دسته روی و عزاداری غنچه‌های حسینی در قالب هیئت‌های سینه زنی حالا وارد دهمین سال خود در یکی از مناطق حاشیه‌ای مشهد شده است.

من از کودکی عاشقت بوده ام/دسته روی و عزاداری غنچه‌های عاشورایی مهدکودک‌ها در مشهد

مراسم آیینی و معنوی کودکانه‌ای که در ابتدای شهرک شهید مطهری بلوار توس با حضور نوگلان حسینی از مهدکودک‌های خاطره شیرین و اتابک؛ با مشارکت مدیران این دو مهدکودک، مربیان، اولیای نوگلان و با حضور شماری از اهالی محله برگزار شد. ساعت نه بامداد است حالا نوگلان جهت اجرای مراسم عزاداری بایستی مهیا شوند. لباس‌های سرخ و سبز بر تن شماری از کودکان پوشانده می‌شود. پسرها؛ لباس سرخ به تن کرده و نیزه در دست و کلاه خود کاغذی بر سر دارند و دخترها؛ لباس، پوشینه سبز و البته طنابی که قرار است در محل اجرای مراسم بر دستان معصوم کودکانه شان گره خورد.

*نمک پرورده مجلس سوگواری حسین(ع)

اغلب غنچه‌های حسینی چفیه، زنجیر، سربند، طبل و پرچم و... و. دارند. هنگامه‌ای برپاست. مدیر مهدکودک می‌گوید که از یک ماه پیش مربیان و کودکان جهت برنامه تمرین داشته‌اند. محمد حسام یکی از غنچه‌های حسینی است که نمی‌داند کلاس و یا همان پیش(پیش دبستانی) چندم است، اما خوب می‌داند هیئت عزای امام حسین(ع) چیست! او مثل همه نوگلان نمک پرورده مجلس سوگواری حسین(ع) است.

مطهره دیگر غنچه حسینی است که دارد لباس سبز می‌پوشد. او حتی نمی‌داند چند سال دارد، اما خوب می‌داند که چه دارد انجام می‌دهد. با حلاوت کودکانه‌اش توضیح می‌دهد که قرار است نقش بازی کند!. از وی می‌پرسم: چه نقشی...!؟ مکثی می‌کند و پاسخ می‌دهد: نقش حضرت رقیه(ع)!. شیرین زبانی مطهره ادامه دارد. او تأکید می‌کند: همیشه با مامان و بابا به روضه می‌رود و در عزای امام حسین(ع) و فرزندانش اشک می‌ریزد.

 تمامی نوگلان حسینی این دو مهد حتی اگر ندانند چند سال دارند یا کلاس چندم هستند، اما خوب می‌دانند عاشورا چیست و امام حسین(ع) کیست! حضرت رقیه(س) و علی *اصغر(ع) برایشان نام آشناترین هاست.

خانم انجیدنی از قدیمی‌ترین مربیان مهد است و ۱۴ سال سابقه حضور دارد. با صبوری تمام به کودکان می‌پردازد. او از زمان تشکیل اولین دسته مهدکودک‌ها یعنی ۱۰ سال قبل حضور داشته و هر سال در این آیین معنوی مشارکت فعالانه‌ای دارد. از وی حس و حال مشارکت در یک برنامه متفاوت مهدکودکی را جویا می‌شوم و می‌پرسم: این شور و شعور حسینی، دسته روی و محفل عزای کودکان چه حال و هوایی دارد!؟ پاسخ می‌دهد: یادآور صحرای کربلاست! لطافت و پاکی بچه‌ها در اجرای حرکت کاروان اسرا همیشه سوزناک و تلخ است.

*همراه با قدم‌های جابر

همراه با قدم‌های جابر و شور و حال پیاده روی اربعین؛ برگزاری مراسم برایم معنویت مضاعفی دارد. کار برای دستگاه امام حسین(ع) و ترویج معارف عاشورایی حتی در مهدکودک خستگی نمی‌شناسد.

غنچه‌های حسینی که آماده می‌شوند؛ دسته روی تا محل اجرای مراسم شروع می‌شود. دود اسپند در فضا می‌پیچد و دسته در سر و صدای بسیار شعارها و نوحه‌های عاشورایی کودکانه به راه می‌افتد. شماری از والدین و اهالی محل نیز همراه با کودکان همصدا و هم ناله می‌شوند. ذکر یا حسین و حسین جانم در میان طبل‌ها و سنج‌های کودکانه بر جان‌ها می‌نشیند.

در ابتدای توس ۸۵ جایگاهی پیش بینی شده است و مردم سوگوار و عزادار از ساعتی قبل حضور دارند. هیئت عزاداری مهدکودک اتابک نیز دقایقی زودتر رسیده است. مربیان بلافاصله بچه‌ها را به خط کرده و مداحی آغاز می‌شود. «بیا تا پر بزنیم عرش خدا نزدیکه/ چند قدم دیگه بریم صحن و سرا نزدیکه/ سینه زن سینه بزن ببین حرم نزدیکه/السلام علیک یا اباعبدالله». مداح این اشعار را که می‌خواند دل‌ها همه با پیاده روندگان اربعین حسینی همسو و هم ناله می‌شود. پسرها زنجیر می‌زنند و دخترها بر سینه می‌کوبند.

*تو غریب الغربایی

نماهنگ گهواره بخشی از مراسم است. غنچه‌های رضوی در امتداد همان غنچه‌های حسینی است و با توجه به در پیش بودن شهادت امام مهربانی‌ها امام رضا(ع) دکلمه‌ای نیز توسط خاطره کوچولو قرائت می‌شود که اشک هایش را جاری می‌سازد. «این رواق تو و صحن و درگهت همچو بهشت است/‌ای خفته در خاک خراسان تو غریب الغربایی».

کاروان اسرای کربلا توسط گروهی از خردسالان شبیه سازی می‌شود. دست‌های کودکانه بسته شده و حرکت در لابه لای جمعیت و نیزه‌های کاغذی که بر سر اطفال فرود می‌آید؛ روضه عیانی است که جمعیت حاضر را به کربلا می‌برد. شور حسینی به اوج می‌رسد...

آفرین آذرباد مدیر مهدکودک خاطره شیرین و مبتکر راه اندازی هیئت عزاداری غنچه‌ها با اشاره به اینکه حدود ۲۰۰ کودک عزادار در این آیین معنوی حضور داشتند، گفت: این دسته روی و اجرای آیین عزاداری بخشی از نوستالژی جوانانی شده، که ۱۰ سال پیش در همین کوچه و خیابان دسته روی و عزاداری کردند. ترویج معارف عاشورا در ضمیرناخودآگاه نوگلان مهدکودکی نقش آفرینی مثبت و ماندگاری دارد و هدف کلان ما نیز همین ماندگاری و اثربخشی در کنار فرهنگ تربیتی عاشورا توسط محیط و خانواده است.

منبع:قدس

پایان پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.