جبرئیل نوکنده به جزئیات آثار و اشیاء موزه مادر ایران پرداخت و گفت: ما شیء مخفی در این موزه نداریم ولی در مخازن موزه آثاری وجود دارد که هنوز کسی آنها را رؤیت نکرده و در معرض نمایش قرار نگرفته است.

وجود بیش از سه میلیون اثر باستانی در موزه ملی ایران/ اشیاء بسیاری که هنوز در معرض نمایش قرار نگرفته‌اند

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی ایران درباره اهمیت موزه ملی به‌خصوص مخازن این موزه که به موزه مادر ایران شهرت دارد، پرداخت و اظهار داشت: ما در مخازن موزه ملی ایران آثاری را داریم که حتی یک‌بار نیز به‌نمایش در نیامده است و در مخازن موزه مادر نگهداری می‌شوند.

رئیس موزه ملی ایران درباره تعداد اشیاء و آثار نفیس در موزه ملی عنوان کرد: تعداد اشیایی که در موزه ملی نگهداری می‌شود بالغ بر سه میلیون شیء است که 300 هزار اثر جزو آثار نفیس است و فقط 6 هزار اثر در ویترین‌های موزه ملی در معرض نمایش قرار گرفته است.

نوکنده ادامه داد: در موزه‌های مطرح دنیا نیز به‌سمت طراحی بازدید از مخازن پیش رفتند که به‌صورت مجازی صورت می‌پذیرد زیرا نمایش این تعداد آثار به‌صورت دستی و سنتی امکان‌پذیر نیست ولو اینکه با برگزاری نمایشگاههایی نیز می‌توان فقط برخی از این آثار نفیس را به‌نمایش گذاشت.

رئیس موزه ملی ایران با تأکید بر سلامت آثار و اشیاء موزه ملی در مخازن که به‌صورت استاندارد نگهداری می‌شود، تصریح کرد: البته ما به‌فکر توسعه فیزیکی موزه ملی هستیم ولی با وجود این، پژوهشگران و محققان امکان بازدید از مخازن موزه ملی را دارند.

نوکنده درباره لیست کامل سه میلیون شیء موزه ملی و اطلاع از این آثار در دنیا خاطرنشان کرد: مشخصات کامل و فهرست‌بندی و لیست مشخصات فنی تمام اشیاء وجود دارد ولی مسلماً همه کشورهای دنیا مطلع نیستند در موزه ملی چه آثاری در مخازن وجود دارد ولی به این معنا نیست که که ما اثر و شیء تاریخی مخفی داشته باشیم.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.