شماری از کشورهای اروپایی از جمله آلمان، دانمارک، و فنلاند به علت قتل خاشقجی و بحران انسانی در یمن، خواستار توقف فروش تسلیحات نظامی اروپایی به عربستان شدند.

درخواست آلمان، دانمارک، و فنلاند برای توقف فروش تسلیحات نظامی اروپا به ریاض

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، آلمان، فنلاند، و دانمارک از دیگر کشورهای اتحادیه اروپا خواستند فروش سلاح به عربستان را متوقف کنند.

به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، سه کشور اروپایی آلمان، فنلاند، دانمارک که اخیراً خود اعلام کردند فروش سلاح به ریاض را متوقف می‌کنند از دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز خواستند فروش تسلیحات نظامی به عربستان را متوقف کنند. برلین و کپنهاگ به علت ترور جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی، فروش سلاح به عربستان متوقف کردند، اما هلسینکی حمله ائتلاف سعودی به یمن و بحران انسانی روزافزون در یمن را عامل اصلی توقف تسلیحات نظامی به این کشور را علام کرده است.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی و منتقد ولیعهد عربستان، دوم اکتبر (10 مهر) پس از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد. مقامات ارشد عربستان و به‌خصوص محمد بن سلمان، ولیعهد، مدعی شدند خاشقجی پس از انجام کارهای اداری خود کنسولگری عربستان را ترک کرده است. با این حال ریاض سه هفته بعد به قتل خاشقجی در کنسولگری این کشور اعتراف کرد.

 حکومت عربستان تاکنون روایت‌های مختلفی از نحوه قتل این روزنامه‌نگار ارائه داده است که مورد پذیرش کشورهای جهان قرار نگرفته است. روزنامه حرّیت چاپ ترکیه روز پنج‌شنبه فاش کرد سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) نواری از محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در اختیار دارد که او در آن دستور ساکت کردن صدای جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی را صادر کرده است.

بنا به گزارشهای رسمی سازمان ملل، در بمباران جنگنده‌های ائتلاف سعودی علیه مردم یمن تاکنون بیش از 10 هزار نفر از جمله کودک و زن کشته شده‌اند و بیش از 22 میلیون یمنی از کل جمعیت 28 میلیون نفری این کشور در شرایط بحرانی به سر می‌بردند و هم‌اکنون این کشور محل بروز بدترین فاجعه انسانی در جهان است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.