وزیر خارجه واتیکان در دیدار معاون سیاسی وزیر خارجه ایران ضمن انتقاد از تحریم‌های آمریکا علیه تهران، اعلام کرد که واتیکان همگام با دیگر کشورهای اروپایی به دنبال سازوکارهایی برای کاهش اثرات تحریم‌هاست.

انتقاد واتیکان از اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران دیروز (پنجشنبه) 24 آبان ماه سفری به ایتالیا و سپس واتیکان داشت و از آنجا راهی اسپانیا شد.

وی در سفر به واتیکان با اسقف اعظم «پل ریچارد گالاگر» وزیر امور خارجه واتیکان دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، اسقف اعظم «پل ریچارد گالاگر» وزیر امور خارجه واتیکان در دیدار با عراقچی، برجام را برای صلح و ثبات منطقه مثبت ارزیابی و از تحریم‌های آمریکا علیه ایران انتقاد کرد. 

وی افزود: واتیکان به طور رسمی مخالف اعمال اینگونه تحریم‌ها بوده و همگام با دیگر کشورهای اروپایی سازوکارهایی را برای کاهش تحریم‌ها دنبال می‌کند.

وزیر امور خارجه واتیکان همچنین با مثبت ارزیابی کردن روابط ایران و واتیکان، خواهان توسعه هر چه بیشتر همکاری‌های دوجانبه شد.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این دیدار به تشریح توافقنامه برجام پرداخت و گفت: آمریکا در برجام به هیچ کدام از تعهدات خود پایبند نبوده است.

عراقچی افزود: آمریکا با خروج از این توافق مهم نه تنها به اعتبار خود در صحنه جهانی آسیب زد، بلکه با اعمال شدیدترین تحریم‌های جدید علیه ایران نقص قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را مرتکب شده است.

عراقچی پنجشنبه شب و پس از دیدار خود از واتیکان، رم را به مقصد مادرید ترک کرد.

*عراقچی: برداشتن گام‌های عملی برای حفظ برجام، مسئولیت مستقیم اروپا

عراقچی در سفری که به رم هم داشت با مقامات ایتالیایی دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی همچنین در صبحانه‌ای کاری با جمعی از خبرنگاران و کارشناسان سیاسی ایتالیا شرکت کرد.

معاون وزیر خارجه کشورمان در این دیدارها با تاکید بر اینکه مردم ایران باید از منافع برجام بهره مند شوند، گفت : این مسئولیت مستقیم اروپاست که با خروج آمریکا از این توافق بین‌المللی و نقض قطعنامه شورای امنیت، گام‌های عملی برای حفظ برجام بردارد.

عراقچی در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما در رم درباره سفرش به ایتالیا گفت: امروز ما مذاکرات فشرده بسیار خوبی را در رم داشتیم. بیش از سه ساعت و نیم در وزارت امور خارجه ایتالیا با دبیرکل وزارت امور خارجه این کشور که همتای من محسوب می‌شود مذاکرات مفصلی داشتیم، هم در خصوص مسائل دوجانبه و هم موضوعات متعدد منطقه‌ای و بین‌المللی و هم به طور مشخص برجام.

وی افزود: مواضع دولت ایتالیا به مواضع ایران در حفظ برجام و پیدا کردن سازوکارهایی که بشود منافع ایران را تامین کرد، بسیار نزدیک است.

عراقچی گفت: همچنین دیدار بسیار خوبی با وزیر امور خارجه واتیکان داشتم و مشخص است که واتیکان هم درکنار دیگر کشورهای اروپایی از موضع ایران در برجام کاملا حمایت می‌کند و خواهان ادامه این حرکت است.

*ابراز نگرانی ایتالیا از خروج آمریکا از برجام

عراقچی همچنین در سفر به رم با «مارتا گرانده» رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس نمایندگان ایتالیا گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چند روز قبل برای سیزدهمین بار، صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تائید کرد و این در حالی است که آمریکا بدون هیچ دلیل و منطقی از برجام خارج شد.

وی افزود: برجام، توافق دوجانبه بین ایران و آمریکا و یا ایران و کشورهای 1+5 نیست، بلکه توافقی بین‌المللی و بیانگر اراده شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس نمایندگان نیز در این دیدار، با ابراز نگرانی عمیق خود از وضعیت برجام پس از خروج آمریکا گفت: اروپا مصمم است که در چارچوب برجام با ایران کار کند و در روند اجرای ساز و کارهای مالی مشغول بررسی همه جوانب موضوع و رفع موانع آن است.

