شاید روزی سوار شدن موتورهای سنگین در خیابان ومعابر مشهد برای دارندگان این موتورسیکلت‌ها رؤیا بود و موتورسواران غیرقانونی و به دور از چشم پلیس و قانون گاهاً در خیابان‌ها جولان می‌دادند؛ اما از چندی پیش با همراهی دادستانی و پیگیری معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد ورئیس کار گروه تصادفات، شرایطی برای دارندگان موتورهای سنگین به وجود آمده که آن‌ها علاوه بر ساماندهی و تردد قانونی در زمان‌های خاصی که برایشان تعیین شده است حتی در مواردی کمک دست پلیس و نیروهای امنیتی هم می‌شوند.

تاثیر مثبت تشویق در عملکرد دارندگان موتورسیکلت‌های سنگین

اتفاق جالب و البته نادری هم در روزهای منتهی به اربعین برای گروه موتورهای سنگین افتاد که سبب شد تا برنامه‌ریزی خوبی از سوی معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد صورت پذیرد و برای اولین‌بار در کشور کاروان موتورسواران سنگین از مشهد راهی کربلا شود. اتفاقی که مورد توجه زائران پیاده و سواره در کل مسیر منتهی به کربلا واقع شد.

سید هادی شریعت یارمعاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد و رئیس کارگروه پیشگیری از تصادفات در خصوص ساماندهی موتورهای سنگین در مشهد گفت:با اقداماتی که از سوی کارگروه پیشگیری از تصادفات انجام شده است تصمیم بر آن شد تا ساماندهی موتورهای سنگین تبدیل به یک فرصت شود بر همین اساس برنامه‌ریزی‌ها انجام شد و در حال حاضر خیلی از آن‌ها قانونی فعالیت می‌کنند و در مواردی که نیاز باشد پلیس و نیروی انتظامی از وجودشان بهره می‌برد. برای مثال در مورد اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی وحرکت خودروها در داخل خطوط در مسیر بلوار وکیل آباد از زمانی که همکاری موتورهای سنگین را در کنار خودمان داشتیم طبق آمار کارکنان در کارگروه پیشگیری از تصادفات شرایط قانون پذیری رانندگان تغییر محسوسی داشته و حتی تصادفات هم کمتر شده است.

 تقید به قانون

نکته دیگر ومهمی که وجود دارد این است که توجه به این موتورسواران سبب شده تا خودشان مقید به قانون مداری شوند و درکنار آن‌ها موتورسواران موتورهای عادی هم وقتی می‌بینند آن‌ها قانون را رعایت می‌کنند آن‌ها هم تشویق به تبعیت از قانون می‌شوند.

بارها شده که خودشان اعلام کردند ما قبلاً پلیس را که می‌دیدیم فرار می‌کردیم الان که ساماندهی شدیم و به ما توجه می‌شود هم مقررات را رعایت می‌کنیم موتورهای دیگر هم که ما را می‌بینند خواه ناخواه رفتارشان را اصلاح می‌کنند.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد در ادامه افزود: این جوانان در حال حاضر به صورت افتخاری و بدون هزینه با ما و نیروی انتظامی همکاری دارند همین که توانسته‌ایم دید آن‌ها را بدون هیچ فشاری نسبت به قبل عوض کنیم و حتی به کمک خود ترغیب کنیم اتفاق خوب و امیدوار کننده‌ای است که این پیام را دارد که قوه قهریه همیشه جواب نمی‌دهد و می‌شود از راه‌های دیگر نتایج بهتری گرفت.

 عضویت در هیئت اتومبیلرانی و موتورسواری

معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد در پاسخ به این سؤال که آن‌هایی که هنوز موفق نشده‌اند به صورت قانونی موتورهایشان ساماندهی شود چه باید بکنند، گفت:همه کسانی که موتور دارند بدون دغدغه که شاید موتور آن‌ها توقیف شود از طریق هیئت اتومبیلرانی و موتورسواری عضو شوند و پلاک مخصوص هیئت را دریافت نمایند از این به بعد هم هیچ مشکلی نخواهند داشت و خواهند توانست در شرایط و زمان‌هایی که برای آن‌ها در نظر گرفته شده است بدون دغدغه و نگرانی موتورهایشان را از خانه بیرون بیاورند و سوار شوند؛ اما اگر شرایطشان عادی باشد و عضویت و پلاک مخصوص نداشته باشند قطعاً با آن‌ها برخورد خواهد شد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.