معاون اجتماعی وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت در بهترین شرایط تامین کننده ۲۵ درصد سلامت مردم و جامعه است و برای رسیدن به استاندارها باید زمینه مشارکت مردم در حوزه سلامت فراهم شود.

معاون وزیر بهداشت درمشهد: فقط تامین کننده ۲۵ درصد سلامت مردم و جامعه هستیم/آستان قدس رضوی و خیرین بازوهای پرتوانی برای نظام سلامت هستند

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین دکتر محمد هادی ایازی  در نخستین مجمع سلامت مشهد بابیان اینکه با انتخاب سبک زندگی درست، بخشی از مشکلاتشان برطرف می شود، افزود:با مشارکت مردم، همکاری بین بخشی و عدالت در سلامت باید مردم در بحث سلامت و بهداشت توانمند شوند.

وی افزود: برا اساس تاکید دولت از این پس همه قوانین و مقررات باید پیوست سلامت داشته باشند و:طبق قوانین موجود و اهمیت سلامت هیچ قانونی وضع نمی‌شود مگر اینکه به سلامت جامعه ضرری وارد نکندو در این رابطه رئیس جمهور نیز به اجتماعی شدن سلامت بین مردم تاکید کرده است و همراهی اعضای دولت نیزجلب شده است.

*خدمت برای اجتماعی شدن سلامت

معاون اجتماعی وزارت بهداشت با اشاره به جلسه جمع سلامت مشهدافزود: وزارت بهداشت در دوره جدید خدمت رسانی به موضوع اجتماعی شدن سلامت توجه ویژه‌ای دارد و در این راستا برنامه‌های مختلفی را به اجرا درآورده است ومجمع سلامت در بیشتر استان‌های کشور ایجاد شده است.

او بیان مثالی در باره بیماران گفت:معاون اجتماعی وزارت بهداشت گفت: در کشورمان ۵ میلیون بیمار مبتلا به دیابت وجود داد که ۵٠درصد آن‌ها نمی دانند دیابت دارند و ما  اگر با فرهنگ سازی مردم را ترغیب کنیم، وباانجام تست قندخون و آزمایشهای ساده بیماری خودشان را تشخیص دهند همه جامعه باید به این باور می رسند که سهم خود را در سلامت ادا کنند.

*لزوم توجه همه دستگاهها به موضوع سلامت

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهدنیز در این همایش گفت:تاکید بر این داریم که همه اقشار و آحاد چامعه باید برای داشتن جامعه سالم تلاش کنند ودر این فرآیند لازمه رشد شاخص های  فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و اقتصادی موضوع سلامت است که باید مورد توجه  همه دستگاههایی که با جامعه و مردم سروکار دارندقرار گیرد.

دکتر دارابی پایش سلامت و زندگی با نشاط را مقدمه داشتن جامعه سالم دانست و افزود:عوامل اجتماعی باعث می‌شوند سلامت انسان‌ها دچار مشکل شود وبیماریها فقط مربوط به حوزه بهداشت و درمان نیست و اگر بخواهیم به فکر تامین سلامت واقعی جامعه باشیم مردم بایدسلامت بودن از خانواده خودشان شروع کنند.

*همکاریهای سلامت محور آستان قدس رضوی

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تقدیر از همکاریهای سلامت محور آستان قدس رضوی یادآور شد: قبل از دولت یازدهم به این حد در زمینه سلامت مشارکت نداشتیمو خوشبختانه آستان قدس رضوی، فرمانداری و شهرداری و ادارات مختلف و نیز خیرین بازوهای پرتوانی هستند که می‌توانند کمک کنند تا سلامت یک مقوله اجتماعی شود.

دکتر دارابی با هشدار به مردم گفت: متاسفانه برخی عوامل با روشهای غیر علمی عالمانه سلامت مردم را دچار آسیب می کنند، مانند مداخله گران حوزه سلامت که نه علمش را دارند و نه عمل و فقط بر اساس منافع فردی دخالت می کنند که باید توسط همه نهادها با آن‌ها برخورد شود که بعضی نیز با نام دین به سلامت مردم آسیب می رسانندو این نوع برخوردها قابل تحمل نیست.

*تشکیل کانون های سلامت محله

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهدبر خود کنترلی در بحث سلامت تاکید کرد و افزود:مردم باید در زمینه خود مراقبتی و خود کنترلی توانمند شوند و با انتخاب سلامت محور، سلامتی خود را حفظ کنندو در این راستا زیر ساختهای خوبی در دانشگاههای علوم پزشکی استانها تشکیل شده است.

وی در پایان  خاطر نشان کرد: ایجاد کانون های سلامت محله و مجمع سلامت شهرستان و استان به منظور افزایش مشارکت جامعه و تمام سازمان ها تشکیل شده است ومجمع سلامت شهرستان ها باید در رابطه با تداوم این نوع خدمات سلامت محور واردعمل شوند.

پایان پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.