ایکنا
  پایان پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.