خراسان رضوی به دلیل هم مرز بودن با کشورهای افغانستان و ترکمنستان و وسعت آبگیرها و آبریزها، مکانی مناسب برای ورود پرندگان مهاجر است.

پرواز پاییزه ۵٠ هزار پرنده مهاجر در آسمان خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، مدیرکل دامپزشکی استان خراسان رضوی با اشاره به پرواز پاییزه ۵٠ هزار پرنده مهاجر در آسمان خراسان رضوی وجود ۴۵ پنجره ورودی پرندگان مهاجر به استان گفت: سالانه بین ۴٠ هزار تا ۵٠ هزار پرنده وارد تالاب‌ها، آبگیرها، آب‌بندها و سدهای استان می‌شوند.

احمد شریعتی این مناطق را با مخاطره بالا در خصوص انتشار آنفلوانزای فوق حاد پرندگان دانست و ابراز خرسندی کرد: در بازدیدهای دوره‌ای با همکاری پرسنل محیط زیست، هیچ نمونه‌ای از ابتلا به این بیماری در پرندگان مهاجر دیده نشده است.

وی به مشاهده نشدن این ویروس در سال گذشته از طریق پرندگان مهاجر اشاره کرد و افزود: فقط سه کانون بروز این بیماری از طریق ورود چند اردک و غاز از استان‌های شمالی مشاهده شد که این مراکز سبب ابتلای چند کانون روستایی و یک کانون غیرمجاز صنعتی به این بیماری شده بودند.

مدیرکل دامپزشکی استان از تشکیل تیم‌های واکنش سریع خبر داد و گفت: تقویت قرنطینه، نظارت بر کشتارگاه‌ها، نظارت بر ورود و خروج مرغ و پرندگان دیگر، افزایش قرنطینه‌های مرزی و اقدامات آموزشی از جمله اقدامات صورت‌گرفته برای پیشگیری از بروز کانون‌های این بیماری است.

منبع : صدا و سیما

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.