حمید حاج اسماعیلی گفت: آقای شریعتمداری باید به این موضوع آگاه باشد که وارد وزارتخانه ای با گروه به جا مانده از آقای ربیعی می شود و اکثر کسانی که در پست های کلیدی وزارت خانه بزرگ هستند افرادی کاملا سیاسی و حزبی هستند که منافع گروه خودشان را دنبال می کنند.

 مشکلات کنونی اقتصاد و نوسانات ارز ماحصل مدیریت شریعتمداری در وزارت صمت است

حمید حاج اسماعیلی کارشناس بازار کار و فعال اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، با اشاره به سابقه آقای شریعتمداری در دولت اصلاحات، گفت :دلایل متعددی درباره مطلوب بودن نسبی وضعیت اقتصاد کشور در دوره اصلاحات که آقای شریعتمداری نیز از وزرای آن دوره به شمار می روند، وجود دارد که شاید بتوان به خاطر آن دلایل مدیریت ایشان را در آن دوره مثبت عنوان کرد؛ هر چند موضوعات مهمی از قبیل مهار قیمتها،سرمایه ای نبودن بسیاری از کالاها همانند خودرو و  کالای مصرفی بودن آنها از مهمترین دلایل ثبات اقتصادی در آن دوره به شمار می رود.

 وی درخصوص مشکلات اقتصادی کشور و نقش دولت‌ها اینگونه توضیح داده و افزود: حضور آقای شریعتمداری به جای آقای نعمت زاده در وزارت صنعت، معدن ناشی از عدم توانایی آقای نعمت زاده و قرار گرفتن کشور در شرایط سخت بود؛ هر چند که اکنون نیز در وضعیت سخت اقتصادی به سر می بریم و نمی توان با یک یا چند دلیل به دنبال سرنخ های چرایی معضلات و مشکلات رفت؛ بخشی از اتفاقات دولت نهم و دهم و آسیبهایی که به زیرساختهای اقتصادی کشور وارد شد در کنار افزایش تحریم ها، منجر به افزایش مشکلات کشور شد که تبعات و آسیب‌های اقتصادی آن بر جامعه تاثیرات سویی به جا گذاشت؛ از سوی دیگر عدم اجرای صحیح هدفمندی یارانه ها و فرسودگی بخش زیادی از زیر ساختهای کشور، آسیب های مختلفی را بر بازار کار و واحدهای تولیدی کوچک و بزرگ وارد کرد؛ بی‌شک  بخشی از افزایش نرخ تورم ناشی از اقداماتی است که در شروع دولت یازدهم کلید زده شد اما دولت فارغ از تاثیرگذاریهای آتی آن، به دنبال مهار تورم بود.

این تحلیلگر بازار کار با غیر مثبت خواندن عملکرد اقتصادی دولت یازدهم ودوازدهم، اظهار داشت:  دولت یازدهم در عین حال که تلاش کرد کارنامه موفقی در سیاست خارجی به جای بگذارد و با دشمن بر سر میز مذاکره بنشیند اما کارنامه اقتصادی موفقی از خود به جای نگذاشته است؛ زیر ساخت های آسیب زده، کمبود منابع و بدهکاریهای گسترده دولت در کنار افزایش نرخ بیکاری و معیشت بد مردم، بیانگر عدم موفقیت دولت درعرصه های اقتصادی است، از این رو نمی توان کارنامه مثبتی برای دولتهای یازدهم و دوازدهم عنوان نمود.

حمید حاج اسماعیلی کارشناس بازار کار و فعال اقتصادی گفت: آقای شریعتمداری در شرایط نامطلوب اقتصادی و پیچیدگی های خاص آن  وارد وزارت صمت شد تا در شرایط تحریمی که قادر به فعالیتهای تولیدی نبودیم و بازار کشور با مشکلات اساسی رو به رو بود بتوانند از طریق صادرات غیر نفتی و تراز منطقی بازرگانی وضعیت کشور را در حوزه بازرگانی بهبود دهند؛ این دیدگاه آقای روحانی منجر به ورود آقای شریعتمداری به وزرات صمت شد.

 وی با غیر مثبت خواندن عملکرد شریعتمداری در وزرات صمت، افزود: در مجموع حضور آقای شریعتمداری در وزارت صمت منشاء خدمات و فعالیتهای مثبتی نبود، به‌نحوی که شاهد افزایش مشکلات در عرصه واردات و صادرات مشکلات بودیم؛ بسیاری از مشکلات و نوسان‌های کنونی ارز، ماحصل حضور آقای شریعتمداری در وزارت صمت است، چرا که  یکی از مسوولیت‌های وزارت صنعت تسهیل شرایط برای تولید کنندگان، وارد کنندگان و صادر کنندگان است؛ هر چند انتظار می رفت آقای شریعتمداری پاسخگوی سوال نمایندگان مجلس باشند اما قبل از اینکه ایشان مورد مواخذه قرار بگیرند با استعفای خود کلید حضور در وزارتخانه دیگری را رقم زدند و کاندید وزارتخانه مهم تعاون، کار و رفاه اجتماعی شدند.

این کارشناس اقتصادی و تحلیلگر بازار کار درباره عملکرد وزیر سابق کار، تصریح نمود: یکی از مشکلاتی که درسالهای گذشته در وزارت کار با آن مواجه بودیم عدم اجرایی بودن آقای ربیعی بود؛ بیش از آنکه آقای ربیعی مدیری اجرایی باشد بیشتر مدعی بود و پز روشنفکری می داد که من نظریه و تئوری شناسم! حتی  طرح های جدی که توسط دولت تهیه شده بود و مجلس ستاد اقتصاد مقاومتی همه دست به دست هم داده بودند تا به واسطه آن طرح های اشتغالزایی را فراگیر کنند، مورد بی مهری آقای ربیعی قرار گرفت.

