هفته گذشته معاون نظارت و بازرسی سازمان «صمت» خراسان رضوی در گفت‌وگو با قدس با اشاره به افزایش بی‌سابقه قیمت مرغ اعلام کرد: قیمت مصوب ۹۸۰۰ تومان از سوی ستاد تنظیم بازار کشور برای این فرآورده گوشتی تعیین شده است و ظرف دو، سه روز آینده با کمک دیگر عوامل نظارتی قیمت مرغ را بر اساس نرخ اعلام شده به ثبات خواهیم رساند.

رئیس جهاد کشاورزی: مردم مرغ منجمد مصرف کنند!

روز گذشته هم مهدی مقدسی، کارشناس مسئول معاونت بازرسی سازمان صنعت و معدن به خبرنگار قدس گفته بود: با ورود معاونت بازرسی سازمان «صمت» استان به ماجرای مافیای قیمت مرغ، کارشکنی دلالان و حمایت همه جانبه دادستانی مشهد، طرح برخورد با عاملان گرانفروشی از روز دوشنبه گذشته آغاز شد. اما گزارش‌های خبرنگار ما از سطح شهر حاکی از آن است که قیمت این ماده پروتئینی پرمصرف در مشهد نه تنها کاهش نیافته بلکه به بالاتر از ۱۳ هزار تومان رسیده است.

یکی از فروشندگان در این باره می‌گوید: مرغی در بازار وجود ندارد که بخواهد کاهش پیدا کند و این وضع باعث شده است که قیمت مرغ از ۱۳ هزار تومان هم بالاتر برود. یکی از شهروندان که متحیرانه به قیمت اعلام شده مرغ از سوی فروشگاه‌ها نگاه می‌کند، می‌گوید: مگر قرار نبود مرغ به قیمت ۹۸۰۰ تومان عرضه شود، شما را به خدا به مسئولان بگویید کاری به تنظیم بازار نداشته باشند چون هر وقت قیمت مصوبی از سوی آن‌ها اعلام می‌شود بلافاصله شاهد افزایش شدید قیمت‌ها هستیم.

یک خانم میانسال هم که خود را برجسته معرفی می‌کند و از این وضعیت کلافه شده است، می‌گوید: قیمت مرغ را که به بالاتر از ۱۳ هزار تومان رسانده‌اند، هر جا هم که برای تهیه مرغ با قیمت مصوب مراجعه می‌کنیم، می‌گویند موجود نیست. در یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم که مرغ منجمد توزیع می‌شد با وجود ثبت‌نام یک کیلو هم به مردم ندادند و همه را به کارمندان خود عرضه کردند.

  قیمت‌های ستاد تنظیم بازار، اقتصادی نیست

در این میان به سراغ مجتبی مزروعی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی می‌رویم تا از علت وضعیت موجود و افزایش بی‌سابقه قیمت مرغ مطلع شویم که او در این باره می‌گوید: قیمت اعلام شده از سوی ستاد تنظیم بازار برای مرغداران اقتصادی نیست و به این قیمت معترض هستند و جوجه‌ریزی را کاهش داده‌اند. وی ادامه می‌دهد: مرغداران مرغ خود را برای کشتار ارائه‌ نکرده‌اند و این مسئله موجب شده با کمبود مرغ در بازار، قیمت آن افزایش یابد.

وی ادامه می‌دهد: با مدیرکل امور اقتصادی استانداری صحبت کردیم تا با هماهنگی سازمان صنعت و معدن فعلاً یک مقدار بازار را کنترل کنند تا بتوانیم به یک قیمت متعادل برسیم. وی می‌گوید: ما چهار زنجیره داریم و باید زنجیره‌ها را از لحاظ نهاده‌ها تنظیم کنیم و پوشش دهیم تا به یک قیمت متعادل که برای مرغدار و مصرف کننده صرفه داشته باشد، برسیم.

مزروعی با تأکید بر اینکه قیمت اعلام شده از سوی ستاد تنظیم بازار کارشناسی نیست، می‌گوید: نهاده‌هایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی به مرغداران داده می‌شود، ذرت و جو است و بقیه را با قیمت تعادلی تهیه می‌کنند و به این علت هزینه‌هایشان افزایش پیدا کرده است و قیمت کارشناسی که همکاران ما تأیید می‌کنند برای مرغ زنده حدود ۸۰۰۰ تومان است و با توجه به وضعیت موجود بازار و افزایش هزینه‌ها در موارد دارو، کارگر و از همه مهم‌تر حمل و نقل، قیمت پیشنهادی ما برای مرغ ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان است و این را هم بگویم که اگر برای مرغدار صرفه داشته باشد حتماً جوجه‌ریزی را انجام می‌دهد.

