وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ۱۳ آبان همواره برای مردم ایران نماد عزت و غیرت ملی بوده است.

همواره ۱۳ آبان برای مردم ایران نماد عزت و غیرت ملی بوده است

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران، درباره  آسیب‌های برخورد سیاسی با موضوع اربعین حسینی، اظهار کرد: مساله اربعین موضوعی فرا جناحی و فرا حزبی و مساله‌ای دینی و ملی برای جمهوری اسلامی ایران بوده و هست.

وی خاطر نشان کرد: در چند سال اخیر شاهد بودیم که تعداد نفراتی که از ایران برای حضور در مراسم اربعین حسینی به عراق می‌روند از  40 الی 50 هزار نفر به حدود دو میلیون نفر رسیده است.  این تعداد در بازه زمانی 20 روزه از کشور خارج و سپس وارد کشور می‌شوند که این اتفاق  طبیعتا نیازمند تدارکات و خدماتی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: طی سال‌های اخیر مرحله به مرحله شاهد رفع پاره‌ای از اشکالاتی که در خدمات دهی به زوار مراسم اربعین حسینی وجود داشته، بوده ایم،  در سال‌های قبل در حوزه ویزای عراق با مشکلاتی مواجه بودیم به صورتی که تعداد قابل توجهی از زوار، بدون ویزا از کشور خارج می‌شدند، اما امسال مشاهده کردیم که در حوزه ویزا در یک بازه زمانی حداقلی روال مربوطه طی شد و عمدتا زوار از سامانه سما ویزای خود را اخذ کردند.

صالحی اظهار داشت: مشکل دیگری که طی سال‌های اخیر در پیاده روی مراسم اربعین  مشاهده می‌شد، بروز مشکلاتی در گیت‌های خروجی مرزهای کشور به سمت عراق بود که روند خروج زائران از گیت‌ها ساعت‌های متوالی طول می‌کشید؛ اما در بازدیدی که هفته‌ گذشته از منطقه مرزی مهران داشتم، در پرس و جو از زائران مختلف درباره زمان خروج از گیت متوجه شدم که این زمان به 30 ثانیه الی یک دقیقه کاهش یافته است.

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در حوزه سایر خدمات مورد نیاز زائران نیز مشکلاتی در سال‌های قبل وجود داشت که امسال این مشکلات به حداقل رسیده بود و شرایط قابل مقایسه با سال‌های قبل نبود. به‌ هر حال باید توجه داشته باشیم که دو میلیون نفر طی 20 روز از کشور خارج  و وارد کشور می‌شوند و طبیعی است که پاره‌ای از مشکلات وجود داشته باشد. در این زمینه  در جلسه امروز هیات دولت رییس جمهوری تاکید کرد که تلاش شود تا این مشکلات به حداقل برسد.

صالحی در مورد اهمیت روز 13 آبان بیان داشت: 13 آبان همواره برای مردم ایران نماد عزت و غیرت ملی بوده است،  به نوعی ۱۳ آبان در حافظه ملی مردم ما جا پیدا کرده است؛ از سال 43 که امام خمینی (ره) در برابر کاپیتولاسیون قیام کرد و عزت ملی ایران را یادآور شد و همچنین تاکید کرد که جامعه ایرانی اجازه نمی‌دهد با تصویب کاپیتولاسیون فضایی برای شکست غرور ملی ایجاد شود تا سال 58 و 57 این تاریخ همواره در ذهن مردم ما جا پیدا کرده بود. 13 آبان امسال برگ دیگری در ارتباط با تاریخ گذشته کشور است و امیدواریم که غرور و افتخار ملی ما را بیشتر از گذشته پر بار کند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.