حمید حاج اسماعیلی کارشناس بازار کار و فعال اقتصادی با سیاسی خواندن عملکرد آقای ربیعی گفت: هر چند ظرفیت شناسی های خوبی در مناطق جغرافیایی کشور دیده شده بود تا به واسطه آن طرح توسعه اشتغال روستایی محقق شود اما هیچ کدام در دوره آقای ربیعی اجرا نشد؛ متاسفانه آقای ربیعی غیر از عدم برخورداری از سابقه کار اجرایی، به شدت تحت تاثیر حزب متبوعش و به دنبال تحققق مواضع و خواسته های آنها بود، به‌نحوی که می توان گفت آنها آقای ربیعی را اداره می کردند، بنابراین وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی با مشکلات بسیار زیادی رو به رو شد وآقای ربیعی کارنامه منفی از خود به جا گذاشت.

 وی درباره توافق شریعتمداری با مدیران به جا مانده از دوران دکتر ربیعی، افزود: آقای شریعتمداری باید به این موضوع آگاه باشد که وارد وزارتخانه‌ای با گروه به جای مانده از آقای ربیعی می شود؛ متاسفانه افراد یاد شده را نمی توان به راحتی از تامین اجتماعی و منافع وزارت کار کنار گذاشت؛ اکثر کسانی که در پست های کلیدی وزارت خانه بزرگ هستند افرادی کاملا سیاسی و حزبی هستند که منافع حزبی خود  را دنبال می کنند؛   شنیده ها حاکی از آن است دو یا سه هفته قبل ازمعرفی آقای شریعتمداری به مجلس، ایشان با مدیران یاد شده دیدار و جلساتی در راستای حفظ آنها داشته است؛ برای همین است خانه  کارگر وحزب اسلامی کار تمام قد از ایشان دفاع کردند و بر شایستگی آقای شریعتمداری تاکید داشتند! توافق حاصل شده دلیل این تایید باور نکردنی است که آقای شریعتمداری به بافتی که توسط آقای ربیعی در وزارتخانه ایجاد شده دست نزنند.

تحلیلگر بازار کار با اظهار تاسف در روشن بودن عملکرد نامطلوب وزیر کنونی کار، اظهار داشت: حال این سوال مطرح می شود آیا از چنین وزیری می توان انتظار  تحولی جدی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشت؟ بسیار سخت و بعید است که در سالهای پایانی دولت دوازدهم با توجه به عدم اشراف لازم به این وزارتخانه بتواند مثمر ثمر باشد؛ آقای شریعتمداری جز مدت کوتاهی که به صورت صوری جزء هیات مدیره تامین احتماعی بوده است، اشرافی به این وزارتخانه ندارد.

حمید حاج اسماعیلی کارشناس بازار کار و فعال اقتصادی شروط توفیق وزیر کار را اینگونه عنوان نمود و گفت: آنچه که می تواند تضمین مدیریت آقای شریعتمداری در وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی باشد وابسته به رسیدگی سریع به بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسطی است که در حال خاموش شدن هستند؛ بنگاه هایی که یا ظرفیتشان کاهش یافته یا در سراشیبی تعطیلی قرار گرفته اند؛ با توجه به اظهار نظر آقای شریعتمداری در موضوع ایجاد سه جانبه گرایی بنده معتقم نیاز چندانی به سه جانبه گرایی نداریم، یعنی اولویت به شمار نمی رود.

وی درخصوص توجه به سرمایه های تامین اجتماعی و عدم از دست رفتن آنها، گفت: کلید زدن مدیریت هزینه در سازمان تامین اجتماعی می تواند تضمین کننده بخش بزرگی از موفقیت ایشان به شمار رود؛ با توجه به اینکه سرمایه های مردم در نهادی غیر دولتی به نام تامین اجتماعی قرار گرفته و سرمایه های مردم و بیمه شدگان در حال هدر رفتن است؛ به‌نحوی که براساس آخرین آمارها سرانه سازمان تامین اجتماعی سر به سر شده است؛ با تداوم وضعیت موجود کمبود منابع تامین اجتماعی دور از انتظار نخواهد بود و چاره ای غیر از کمک دولت باقی نمی ماند.

 این کارشناس بازار کار با اشاره به آسیب های وارده بر بازار کار، با ارائه راهکارهایی، اظهار داشت: مدیریت هزینه، تعدیل نیروهای حقوق بگیر غیر مفید از وزارتخانه می تواند بستر خوبی برای حرکت تدریجی به سمت اشتغال در تامین اجتماعی باشیم؛ به نظر می رسد آقای شریعتمداری در حوزه روابط کار نیز اشراف چندانی به موضوعات مهم این بخش نداشته باشند؛ متاسفانه روابط کاری ما به دلایل مختلفی اعم از سوء مدیریت؛ هدفمندی غلط یارانه ها، تحریم ها و سیاست های غلط پولی و بانکی به شدت آسیب دیده است؛ روابط  کار و رابطه کارفرما و کارگر تخریب شده است، به‌نحوی که چالشهای مختلفی در کارگاه ها دیده می شود؛ ساماندهی موارد یاد شده می تواند نقطه روشنی در کارنامه وزیر کار تلقی شود؛ هر چند متاسفانه آقای شریعتمداری آشنایی خاصی با موضوع تعاون ندارد و با رهاکردن بخش تعاون توسط آقای ربیعی این حوزه به شدت آسیب دیده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.