رئیس جهاد کشاورزی استان با اشاره به ذخیره کافی مرغ منجمد در انبارها خاطرنشان می‌کند: هم اکنون مرغ منجمد در فروشگاه‌های تعاونی مصرف شهرداری به قیمت ۸۹۰۰ تومان در حال عرضه است و فروشگاه‌های سطح شهر هم در صورت تمایل می‌توانند با مراجعه به اداره صنعت و معدن واقع در بولوار خیام و دریافت حواله، سهمیه مورد نیاز خود را از اداره پشتیبانی امور دام واقع در بولوار ارشاد دریافت کنند.

  اعتصاب مرغداران

مزروعی با تأکید بر اینکه اگر بخواهیم قیمت را به مرغداران تحمیل کنیم، مرغ به تهران فرستاده می‌شود، می‌گوید: در حال حاضر با تأکید اداره صنعت و معدن بر قیمت مصوب، مرغداران، مرغشان را برای کشتار نداده‌اند و قیمت بالاتر رفته است ولی اگر ما عرضه و تقاضا را در بازار مدنظر داشته باشیم و اجازه دهیم مرغ با بازار خودش را تنظیم کند، با توجه به ظرفیت تولید ما که بالای ۶ میلیون است حتماً قیمت مرغ به ۹۸۰۰ تومان خواهد رسید.

مزروعی با انتقاد از اعلام قیمت مرغ به صورت سراسری از سوی ستاد تنظیم بازار، تصریح می‌کند: مرغی که در بازار تولید می‌شود به مراتب ارزان‌تر از مرغی است که در خراسان تولید می‌شود، چون ما پول، انرژی و هزینه محل بیشتری می‌دهیم و همیشه تنظیم بازار قیمتی را اعلام می‌کند که تولیدکننده تحت فشار قرار می‌گیرد.

وی ادامه می‌دهد: اعتقاد من بر این است که قیمت را متعادل در نظر بگیریم که تولیدکننده با فراغت بال جوجه‌ریزی‌اش را انجام دهد.

  دولت بر خلاف نظر مجلس عمل کرده است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی با انتقاد شدید از دولت در واگذاری مسئولیت تنظیم بازار به وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح می‌کند: این سؤال برای من مطرح است در حالیکه مجلس می‌گوید باید تنظیم بازار در اختیار وزارت جهاد کشاورزی باشد به چه علت دولت به درخواست آقای شریعتمداری در زمانی که وزیر صنعت و معدن بود، تنظیم بازار را به وزارت صمت واگذار کرد و باز متأسفانه همین دعوای بین تولید و مصرف ایجاد شد. وی ادامه می‌دهد: همان‌طور که مستحضر هستید در سه سال گذشته که تنظیم بازار به عهده جهاد کشاورزی بود، از آن شوک‌های قیمتی رها شده بودیم و همیشه قیمت را بین ۶ تا ۷ هزار تومان مدیریت کردیم چون با مرغداران کنار می‌آمدیم و قیمت متعادلی را اعلام می‌کردیم.

  مردم باز هم منتظر بمانند

رئیس جهاد کشاورزی استان با تأکید بر اینکه قیمت کارشناسی مرغ ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان است، تصریح می‌کند: ما با این قیمت موافق هستیم چون با قیمت ۹۸۰۰ تومان جوجه‌ریزی انجام نمی‌شود و هم تولیدکننده و هم مصرف کننده ضرر می‌کنند. وی ادامه می‌دهد: ما نمی‌توانیم مرغداران را به عرضه با قیمت ۹۸۰۰ تومان مجبور کنیم و فقط می‌توانیم با تزریق مرغ منجمد به قیمت ۸۹۰۰ تومان، بازار را کنترل کنیم و یا باید اجازه بدهیم عرضه و تقاضا بازار را به حالت تعادل برساند و مردم فعلاً باید صبر کنند تا قیمت کارشناسی تثبیت شود.

  مردم از مرغ منجمد استفاده کنند

وی با اشاره به گرانی شدید قیمت مرغ گرم خاطرنشان می‌کند: پیشنهاد من این است که مردم فعلاً از مرغ منجمد استفاده کنند. وی تأکید می‌کند: درِ منزل ما به روی اصحاب رسانه باز است و می‌توانند بیایند و ببینند که خانواده ما هم از مرغ منجمد استفاده می‌کنند، چون هم کیفیتش خوب است و هم قیمتش مناسب است. مزروعی درباره نظارت بر فروشگاه‌هایی که مرغ منجمد عرضه می‌کنند هم می‌گوید: مرغ منجمد هم به اندازه کافی داریم و هم توزیع می‌کنیم و هر جا تخلفی باشد بشدت برخورد می‌کنیم و مردم می‌توانند با تماس با شماره‌های سازمان جهاد کشاورزی موارد تخلف را گزارش کنند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.