خانم گرانده تاکید کرد که همکاری با ایران درمنطقه غرب آسیا قطعا یکی از اولویت‌های دولت ایتالیا بوده است .

*تأکید رئیس کمیسیون خارجی سنای ایتالیا بر حفظ برجام

«ویتو روزاریو پتروچلی» رئیس کمیسیون خارجی مجلس سنای ایتالیا نیز در دیدار با عراقچی با بیان اینکه حمایت از برجام سیاست ایتالیاست، گفت: برجام به عنوان یک دستاورد مهم برای ثبات در جهان مورد تائید است و سنای ایتالیا از آن حمایت می‌کند.
رئیس کمیسیون خارجی سنا ایتالیا همچنین بر ضرورت گسترش همکاری‌های پارلمانی بین دو کشور تاکید کرد.

در این دیدار، معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان نیز با تشریح آخرین تحولات مربوط به برجام و اجرای تعهدات کامل کشورمان نسبت به این توافق که بارها توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفته است، گفت: ما در قبال این تعهدات انتظار داریم که مردم ایران از منافع این توافق بهره‌مند شوند.

وی افزود: این مسئولیت مستقیم اروپاست که با خروج آمریکا از این توافق بین‌المللی و نقض قطعنامه شورای امنیت گام‌های عملی برای حفظ برجام بردارد.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران با اجرای کامل تعهدات خود در قبال برجام، مسئولیت پذیری خود را به اثبات رسانده و لازم است در مقابل، اروپا اجازه ندهد که آمریکا از مسائل مالی و پولی به عنوان یک سلاح برای تحمیل یکجانبه گرایی خود بر جامعه بین‌المللی سوء استفاده کند.

*جدیت اروپا برای رفع موانع موجود بر سر راه همکاری‌های دوجانبه با ایران

عراقچی در این سفر همچنین با خانم «الیزابتا بلونی» قائم مقام وزارت امور خارجه ایتالیا دیدار و گفت‌وگو کرد.

قائم مقام وزارت خارجه ایتالیا در این دیدار گفت: ما و دیگر کشورهای اروپایی با جدیت به دنبال حفظ برجام هستیم.

وی افزود: شرکت‌های ایتالیایی به دنبال ادامه همکاری‌های خود با طرف ایرانی شان هستند. دولت‌های اروپایی برای رفع موانع موجود بر سر راه همکاری‌های دوجانبه با ایران جدی هستند.

قائم مقام وزارت امور خارجه ایتالیا گفت: اروپا در تلاش برای به حداقل رساندن ریسک تحریم شرکت‌های اروپایی و ایتالیایی طرف همکاری با ایران است.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان نیز گفت: دلار به اسلحه‌ای برای تحمیل خواسته‌های نامشروع آمریکا به شرکای اروپایی‌اش تبدیل شده و در عمل حاکمیت ملی دولت‌های اروپایی را به چالش کشیده است.

عراقچی همچنین دیروز (پنجشنبه) مذاکراتی با «سباستیانو کاردی» مدیر سیاسی وزارت خارجه ایتالیا داشت.

در این مذاکرات، درباره موضوعات مورد علاقه دو طرف از جمله همکاری‌های دوجانبه سیاسی، اقتصادی فرهنگی، برجام، مسائل منطقه مدیترانه، غرب آسیا ، خلیج فارس و آخرین تحولات سوریه، لبنان، افغانستان، یمن ، وضعیت مبارزه با تروریسم، افراط گرایی و جدایی طلبی در منطقه، بحران مهاجران و ترانزیت مواد مخدر گفت‌وگو شد .

در این نشست؛ دو طرف بر ادامه معاملات سازنده برای گسترش هر چه بیشتر مناسبات بر اساس احترام و منافع متقابل به عنوان سیاست اصولی تهران و رم تاکید کردند.

ادامه رایزنی‌ها برای رسیدن به ابتکارات دوجانبه به منظور رفع موانع همکاری‌های اقتصادی و تجاری از دیگر موضوعات مطرح شده در این دیدار بود.

منبع:فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.