تکتم بهاردوست سرپرست معاونت امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: نمی‌توانیم ادعا کنیم که هیچ کمبودی در خصوص اسکان زائران اربعین حسینی به مشهد نخواهیم داشت.

ممکن است با کمبودهایی مواجه شویم

به گزارش قدس آنلاین، اگرچه محرم و صفر همیشه برای شیعه رنگ و بوی دیگری داشته و سراسر این برای محبان آل الله(ع) به ذکر مصیبت و شراکت در اندوه آن‌ها می‌گذردر اما چند سالی است این اندوه و مصیبت در آستانه اربعین با شوری شیرین آمیخته می‌شود، درست از زمانی که پیاده روی اربعین حسینی جای خود را میان مردم باز کرد و هر ساله بر تعداد این عاشقانه برای زیارت امام هشتم (ع) آنهم با پای پیاده افزوده شد. و به دنبال آن کمکهای زیادی که از مناطق و ارگان‌های مختلف در جهت فراهم کردن سفری آسان‌تر به منزل عشق بر سر راه این زائران فراهم شده است. ولی به هر شکل پذیرایی از خیل انبوه عاشقان امام رضا(ع) کار آسانی نیست.

در همین رابطه سید جواد حسینی سرپرست معاونت امور زائران استانداری خراسان رضوی در خصوص اقدامات این اداره برای فراهم کردن تسهیلات لازم جهت رفاه حال زائران اربعین حسینی و دهه آخر صفر به مشهد مقدس گفت: ظرفیت اسکان زائران در مشهد به چند بخش تقسیم می‌شود بخشی مربوط به هتل‌ها و مهمانپذیرها و اماکن رسمی است که شامل ۱۷هزار تخت رسمی است و همانطور هم که می‌دانید ۵۶درصد از ظرفیت هتلینگ کشور را ما در مشهد داریم.

وی ادامه داد: دیگر زائر سراها و کمپ‌های زائراست که شامل هفت کمپ هستند که برای اسکان زائران در نظر گرفته شده اند. دیگر زائر شهرهایی هستند که آستان قدس رضوی مسئولیت آن‌ها را بر عهده دارد به علاوه همه این‌ها بیش از ۴۰۰مدرسه و حسینه‌ها و مساجد که کار اسکان این عزیزان را بر عهده دارند. ظرفیت دیگری هم که از سال گذشته به همه این موارد اضافه شده است اسکان مردمی است که ما سال گذشته ۸۶هزار اسکان زائر را در این قالب داشته‌ایم که با فراهم کردن همه این امانات همه تلاش ما این است که حتی المکان زائران پیاده با مشکلی مواجه نشوند.

حسینی افزود: با همه این‌ها اما نمی‌توانیم ادعا کنیم که هیچ کمبودی در خصوص اسکان زائران اربعین حسینی به مشهد نخواهیم داشت ولی این را هم که بگوییم با  بحران در این خصوص مواجه هستیم نه اینچنین نیست. به هر شکل هیچ شهری وجود ندارد که بتواند تعداد ۵میلیون زائر را که بیش از ۵۰۰هزار نفر آن‌ها هم زائر پیاده هستند جای دهد که ما با همه امکاناتمان هم که آماده باشیم ممکن است با کمبودهایی مواجه شویم.

سرپرست معاونت امور زائران استانداری خراسان رضوی در خصوص هماهنگی با کاروان‌ها برای اسکان زائران گفت: به طور خیلی مشخص کاروانهایی که وارد مشهد می‌شوند که بیش از ۲هزار و ۵۰۰کاروان هم خواهد وضعیت به این ترتیب است که شوراهای هیات مذهبی بعد از شناسایی کاروان ها به سازمان تبلیغات اسلامی معرفی می‌شوند و بعد از تایید این سازمان در سامانه هشت که مربوط به جمعیت خدمت گذاران به زائران پیاده است ثبت نام می‌شوند و متناسب با ثبت نام که مدیر و روحانی کاروان مشخص می‌شود و بعد هم ظرفیت اسکان برایشان در نظر گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: سامانه هشت که از سال پیش آغاز به کار کرده است با بیش از سی نوع خدمت رسانی به زائران فعالیت می کند  که هر کس با توجه به توان و ظرفیتش می‌تواند به این سایت مراجعه کند. در همین راستا کسانی که منزل شخصی دارند و می‌توانند در اختیار زائران بگذارند می‌توانند در این سامانه ثبت نام کنند و با تایید سازمانهایی که به آنها اشاه کردم می‌توانند اسکان زائر بگیرند.

در خصوص هتل‌ها هم باید بگویم که در این ایام هیچ هتلی برای اسکان زائران اصلا اضافه قیمت نخواهند داشت و با توجه به تعرفه‌ای که برایشان از قبل مشخص شده ارائه خدمت خواهند داشت و ما هم ناظر هستیم که از آن تعرفه‌ها هم عدول نکنند.
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.