باور سرعت افزایش قیمت‌ها دیگر از سختی گذشته و باید گفت افسانه‌ای شده. بسیاری از آن هایی که میانسال هستند، بی تردید به یاد دارند وقتی پدرانشان از ارزش پول صحبت می‌کردند واینکه با چند تومان چه اقلامی خرید می‌کردند و تنها واکنش آن‌ها تنها تعجب بود.

 گوشت قرمز در حال فرار دائمی از سفره مردم

اما در چند سال اخیر به یکباره قواعد پولی به حدی به هم ریخته است که اگر ما به فرزند نوجوان خود بگوییم وقتی به دنیا آمده قیمت یک سکه تمام بهار آزادی با قیمت یک کیلو گوشتی که اکنون می‌خریم برابر بوده، او بیشتر از ما تعجب می‌کند.

اینکه از گوشت مثال زدیم به این دلیل است که هر چند در کمتر از یک سال گذشته قیمت انواع گوشت در بازار افزایش نامتعارفی داشته، اما در چند روز اخیر هم باز شاهد افزایش قیمت در این بخش بوده‌ایم، به نحوی که در حال حاضر قیمت مرغ از مرز ۱۰ هزار تومان گذشته وهر کیلو گوشت ران گوسفندی ۷۵ هزار تومان، لاشه حدود ۶۰ هزارتومان و سردست گوساله ۶۸ هزارتومان رسیده است.

با این اوصاف هر چند از چند ماه قبل متولیان این بخش همواره مدعی بودند با روش‌های مختلف از قبیل واردات گوشت گرم از تداوم افزایش قیمتها جلوگیری خواهند کرد، اما به نظر می‌رسد میزان عرضه وتقاضا تناسب لازم را نداشته و همین امر موجب افزایش دوباره قیمت‌ها شده است.

البته برخی از کارشناسان معتقدند علاوه بر گرانی نهاده‌های دامی یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز قاچاق پرسود گوسفند زنده به کشورهای همسایه است؛ موضوعی که از سوی بسیاری از دست اندرکاران هم تأیید ضمنی می‌شود.

با این وصف به نظر می‌رسد متولیان موضوع باید چاره اندیشی نمایند وعزمی جدی برای کاهش قیمت‌ها در بخش‌های مختلف و از جمله اقلام پروتئینی داشته باشند؛ چراکه در حال حاضر بسیاری از اقشار کم درآمد جامعه قدرت خرید گوشت را ندارند و همچنان که بارها گفته شده برخی از خانواده‌ها با سپردن کارت یارانه خود به قصابی، گوشت مورد نیاز خود را تهیه می‌کنند واگر اوضاع به همین منوال ادامه پیدا کند، دیگر حتی قدرت خرید یک کیلو گوشت با یارانه تمام اعضای خانواده سه نفره هم را نخواهند داشت.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.