خداوند در قرآن کریم بارها از حیوانات و جانواران مختلف نام برده اما در این میان شتر حیوانی است که خدا انسان را به تأمل در خلقتش دعوت کرده است.

 چرا خداوند انسان را به نگرش در خلقت شتر دعوت کرده است؟

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، خداوند در قرآن کریم بارها از حیوانات و جانواران مختلف نام برده است اما در این میان شتر حیوانی است که خدا انسان را به تأمل در خلقتش دعوت کرده و این امر را در کنار تأمل در خلقت آسمان، زمین و کوه‌ها قرار داده است.

با نگاهی به آیات ۱۷ تا ۲۰ سوره غاشیه درمی‌یابیم که خلقت این حیوان دارای پیچیدگی‌های خاصی است و هر کدام از کارهای شتر باوجود اینکه غریزی است می‌تواند پیامی برای انسان داشته باشد، البته جدا از خدمات گسترده‌ای است که این حیوان در بیابان‌ها به انسان می‌دهد. تا جایی که عرب‌ها به شتر کشتی صحرا می‌گویند.

امام علی(ع) در این باره می‌فرماید: «اطلبوا الخیر فی اخفاف الابل طاردة و واردة» خیر و برکت را در پاهای شتر بجویید آنگاه که می‌رود و آنگاه که بازمی‌گردد.

به این آیات توجه کنید:

أَفَلَا یَنظُرُونَ إِلَی الْإِبِلِ کَیْفَ خُلِقَتْ(۱۷)
وَإِلَی السَّمَآءِ کَیْفَ رُفِعَتْ(۱۸)
وَإِلَی الْجِبَالِ کَیْفَ نُصِبَتْ(۱۹)
وَإِلَی الْأَرْضِ کَیْفَ سُطِحَتْ‏(۲۰)

ترجمه

آیا به شتر نمی‏‌نگرند که چگونه آفریده شده؟
و به آسمان، که چگونه برافراشته شده
و به کوه که چگونه برپا داشته شده
و به زمین که چگونه گسترده شده است؟

اگر روحیه تفکر در انسان باشد، همه هستی کلاس درس است. یک چوپان در بیابان هم گویی در بزرگترین کتابخانه‏‌های دنیاست؛ زیر پایش زمین است، بالای سرش آسمان، در اطرافش کوهها و جلوی رویش شترها، و اگر در هر یک دقت کند، اسرار بسیاری را کشف می‏‌کند. مثلاً شتر از اسب بیشتر می‏‌دود، از الاغ بیشتر بار می‏‌برد. در میان حیوانات بعضی برای سواری، بعضی برای گوشت و بعضی برای شیر مورد استفاده قرار می‏‌گیرند، ولی شتر همه چیزش قابل استفاده است.

پلک‏هایش در برابر باد و خاک بیابان مقاوم است، در کوهان خود چربی و غذا را ذخیره کرده و در برابر گرسنگی مقاوم است. در بدنش آب را نگهداری کرده و در برابر تشنگی مقاوم است، راه را می‏‌داند، چنان رام است که صدها شتر تسلیم یک ساربان می‏‌شوند، کف پای او برای ریگزار آفریده شده، گردن او پله سوار شدن و اهرم بار برداشتن و خلاصه به قول عربها، شتر کشتی بیابانها است. قوی‏‌ترین، کم خرج‏‌ترین، پرفایده‏‌ترین و آرام‏‌ترین و بردبارترین حیوان است.

پیدایش آسمانها و کوهها و زمین تصادفی نیست، بلکه کاملاً حکیمانه آفریده شده و در جای خود قرار داده شده‏‌اند.
در هر نعمتی یک جهتی برجستگی دارد (در شتر، نحوه‏ آفرینش؛ در آسمان، بلندی؛ در زمین، گستردگی و در کوهها نحوه‏ نصب شدن).

آسمان‏ها، کرات، مَدار کرات، نظم و حساب آنها که هر روز گوش‌ه‏ای از عجایب  آنها کشف می‏‌شود، از عرصه‏‌های همیشگی مطالعه و کشف و تأمّل هستند.

کوه‏ها و ریشه‏‌های آنها در دل زمین، مثل میخ‌ها و حلقه‏‌های زنجیر زمین را از تزلزل و اضطرابی که در اثر مواد گداخته درون زمین پدید می‏‌آید، حفظ می‏‌کنند، برفها را در خود ذخیره کرده و به تدریج روانه می‏‌کنند، جلو طوفان‏ها را گرفته و سبب تصفیه هوا می‏‌شوند، مخزن انواع معدن‏ها و مواد صنعتی بوده و علاماتی برای مسافران و بستری برای پرورش بعضی از گیاهان هستند. دیگر کوهها از طریق انواع سنگهای قیمتی و زینتی مثل عقیق یا سنگهای عمرانی همچون مرمر در ساختمان‏‌ها، سرمای‌ه‏ای پایان‏‌ناپذیر برای بشر هستند و خلاصه در این آیات به مسائل جهان‏‌شناسی و حتّی تمام مسائلی همچون کشاورزی، دامداری، صنعت و امور فضایی به نحوی اشاره شده است.

پیام‌ها

کسانی که در کشف حقایق هستی عمیق نمی‏‌شوند، مورد سرزنش خداوند هستند. «افلا ینظرون»
از محسوسات عبور کنید تا به معقولات برسید. «افلا ینظرون...»
در معاد و نعمت‏‌های ویژه بهشتیان شک نکنید، مگر آفریده‏‌های عجیب خدا را در دنیا نمی‏‌بینید؟ «افلا ینظرون الی الابل»
همان گونه که اصل آفریده‏‌ها دلیل بر وجود خداست، چگونگی و پیچیدگی آفریده‏‌ها هم دلیل بر قدرت و علم و حکمت اوست. «کیف، کیف، کیف...»

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.