پروژه مجاور خانه سیدان بر اساس طرح طاش از شهرداری پروانه ساخت گرفته، در حالی که طرح طاش سال گذشته طی مصوبه هیئت دولت ابطال شده، اما از آنجا که معاونت عمرانی استانداری از ابلاغ آن به دستگاه‌های مربوط خودداری کرده، منجر به انجام طرحی غیر قانونی شده که اکنون به ویرانی خانه سیدان منجر شده است.

دست‌های هم‌کاسه با متخلفان در ماجرای تخریب خانه تاریخی درمشهد

البته با وجود اینکه دایم در شبکه‌های اجتماعی و اخبار اعلام می‌شد که این خانه ۱۰۰ در صد تخریب شده، ولی به گفته مرجانه اکبری، معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی تنها ضلع شمال شرقی و یک دیوار از شرق خانه فرو ریخته است، این یعنی هنوز فرصت برای نجات این خانه هست.

همچنین ادعای ما برای غیرقانونی بودن پروژه کنار خانه سیدان از این بابت است که به گفته مهندس فرامرز ذوقی، معاون فنی سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی پیش از شروع عملیات اجرایی هر ساختمان باید پروانه ساختمانی گرفته شود که مدارک لازم برای صدور این پروانه شامل اعلام و معرفی مهندسان طرح است.

به گفته او نبود اطلاعات در پرونده این طرح دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد، اما آنچه روشن هست این اصل است که ساختمانی که بر اساس ضوابط قانونی پیش برود، باید برای دریافت پروانه ساختمانی مشخصات مهندسان خود را در سامانه جامع نظام مهندسی ثبت کند، در حالی که این مشخصات ثبت نشده است.

بنابراین به دلیل ارائه نشدن اطلاعات در سامانه جامع نظام مهندسی حتی سازمان نتوانست مهندس این طرح را برای ارائه پاسخ فرا بخواند.

متأسفانه شهرداری همواره در انجام پروژه‌ها تکروی کرده و بر همین اساس هم از مهندسانی استفاده می‌کند که تحت نظر مقامی بالاتر چون مسکن و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی نمی‌باشند، این موضوع مسبوق به سابقه است؛ در حالی که شهرداری یک مقام مجری است و صلاحیت تعیین مهندس ندارد. شهرداری فقط نهاد صادر کننده پروانه ساختمان است که در تخلفی آشکار بدون مهندس ناظر اقدام به صدور پروانه برای طرح کنار خانه سیدان کرده است.

اما واقعیت این است که میراث فرهنگی نیز تاکنون نتوانسته از ابزاری محکم برای حفظ ابنیه استفاده کند، همان طور که ابزاری برای جلوگیری از تخلفات شهرداری در تخریب ابنیه تاریخی نیز وجود ندارد.

اما مرجانه اکبری بهترین روش در حفظ خانه‌های تاریخی را همکاری مالک با میراث عنوان می‌کند، چنان که با همکاری مالک ِخانه ناظران، مرمت آن انجام شده و قرار است به هتل سنتی تبدیل شود.

وی بیان می‌دارد در خانه سیدان روضه خوانی انجام می‌شد و میراث باید برای حفظش آن را تملک می‌کرد.

وی اضافه می‌کند: ما حتی به مالک پیشنهاد دادیم در خانه اقامت داشته باشد تا میراث بتواند کل مبلغ آن را بتدریج پرداخت کرده و خانه را تملک کند.

اما به گزارش خبرنگار ما، شنیده‌ها حاکی است به دنبال سر و صداهای ساخت و ساز کارفرما برای مالک محلی جدیدی اجاره کرده و مالک را به آن مکان منتقل کرده است.

با توجه به خودداری کارفرما در ارائه پاسخ به رسانه‌ها بین تهیه مکان جدیدی برای مالک و تخلیه خانه با تخریب آن ارتباط معنا داری وجود دارد.

گفتنی است طرح جدید یک پروژه مشارکتی است که یک طرف آن شرکت عمران و مسکن سازان ثامن است.

منبع:قدس

پایان پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.