مسعود گودرزی‌ با تأکید بر اینکه موضوع ایمنی راه‌ها مسئله‌ فرابخشی است و باید همه دستگاه‌ها در این امر برنامه‌ریزی کنند، گفت: کاهش کیفیت خودرو و کمبود اعتبار نگهداری راه‌ها به افزایش تصادفات می‌انجامد.

افزایش تصادفات با وضع موجود راه‌ها و کیفیت نامناسب‌ خودرو

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین،  پس از حادثه اخیر تصادف مسئولان وزارت کار و سازمان تأمین اجتماعی و جان باختن دو تن از مدیران (مرحوم دکتر نوربخش مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی و تاج الدین معاون حقوقی تامین اجتماعی) روز گذشته بود که سردار تقی مهری، رئیس پلیس راهور ناجا، ‌درباره این حادثه  گفت: در حادثه مذکور بعد از بررسی‌های کارشناسی راننده خودرو لندکروز، راننده تریلی و جاده هر سه مقصر شناخته شده و سهم و تقصیر برایشان در نظر گرفته شد؛ این حادثه رانندگی در یکی از نقاط حادثه‌خیز استان گلستان به وقوع پیوسته است؛ یکصد نقطه ‌حادثه‌خیز در استان گلستان داریم که ۸۰ نقطه در جاده‌های برون‌شهری و مابقی در راه‌های داخلی است. 

به گفته این مقام ارشد پلیس راهور ناجا ۵۴۰۰ نقطه حادثه‌خیز در راه‌های درون‌شهری و برون‌شهری کشور وجود دارد، ۲۳۰۰ نقطه حادثه‌خیز در برون شهر و ۲۰۰۰ نقطه در درون شهر است؛ مسئولان راهداری و وزارت راه، عدم تخصیص اعتبار را علت اصلی عدم رفع نقاط حادثه‌خیز عنوان کرده‌اند. 

‌سردار مهری همچنین گفته بود که میزان جانباختگان حوادث رانندگی از ۲۷ هزار و ۷۰۰ نفر به ۱۶ هزار و ۲۰۰ نفر کاهش پیدا کرده است. 

به هر حال هندسه جاده نیز یکی از عوامل بروز این حادثه اعلام شد، در این راستا به سراغ یکی از کارشناسان مهندسی برنامه‌ریزی حمل‌ونقل رفتیم و در این موضوع با وی گفت‌وگویی داشتیم.

مسعود گودرزی‌ با تأکید بر اهمیت ایمنی راه‌ها و جایگاه آن در حمل و نقل کشور گفت:‌ پس از گذشت چند روز از حادثه تصادف مسئولان سازمان تأمین اجتماعی وزارت کار در استان گلستان، موضوع‌ ایمنی شبکه راه‌ها مطرح شده است که از جمله مسائل مهم در حمل‌ونقل کشور محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: ایمنی راه به عواملی نظیر راه، وسیله نقلیه، راننده و سایر عوامل محیطی بستگی دارد که به‌عنوان زنجیره‌ عوامل تصادفات از آن یاد می‌شود؛ این موضوع از منظر کارشناسی به‌صورت کلان و خرد مورد بررسی و بحث قرار می‌گیرد و با ایجاد شرایط اقتصادی فعلی کشور و بالا رفتن قیمت ارز و گرانی کالاهای اساسی‌، می‌توان به دو دیدگاه مهم در آینده حمل‌ونقل کشور اشاره کرد.

این کارشناس برنامه‌ریزی حمل‌ونقل افزود:‌ با افزایش قیمت ارز مسافرت‌های خارجی کمتر شده و مردم به سمت سفرهای داخلی روی می‌آورند و به تبعیت از آن‌ حجم سفرهای داخلی افزایش می‌یابد؛ همچنین با عدم اختصاص بودجه کافی و لازم برای انجام عملیات نگهداری معمول راه‌ها و ارتقاء سطح ایمنی جاده‌ها، در کنار این موضوع، تولید و فروش بی‌رویه خودرو توسط خودروسازان و کاهش کیفیت قطعات یدکی آنها،‌ دست‌به‌دست هم می‌دهند و تصادفات و تلفات ناشی از آن را قطعاً افزایش خواهند داد.

وی اضافه کرد: ‌موضوع ایمنی راه‌ها مسئله ای فرا بخشی است و باید همه دستگاه‌های دخیل در این امر برنامه‌ریزی پیشگیرانه نسبت به اقدامات آتی داشته باشند زیرا این مسئله مستقیماً با جان افراد ارتباط دارد.

گودرزی اظهار داشت: ‌کمیسیون ایمنی راه‌ها و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در ‌چند سال‌ اخیر اقدامات و پروژه‌های مطالعاتی و اجرایی خوبی در سطح کشور انجام داده‌اند، اما روند آن‌ها بسیار ضعیف بوده و در نهایت به عدم تخصیص بودجه منتهی می‌شود.

این کارشناس برنامه‌ریزی حمل‌ونقل اضافه کرد: در سال‌های گذشته پروژه‌های مطالعاتی از قبیل ممیزی ایمنی راه‌های شریانی کشور بعد از بهره‌برداری راه و بازرسی ایمنی راه‌ها حین ساخت و همچنین پروژه شناسایی و رفع نقاط حادثه‌خیز در مجموعه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور دنبال شد.

وی ادامه داد: ‌با اهتمام جدی مسئولان و اختصاص بودجه از منابع مختلف از جمله بخش جرائم راهنمایی رانندگی که درصدی از آن سهم مجموعه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای است، می‌توان نسبت به اجرای طرح‌های مشخص‌شده در نگهداری و ارتقاء ایمنی راه‌ها اقدام کرد.

این کارشناس برنامه‌ریزی حمل‌ونقل بیان کرد: کمیسیون ایمنی راه‌های کشور به‌عنوان عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیر در این حوزه، نقشه اقدامات ایمنی راه‌های کشور را به‌عنوان سندی قابل استناد تهیه کرده است، در شرایط فعلی توجه خاص این مسئله حائز اهمیت است و ذهن مسئولان و تصمیم‌گیران حوزه‌های مرتبط  با ایمنی راه‌ها، در دو صورت  به این حل این مشکلات حساس می‌شود.

گودرزی افزود: ابتدا باید هزینه‌های ناشی از تصادفات و تلفات رانندگی به‌صورت ریالی و دقیق محاسبه شود تا بزرگی و وسعت معضل‌ مشخص شود و در قدم دوم باید وظایف هر بخش به‌صورت مدون به سازمان‌های متولی تهیه و ابلاغ شود و درنهایت سیستم نظارتی با تفویض اختیار برای نظارت بر کار هر بخش تعیین شود.

وی اظهار داشت: متأسفانه در بخش‌های حمل نقل کشور مدیریت واکنشی به‌وفور دیده می‌شود و  برنامه‌ریزی‌ها عمدتاً به‌صورت کوتاه‌مدت است، ولی باید نگاه ویژه‌ای به این مسئله داشته باشیم،‌ مثلا کشور سوئد «افق صفر» (zero vision) را تهیه کرده و در دستور کار خود قرار داده است که به‌عنوان هدف کلی در بحث ایمنی راه‌ها در این کشور دنبال می‌شود.‌

این کارشناس برنامه‌ریزی حمل‌ونقل تأکید کرد:  با الهام ‌ از تجربیات موفق سایر کشورها و تکیه‌بر توان و بدنه کارشناسی داخلی این معضلات قابل‌حل بوده، اما نیازمند تغییر نگرش‌ها و عزم جدی در همه سطوح مدیریتی کشور در این حوزه هستیم.‌

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.