مدیر پایگاه میراث فرهنگی منطقه ثامن گفت: همچنان پیگیر حفظ و در صورت امکان بازسازی بنای تاریخی «خانه سیدان» هستیم.

همچنان پیگیر حفظ و بازسازی «خانه سیدان» هستیم

به گزارش قدس آنلاین، وفا ثابتی در خصوص آخرین وضعیت «خانه سیدان» اظهار کرد: خانه سیدان به دلیل این که از ثبت خارج شده، حفظ باقی این اثر و این که بخواهیم آن را بازسازی کرده و به وضعیت قبلی خود برگردانیم، مقداری با مشکل مواجه خواهد شد؛ به این دلیل که مالک تمایلی به انجام این کار ندارد که اثر دوباره به حالت اولیه خود بازسازی شود و تصمیم دارد از آن استفاده‌های دیگری داشته باشد.

وی افزود: طبق ضوابط و مقررات جاری، این امکان وجود ندارد که بتوان از اثر به عنوان کاربری دیگری استفاده کرد و یا بنای دیگر غیر از بنا و اثر تاریخی که موجود بوده است، احداث شود. بنابراین از نظر ضوابط و مقررات و آنچه برای ما ملاک عمل است، این امر میسر نیست. اما همچنان پیگیر آن هستیم که بتوانیم این اثر را حفظ و در صورت امکان بازسازی کنیم.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی منطقه ثامن تصریح کرد: در طرح تفصیلی پیشین که ملاک عمل بوده و شهرداری براساس آن پروانه صادر کرده، این اثر کاربری فرهنگی و تاریخی دارد؛ بنابراین همان‌گونه که اشاره شد، نمی‌تواند ساختمان دیگری یا با کاربری دیگری داشته باشد. ضمن این که باید میراث فرهنگی بر روی این کاربری فرهنگی و تاریخی که در این‌جا ایجاد می‌شود نظر دهد و نظر سازمان میراث فرهنگی نیز شرط است.

ثابتی اضافه کرد: به علاوه، مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری آن است که بناهایی که قبل از سال ۱۳۴۰ هجری شمسی بنا شده‌اند، به خاطر حفظ بافت فرهنگی و تاریخی شهرها، در صورت تخریب شدن، باید عین به عین به حالت اولیه بازگردد؛ یعنی تنها امکان‌پذیر است که عین به عین آن بنا ساخته شود.

وی عنوان کرد: به هرحال، چه براساس طرح تفصیلی قدیم و چه بر مبنای بازنگری طرح تفصیلی که اکنون ملاک عمل است، میراث فرهنگی حق اظهار نظر در این محدوده دارد و باید بررسی کنیم و ببینیم بنایی که ساخته می‌شود چه کیفیت و خصوصیتی باید داشته باشد و این باید به تایید میراث فرهنگی برسد.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی منطقه ثامن با تاکید به این که نظر میراث فرهنگی در کاربری این بنا همچنان شرط است، خاطرنشان کرد: ضمن این که بنا صرفا از ثبت فهرست آثار ملی خارج شده وگرنه ضوابط دیگری بر آن حاکم است که امکان‌پذیر نمی‌کند به جای خانه تاریخی، بنای دیگری در آن‌جا ساخته شود. بر همین مبنا هم شهرداری مجوزی غیر از نظر سازمان میراث فرهنگی صادر نمی‌کند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.